VW 1.6 MPI motor med tomgangsproblemer.

I min felicia sidder subj. motor. Denne hat fået problemer med tomgang, jeg har læst en del på nettet og alt peger i samme retning.

Gasspjældet og hullet er renset, dog ikke med noget fancy rensevæske, bare tørret af i alm. rensebenzin og lidt wd40.
Det kaldes tilkokset på forskellige sider, jeg vil nu betegne det som tilbejet. Det hjalp lidt syntes jeg.

Problemet er at den pludselig har valgt at tomgang skal være ca. 400 omd. mindre end de normale 800, som jeg mener at den plejer at stå på.

Jeg har haft taget strømmen til batteriet af og ladet den stå uden stik på computeren i 24 timer, det råd har jeg også fået.

Det går egentlig fint når den er varm, for så er 400 nok, men det er et helvede når den er kold.

Siderne siger husk grundindstilling af gasspjæld efter rensning, gætter på at dette forgår elektrinisk via en VAG computer.

Er det så vigtigt  med den gasspjældsindstilling ?.

Jeg oplever at motoren nogen gange godt vil opføre sig som i "gamle dage".

Hvad kan der ellers være galt. Jeg fik ny lambda sonde i foråret, nogen skriver prøv at pille den fra, det har jeg ikke prøvet.

Hjææææælp

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

I min felicia sidder subj. motor. Denne hat fået... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, jeg har idag haft spjældet helt af og remset potmeteret med noget radiometer stads. Selve spjældet fik med pensel og rensebenzin igen.
Der er INTET snavs tilbage. Men stadig inten forbedring. Kan godt se at hvis jeg ligger 300 omd. til de 400 jeg har idag så er det 700 i tomgang i kold, og 1100 i varm, som din, men har du fået grundinstilet dit spjæld, og hvordan har du hævet omd. Er det ved at flytte splitten.
Kan se at når jeg finder løsningen så vil det sikkert virke på din også.

Hvis der er flere inputs hører jeg gerne.

MVH

Se Min XSer her

Ja, jeg vil meget gerne hører hvis du finder fidusen..
Det er på selve wirekablet fra speederen som jeg flytter lidt på, for mekanisk at hæve tomgangen. Svarer jo lidt til at jeg træder på speederen. problemet er ikke løst, men den går ikke ud i tomgang som ellers.

Jeg har det kabel som passer til poloen - altså det man skal bruge til VAG softwaren. Jeg har også en kopi af softwaren, men har ikke prøvet af om det virker.. mener at softwaren koster en sjat penge, og den jeg hentede, var gratis, så det er sikkert ikke optimalt.
Men jeg er klar på en tester hvis vi kan skaffe softwaren - kan se du bor omkring Roskilde..

Mange hilsner
Polite

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=113&view=previous

Skal da checkes i weekenden, lyder sansynligt som et skridt på vejen. Det er et alternativ til at købe nyt.

Jeg er helvedes stædig. Men den kører ok med din "træk kablet lidt tilbage" er bare lidt levende.

Ellers må jeg jo have fat i http://www.hovwdiaudi.dk/xProductCatalogue/productDetails.aspx?id=3028ALT&Group=2150

Se Min XSer her

Yeh Yeh Yeh, fandt fejlen (på årets koldeste dag selvfølgelig).

Pillede spjældhuset af, tog den sorte kappe af, satte PC'en til så jeg samtidig med grundinstillingen kunne se tandhjul og den lille el moter performe, som sidder under det sorte dæksel.

Så at den lille motor havde et problem med at arbejde, som jeg nu mener den skal, den gik halvt op på det arbejdsområde den nu har, og så stod den og knurrede / rystede lidt.

Jeg fik den tanke at prøve den af på værkstedet.

Tog enheden af, brugte min 12 V 1A strømforsyning (ikke for mange ampere), satte spænding direkte på motoren, pol nr 2 kan være svær at ramme, den sidder under det store hvide tandhjul.

Samme fejl, moroten kunne kun trække værket halvt rundt.

Gav motoren en masse kontaktrens et sted hvor jeg tror der er hul ned til spoler osv.

Satte strøm på motoren en 40-50 gange. Den blev bedre og bedre til det den nu er sat i verden for at lave. Til sidst kørte den fuldstændig upåklageligt.

Monterede den igen, fejlen er væk, bilen kører perfekt i tomgang.

Rent mekanisk er fejlen at VAG group simpelthen har lavet en konstruktion, hvor motoren sikkert er god nok, men de har lavet for grove tandhjul, så motoren får ikke lov at snurre så meget som ville være sundt for sådan en. Det er ikke mange omdrejninger den kommer til at lave på et liv.

Det sværre kan man ikke adskille enheden tror jeg, da det er svejse "brændt" sammen med strøm.

Er den gal igen om en uge, måned, år, så :
1000 kr. for en uoriginal.fra howdi
2000 kr. for en original parallel import, pw parts.
3000 kr. for en original fra howdi

MVH

Se Min XSer her

... du er go'!! Champagne til dig! Go' vinter

Annonce
Og pisse stædig

Se Min XSer her

ska man også være med en gl. yamaha

Jamen her kan spjældet stilles ved at stramme gaskablet også.

Se Min XSer her

Tillykke
Det lyder som om jeg skal prøve det, eller det som dit link i tidligere besked fortalte.

Men hvordan vil du forklare at tomgangen stiger en anelse, når motoren er varm..?
Kan det indikere nogle af ovenstående fejl?

Inden jeg "tunede" min med kabeltrækket, stod den og korte op og ned mellem 350 og 450 (hvis ikke den gik i stå. når den så blev varm, lå den - stadig ujævnt - og kørte på 600 - 700 omdr/min

Mange hilsner
Polite

Jeg kan ikke forklare noget, men motoren kører med mindre friktion når den er varm.

Det du oplever er 100% det jeg oplevede, også mht. omd.

MVH

Se Min XSer her

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også