gipslofter

Jeg vil gerne have sat gipslofter op. En af mine venner, som har hænderne godt skruet på, vil gerne hjælpe mig, men har heller ikke prøvet det før. Så jeg vil lige lave lidt research på det.
Malerne, der skal ordne loftet bagefter (spartle + filt), har fortalt, at det ville være bedst at sætte to lag gipsplader op.

Mine spørgsmål:

Hvor store plader skal jeg  bruge?
Kan man med fordel sætte gipspladerne direkte op i loftet?
Er der nogle gode links til, hvordan man opsætter - udover de forhåbentlige gode tips og råd jeg får her?


 

Jeg vil gerne have sat gipslofter op. En af mine... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens benytte samme spartel til begge ja.

Jeg ville benytte alm. medium sandspartel.
Hej KimFS

Nu har jeg med tiden fået lidt erfaring i at sætte gipslofter op og kan da byde til med et par råd. En plade 120x240 vejer omkring 18-20kg, dvs. hvis man er 2 er den altså rimelig nem at få op, man hjælpes og når den sidder hvor den skal går den ene igang med at skrue, efter 3 skruer hænger den selv. En gipsløfter vil naturligvis være en god hjælp men det tager længere tid at sætte et loft op med sådan en, ihvertfald når man er 2 mand

Husk at skære den forsænkede langkant af på de plader som ligger ind mod muren, nogle vælger at spartler der også, men det er noget bøvl at få pænt, samtidigt bliver malerne måske ikke verdens gladeste hvis langkanten sidder ind mod væggen
Første lag vender du på hovedet så at sige, altså langkanterne op, og dem behøver du naturligvis ikke at fjerne langkanten på, sålænge den vender op af.

Som skrueværktøj vil jeg anbefale en helt normal bore/ skruemaskine og montere en skruebits med dybdestop på den : http://www.carl-ras.dk/e-shop/bitsboroghulsave/bits/bitsspecial/skruebitsmdybdestop/
Skruerne må naturligvis ikke gå igennem pappet.

Husk også en gipsrasp til at høvle med og nogle skarpe stanleyklinger + noget at skære lige efter

Husk også at letspartel ikke bare er letspartel, der findes mange kvaliteter og hvis dine malere går på timeløn... hmm så lad være med at spare alt for meget der Jeg mener at have hørt noget om at spartelmassen skal opfylde at bestemt lovkrav EN 13963.
+ gipstape til samlingerne.

Hvis du skal have lamper eller lampeudtag i loftet skal du tage det med i dine beregninger, men det snakkede du ikke om.

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også