Oliefyr til pille - Hvordan, hvilket, hvorfor ?

Kære alle,

For noget er mit problem måske nemt, men når man som jeg er kontoransat, og ikke er født med håndværksmæssige gener, kan det være svært.

Jeg skal snart til at købe et hus. Pt er huset i 2 etager.
Stueetagen er 135m2, og sælger har oplyst de brugte DKK 10.000 pr år i varme. 1 salen mangler at blive gjort færdig ( Isolering, gulve, trappe og gipsplader ) - Det bliver færdig i løbet af sommeren 2010.

Når huset er 100% færdig bliver det 215m2 fordelt med 4 værelser i stueetage, og 3 på 1 sal. Der er kun 1 bad + toilet.

Hvis sælger idag bruger 10.000 på Olie pr år er det i gennemsnit DKK 75,- pr m2 pr år. ( 135m2 ) Når huset er færdig vil det så bliver 215m2*75 = DKK 20625,-

Mit spørgsmål og problem.
- Kan man gøre det billigere ved et pillefyr ?
- hvilket et skal man vælge

Det skal siges der er et stort fyrrum, så der er plads til silo, sække og lign.

Jeg har ingen ide om hvordan man omstiller fra olie til pille.

Selvom jeg er kontormus, kan og vil jeg gerne bruge tid på at tømme aske, rengøre og lign hvis det kan spare noget istedet for at købe fuldautomatisk.

Håber nogle har et råd eller to. Måske nogle erfaringer mht opvarming af huse i de størrelser. Det skulle gerne være et fyr som ikke koster 1/2 Audi.

Samtidig skal det oplyses der er brændeovn i stuen, som vi agter at bruge.
Man kan få brænde rimelig billig fra private skove hvis man blot selv transporterer det hjem, lader tørre nogle år, og skærer op ( Havde tænkt at leje en sådan opskæringsmaskine i byggemarkedet når tiden er )

Kære alle, For noget er mit problem måske nemt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
6 mm piller er normalt til pilleovne (dem der står inde i stuen og ligner en almindelig brændovn), mens man bruger de billigere 8 mm piller i pillefyret. Jeg tror dog ikke der er noget problem i at bruge 6 mm piller der er bare normalt dyrere.

Kender ikke DIN-normen, men tallene ser meget normale ud. Det der tit er det største problem er, hvis der er for meget smuld eller hvis der er for mange urenheder (bark, jord, sand) der kan resultere i slagger.

Venlig hilsen

Jens

Som en tommelfingerregel (der måske ikke holder) kan man sige, så lyse piller som muligt. MEN pas på kvaliteten. Den skal "passe" til dit fyr. Jeg har f.eks. tilbragt en hel vinter sammen med et læs piller fra Ribe stampemølle, der laver de dem så hårde, at min stakkels stoker (lille) ikke kunne snegle dem op og gearet på sneglen i brænderen brød sammen. Jeg måtte så blande 1/3 6 mm piller i, det er sgu for meget. Men gode er de!!

 

Har også hørt det med stampemøllen. Også fordi de er så lange.

Venlig hilsen

Jens

Tjae, men pillerne fra Stampemøllen var perfekte til mit anlæg, en TB-mini på en gammel Salamander. De er bare for dyre, hvorfor jeg ikke bruger dem længere.
Pederma, det er altid enormt spændende, når nogen kan gøre noget i piller. Håber bare ikke at det kun vil være i eller via Jylland, en evt, god forretning kan gøres! Jeg er i hvert fald altid interesseret. Men pas på at ikke din evt. leverandør tage røven på dig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu har jeg lige fået jordvarme og kan kun sige Glem piller og lad jorden arbejde for dig.

Det er dyrt at lave, billigt at bruge, huset stiger i værdi, regler om filter i skorsten er udelukket, lav en god pris på el, tænk aldrig over om der mangler piller osv. ingen aske, jeg kunne blive ved.

Jeg har selv fyret med træ i ca. 5 år og derved sparet en masse penge. De penge der er sparet er nu brugt til jordvarme.

Blot et alternativ til at gøre forvirringen større.
MVH
Hansi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis