Jordvarme - så gøt det dog

Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med bævende hænder, men jeg har i den grad ikke fortrudt. Vi har fået jordvarme som erstatter et gammelt oliefyr. Vi bor i et såkaldt roehus, 100 m2 i to etager, dårligt isoleret, ingen isolering under gulvet. Vi har dog efterisoleret og fået nye lavenergiruder samtidig med at vi har fået jordvarme, så det er vel ikke fair overfor oliefyret, men besparelsen bliver så endnu større. Skal jeg komme med et lille minus, så er det haven - som ikke eksisterer mere, men på den anden side, så var det måske også på tide at få pløjet det hele op og begynde forfra. Vi brugte ca. 3000 liter olie om året, og som vi ser forbruget i el nu, så vil vores besparelse komme op i 60% - 70%. Vi søgte meget og længe, og stillede mange spørgsmål her og der, for der er mange faldgrubber. Men et er sikkert, Vølund 1240 6KW og en installatør der har været på kursus og ved hvad han har med at gøre leverede varen. Ursin var navnet. Vi fjernede selv det gamle fyr og olietank, - fik enda lidt penge hjem på det i dba.dk :-), så prisen kom ned på 110.000. Vi har ikke fortrudt et eneste øjeblik, - gør det.

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Jeg smiler fra øre til øre, - jeg gjorde det med... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Emil, -

Er du lige holdt op med at ryge?
Har din kone lige forladt dig?
Har din hund pisset på din sukkermad?

- for du er da godt nok mavesur, så det vil noget, - underligt at du ikke også beklagede dig over at jeg havde sat mit indlæg ind flere gange :-)

Men, Emil, - lad mig forklare dig, - jeg giver mine erfaringer fra mig, - så er det jo op til den enkelte, selv at tage ansvar for eget valg.
Blot fordi jeg eks. skrev, - jeg har lige skiftet min 4X4 ud med en microbil, - og sparer derved kr. 15.000 om året, - så forventer jeg jo ikke blomster fra automobilbranchen, fordi salget røg gennem taget.....

Bliv ved jorden, Emil, - det tror jeg også andre der læster mit indlæg gør, - jeg sover helt roligt :-)

Jordvarme, ibrugtaget oktober 2009, har allerede i 2010 vist 60% billigere varme, - det er INDEN brinen har sat sig.

Opdatering: efter to meget kolde vintre, - må jeg konstatere at det virkelig var pengene værd, - fra at have brugt for kr. 24.000 i olie over milde vintre, - har jeg nu kun brugt for kr. 10.000 i el/år..... den kan vist ikke stikkes, kan den?

Opdatering: 2014, har været et mildt år på mange måder, også for jordvarme folket :) - således har vi kun brugt for kr. 8.300.
Nogen bruger el, nogen olie, nogen træpiller, nogen fjernvarme, nogen jordvarme, nogen brændeovn, nogen gas, og fastbrændsel.
alle har deres fordele og udlemper,

og til det er der kun og sige, tolerance, tag det roligt, må vi være her.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Skrevet af GranDanoar på 05 jan 2013 19:44
Hej Emil, -

Er du lige holdt op med at ryge?
Har din kone lige forladt dig?
Har din hund pisset på din sukkermad?

- for du er da godt nok mavesur, så det vil noget, - underligt at du ikke også beklagede dig over at jeg havde sat mit indlæg ind flere gange :-)

Men, Emil, - lad mig forklare dig, - jeg giver mine erfaringer fra mig, - så er det jo op til den enkelte, selv at tage ansvar for eget valg.
Blot fordi jeg eks. skrev, - jeg har lige skiftet min 4X4 ud med en microbil, - og sparer derved kr. 15.000 om året, - så forventer jeg jo ikke blomster fra automobilbranchen, fordi salget røg gennem taget.....

Bliv ved jorden, Emil, - det tror jeg også andre der læster mit indlæg gør, - jeg sover helt roligt :-)


Okay der var så én konkret ting du var uenig i mht. mit indlæg - nemligt at din hensigt blot var at videregive dine egne erfaringer. Når jeg læser dit indlæg så ser jeg det som én lang salgstale der starter med overskriften "jordvarme - så gør det dog". Jeg kan godt komme med flere citater hvor du helt ukritisk opfordrer folk til at få installeret jordvarmer upåagtet at du intet aner om læsernes situation. Det synes jeg er dybt useriøst.

Hvis folk skal kunne bruge et indlæg på lds til noget så kræver det jo at de er blevet klogere og kan træffe et mere kvalificeret valg. Kom i stedet med noget information som folk kan bruge til noget. Hvad sagde dine energiberegninger inden opsætninger og holdt det stik, hvem brugte du som rådgivere og kunne man regne med deres beregninger, hvilke uventede problemer og positive overraskelser har du haft, hvad vil du opfordre folk til at være særligt opmærksomme på osv. osv. Det eneste du ikke kan er da at rådgive folk ifht. om jordvarme er et fornuftigt valg eller ej.

Som jeg også skrev i mit første indlæg er jordvarme en GLIMRENDE varmekilde for mange mennesker. Jeg ville da bare have det skidt med at have rådet folk til at at købe noget de efterfølgende finder ud af var den forkerte løsning. Det er jo trods alt ikke håndører sådan et anlæg koster.

Men jeg kan spørge på en anden måde - er du enig i at jordvarme ikke er det bedste valg for alle? Så kan vi måske blive enige om nogle ting. 



Jeg vil så anbefale at andre som skulle falde over denne gamle tråd, vil springe let og elefant over Emil-P Udgydelser. Måske du bare skulle være blevet under dynen i dag Emil og ellers må du hellere smutte over i skuret og snitte lidt i træ


Jeg syntes at det er flot at Grandanoar gider komme tilbage og dele sine erfaringer med vi andre der har fulgt tråden, så til dig vil jeg da sige tak og du skal overhovedet ikke tage dig af Emil brokkeri, verden er fyldt med brokkehoveder.
I forveksler (mave)sur med kritisk. Det er da fint at GranDanoar vender tilbage og skriver hvordan det er gået og han er heldigvis stadig tilfreds. Jeg synes bare ikke at den endelige konklusion der skal stå tilbage er:

"Alt i alt, - kan jeg STADIG kun anbefale at skifte over, - det er nemt, - bekvemt, og betydeligt mere renligt og støjfrit end det gamle oliefyr :-)

PS - - - - og så har jeg lige fået at vide at olien stiger - medens elprisen falder, - så - - jeg er en glad mand :-) "

....det er - undskyld mig - en anelse useriøst. Det kunne jo være at folk læste med og fik lyst til at installere jordvarme på den baggrund.
Annonce
Undre mig over elprisen falder, hvorhenne?? elprisen er de sidste 10 år steget mere end inflationen, og den vil fortsat komme flere afgifter de kommende år, fortæl lige hvor det er den er faldet???
Husstande med elvarme, og herunder hører det at have en varmepumpe, får reduceret afgiften med ca 30 øre pr kWh for forbrug udover 4000 kWh pr år.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det nemlig rigtig set at elprisen stiger mens afgiften (for dem med varmepumper) falder. Det er i høj grad politisk bestemt og for at motivere folk til at skifte deres gamle oliefyr og elvarme ud med varmepumper. Man skal så bare være klar over at økonomien er lagt i hænderne på politikerne der jo kan vælge at ændre på både afgifter og den særlige rabat. Historisk set er det mere reglen end undtagelsen at sådanne ordninger bliver ændret - men det er jo ikke sikkert det er tilfældet denne gang. Man skal blot kalkulere med risikoen hvis man står overfor at investere. Mon ikke solcelleeventyret står rimelig frisk i de flestes bevidsthed endnu.

Folk spørger måske sig selv om hvorfor dog de skulle fjerne denne gullerod - og det kan der være massere af grunde til. Der kan mangle penge i statskassen men der kan også være udviklet nye og bedre energiformer som man vil give en gullerod for at skifte til. Hvis ejerne af jordvarme fjerne deres gullerod og fremskriver udgifterne med de nuværende prisstigninger på el så vil det ændre lidt på tilbagebetalingstiden. Igen så siger jeg ikke at det sker men man skal bare være helt klar over at man lever på politikernes nåde.

Skrevet af Chr. på 06 jan 2013 13:02
Husstande med elvarme, og herunder hører det at have en varmepumpe, får reduceret afgiften med ca 30 øre pr kWh for forbrug udover 4000 kWh pr år.

Chr.

men har den rabat ikke altid været der?, det er vel ikke noget nyt??

og hvad hjælper en 30 øre rabat, hvis prisen på el stiger med 120 øre over de næste 10 år???
Hvis jeg skulle indrette mig efter politikernes forudseenhed, så skulle jeg skaffe mig et jagttegn, så jeg lovligt kunne købe det haglgevær som jeg skulle skyde mig selv med. Eller bruge at af de fine knob jeg i fordums tid lærte på søfartsskolen. En galge er vel bare løkken i stort format.

Jeg lavede en boligopsparing til favorabel rente og med statspræmie. Den aftale slette Nyrop-regeringen, så jeg ikke fik noget ud af den.
Jeg købte en dieselbil, og så ændrede de på afgifterne.
Jeg købte en ny dieselbil -for nu var vægtafgiften blevet til grøn afgift, og det så fornuftigt ud. Så kom der en miljøafgift på det manglende partikkelfilter. Heldigvis kan jeg nu lede partilkerne lige ud i hovedet på alle andre, for jeg har betalt mit aflad.
Jeg kunne ikke få tilskud til min varmepumpe, for jeg havde ikke et oliefyr, der skulle skrottes.
Jeg kunne/kan ikke få kåndværkertilskud til mit nyopførte hus, for det var ikke en renovering.

Du kan sikkert selv komme med mange andre eksempler.
Der er ikke andet at gøre end tage chancen, ellers kan man ikke foretage sig noget som helst.Lige meget, hvad jeg end finder på, så skal de små djævle på Borgen nog gøre det til et beskatningsobjekt.

jeg har valgt jordvarmen, fordi jeg har mere tillid til vindmøllerne end til Putins naturgas og politikernes fjernvarmepriser.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis