Træpiller- Lav-dem selv?

Hej!

Har taget springet og bestilt et læs pillepressere i Kina, og ville høre om der var nogen som havde erfaring med at trykke sine egne piller? Gode råd modtages... 

Michael

Træpiller? Lav-dem-selv!

pillepresser.shoppinnet.com  

Hej! Har taget springet og bestilt et læs... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg så lige dette enme og selvom det er en gammel tråd må jeg lige skrive lidt. Jeg har selv købt en pillepresser som er helt magentil den MHPP-200C som man kan købe ( vil ikke indsætte noget link her) og må sige at det var måske ikke det bedste og smarteste køb jeg nogensinde har gjort.
Jeg presser rent savsmuld direkte fra en motorsav så det burde være fint nok, men i forsøget på at presse 8 mm piller ja så kan den ikke presse dem hårde nok og det er faktisk bare mest smuld der kommer ud igen men det går lidt bedre ved 6 mm men vil sige at hvis den nogensinde kommer op på 75-100 kg i timen skal man være meget meget heldig, jeg vil tro man skal regne med 30-35 kg og hvad angår service og gode råd og hjælp til at få den til at køre er der kun dig selv. Men ja den var jo billig og hvad kan man så forvente, så hvis nogen spørger mig til råds vil jeg nok sige at jeg vil ofre det ekstra og købe en hvor du har lidt mere backup og hjælp i ryggen når det ikke kører.
Nu er det ved at være en gammel tråd - men alligevel blander jeg mig ;-)

Har selv importeret en pillepresser fra kina, og så vidt jeg kan se, så er dem, der sælges her til lands, også fra kina.

Forskellen er bare, at pillepresseren koster mere end 10K + moms. hos en dansk forhandler.

For under det halve, fik jeg både hammermølle og pillepresser samt et sæt sliddele til begge maskiner. Prisen er inklusiv forsendelse og moms.

Hvor gode maskinerne er, vil tiden vise, men jeg har planer om at plante en halv hektar med energipil og noget bambus, samt en smule solsikke, hvis der skulle blive brug for bindemiddel.

Ideen med hestemøj er ikke dårlig, og vil blive afprøvet her. Så kan man jo selv vælge, om man vil putte pillerne i fyret, eller drysse dem ud mellem gulerødderne :-)

Hele maskineriet skal trækkes af min 15hk diesel havefræser (også fra kina). Så har man en transportabel pillefabrik - hvis alt går vel.

Hvis alt ikke går vel, så er tabet ikke så stort, og tiden er gået godt, med at lave forsøget. Man lærer altid et eller andet, der kan bruges andetsteds.

Mht havefræser, så kan det anbefales at købe sådan en, hvis man har brug for den. De er vældig solidt bygget, og kan holde til en masse. Men finish - det er en by i finland ;-) Pris ca. 10.000 ialt. og det er ikke meget for 15hk, 90cm bred fræser og 6 gear frem og 2 tilbage.

Mvh Tolletrolden.
Til Madsenmedmere:

Spørgsmålet, om det kan betale sig, er nemt at svare på. Hvis man selv dyrker råmaterialerne, og selv laver det hele, så kan det godt betale sig. Nu er træpiller lidt svære at lave, fandt jeg ud af.

Regel nr. 1: råmaterialet må ikke være større end 1/3 af pillediameteren.

Regel nr. 2: råmaterialet må ikke indeholde over 14% vand - helst mindre.

Regel nr. 3: Pillepresseren skal være varm.

Overholdes disse tre regler, så spytter den træpiller ud, til den store guldmedalje.

Det passer fint med en 15 hk diesel motor. Så laver den kun lidt sort røg, en gang i mellem. Jeg ved godt de skriver at mindre motor kan anvendes, men så kan man ikke føde pillepresseren fuldt ud, og det skal man helst, for at holde temperaturen oppe.

Bliver den ikke varm nok, udskilles det naturlige lim, i plante materialet ikke, og man får bare smulder ud af tragten.

Kina kommer ind i billedet her: www.alibaba.com og www.aliexpress.com

Pas på med incoterms CIFS - en speciel shipping term, der kan koste penge. Bruges ikke meget længere.

Er aldrig blevet snydt, på disse sider. Handl kun med firmaer, der er registreret på hjemmesiden, og betal via deres side. Har lavet næsten 40 handler - gået fint hver gang, og det er enormt flinke.

2 gange har jeg haft reklamationer, og 1 gang er pakken blevet væk i posten, og firmaet bag har taget ansvar, i alle 3 tilfælde.

Største problem er forsendelsesomkostninger. Med skib koster det næsten ingenting, men Århus have vil have et per tusinde i gebyr, så køb stort ind. Mindre ting sendes med post. Tager en lille måned, og koster næsten ingenting.

DHL og de andre, tager ca. 25 usd pr. kg.
Siger du så, at det kun kan betale sig, hvis man selv kan producere råmaterialet uden at beregne eget arbejde?
Det er også det jeg frygter.

Med venlig hilsen
ktm

 

Til Ktm.

Nu skal man være forsigtig med at være alt for kategorisk i sine udtalelser. Der er jo mange beregninger, der skal laves.

Hvis du har flis i forvejen - og så laver det til træpiller, får du jo en højere udnyttelse af træet, da træpiller brænder bedre.

Jeg tror bare ikke man kan købe savsmuld, og lave træpiller billigere end at købe dem i løs vægt. Men det er en god forretning, hvis man kan dyrke noget energipil, og gider høste dem i januar, og lade dem tørre hen over sommeren, og lave træpiller af dem. Så har man jo også gjort det selv - og det er jo ikke så ringe.

Får du nu hele træer, og skal bortskaffe grene, kan de jo ligesågodt laves til træpiller.

Hvis man så udnytter gamle reklamer, blade, kaffefiltre, gamle blomster, papkasser - alt det der bio-affald, så gør det da gavn.

Godt at se du har solceller :-) - ligner et 6kw anlæg.

Har selv 6kw, som blev sat op 10.10.2012, og nåede maks ydelse i går - 6126w - 15kwh totalt.
Det kommer ikke af sig selv, når man vil fyre billigt!

Det er et 6 kw anlæg, som vi satte igang 2 dage, før Den Grønne Slagter forsøgte at omgøre ordningen, som jeg købte og monterede anlægget efter.
I dag blev det ca. 10 Kwh med et ikke helt klart vejr, men I har jo som bekendt også et andet lys der nordpå!
Jeg ligger lidt skævt mod SØ vist nok 22 grader og har en kvist som i denne tid skygger på noget af systemet til hen mod middagstid, men det bedres som tiden går.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
En af mine venner var også rundt for at undersøge markedet for billige/gratis metoder til at frembringe energi, herunder minkfedt.

Han fik en rundvisning på en farm, og på et tidspunkt sagde farmeren: Du blev lidt tavs ?
Det korte svar var : MM !

Svaret ville have været: Hvis jeg nu siger mere end en finsk  f1 - kører, der lige har vundet, så brækker jeg mig !!!!!!


mvh

 varmetossen

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis