Indmuringsdåse i træ?

Vi har et ønske om at sætte forsænkede stikkontakter op i et værelse, for at undgå de lidt klodsede underlag. Alle væggene er pudsede, og bagved de fleste er der koksvæg - MEN et sted (lige ved en dørkarm) ser det ud som om at væggen er lavet af træ i stedet (jeg har pillet lidt puds af, og kigget ind under).

Spørgsmålet er derfor, hvad der er det smarteste at sætte op sådan et sted - er det for eksempel lovligt at fræse et hul ind i træet, og sætte en indmuringsdåse i?

Mvh
Christian
Vi har et ønske om at sætte forsænkede... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo men nu er det jo ikke din verden som gælder for os alle andre... Der er også folk som har en verden hvor det er iorden at køre 120km/t på de alm. landeveje.

Vi kan hurtige blive enige om at forskellen på om underlaget er planforsinket eller ej nok ikke har den store indvirkning. Udover om installationen kan kategeriers som 100% lovlig eller ej.
hehe rolig nu - vi lavede et masivt bjælkehus på job, og det blev da trukket ud til gennemgang da vi færdig meldte det.
Her var alle dåser lavet på denne måde og det blev da godkendt uden anmærkninger...

og jeg mener faktisk det er den bedste løsning i hvertfald den løsning hvor dåsen kommer til at sætte bedst fast !
men skal da ikke være for fin til at sige du har ret hvis det kommer til det. har været inde og se på et underlag og det er kun godkendt til udvendigt montage på væg.
http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=503D5615#anvendelse

som jeg ser det har du kun muligheden for et udvendigt underlag så hvis det skal være 100% efter bogen i en massiv væg.

da en grøn indmuringsdåse ikke på side i træ og en sv dåse kun må anvendes i hulrumsvægge opbygget af træ- eller metalskelet med gipsplade beklædning  (Og altså ikke en dørkarm)

altså jeg ville stadig lave det med et "indevendigt" underlag - ret mig gerne hvis der er andre muligheder.
Fra min læretid har jeg så den stik modsatte erfaring hvor der var anmærkning for ikke at have anvendt underlaget i følge fabrikantens anvisninger... Underlaget var planforsinket i krydsfiner.

Nok ikke den samme syn-mand som har været forbi de to steder
Nådada, denne diskussion kommer sørme vidt og bredt :o)

Nu har jeg talt med en elektriker, og bedt ham lave det i stedet. Så skulle man jo tro, at problemet var løst, for ham må man jo have tillid til, ikke? Men han foreslår faktisk, at der blot mures en almindelig indmuringsdåse i, dvs. at der skæres ud dels i pudsvæg og i træramme, og så lægges mørtel hele vejen rundt om dåsen.

Bør jeg være bekymret overfor hans forslag? Jeg synes nemlig, at det er nogle lidt andre forslag der har været oppe i tråden?

Med venlig hilsen
Christian
Ja, du bør være bekymret!!

Som det fremgår af denne tråd, er det ikke alle der er enige.
Der findes vel kun en måde at finde svaret. Og det må være at kontakte SIK for at høre dem.
Sørg for at det bliver et bindende svar. Ellers kan de finde på bare at sige det der falder dem først ind!!
Jeg vil lade en anden gøre arbejdet, da jeg ikke selv er så meget inde i reglerne længere. Måske det skulle være en af de nuværende elektrikere?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Fuskpäls på 14 dec 2009 17:02
Men han foreslår faktisk, at der blot mures en almindelig indmuringsdåse i, dvs. at der skæres ud dels i pudsvæg og i træramme, og så lægges mørtel hele vejen rundt om dåsen.


Den løsnng kan jeg godt tilslutte mig, eftersom der ligges mørtel hele vejen rund(Også bag dåsen). Herved sider dåsen i Ikke brændbart... )

Om man så kan få mørtelen til at binde på træet er jo en anden snak...
Jeg er selv elektriker, og som før skrevet ved jeg ikke om det er lovligt, men har selv udført det i indmuringsdåse, da ingen af de andre dåser på markedet kunne bruges, undtaget underlag (men så bliver det ikke planforsænket).
Hej. Som omtalt har jeg en søn der er elektriker - og han siger "forfra-dåser". Du kan jo ikke fastgøre noget andet i en pladevæg eller gipsvæg eller anden form for trævægge.

Han ville ihvertfald ikke stå til ansvar for arbejdet hvis det på et tidspunkt skulle laves om pga. fusk (evt. ved salg af ejendommen) - derfor gør det rigtigt siger han.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis