gipslofter

Jeg vil gerne have sat gipslofter op. En af mine venner, som har hænderne godt skruet på, vil gerne hjælpe mig, men har heller ikke prøvet det før. Så jeg vil lige lave lidt research på det.
Malerne, der skal ordne loftet bagefter (spartle + filt), har fortalt, at det ville være bedst at sætte to lag gipsplader op.

Mine spørgsmål:

Hvor store plader skal jeg  bruge?
Kan man med fordel sætte gipspladerne direkte op i loftet?
Er der nogle gode links til, hvordan man opsætter - udover de forhåbentlige gode tips og råd jeg får her?


 

Jeg vil gerne have sat gipslofter op. En af mine... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg satte mine plader op uden forskalling og det gik som en leg (så længe loftet er plant). Mna skal bare sørge for at få nogle skruer som er lange nok.

I stuen var vi to mand med almindelige boremaskine og en hejs. Det tog to dage. I køkkenet var jeg alene - denne gang med en hejs + en lejet Gipsskruemaskine. Brugte 8 timer.

Pointen er at gipsskruemaskinen kan betjenes med een hånd helt nede fra gulvet og at pengene i mit tilfælde var godt givet ud. Overvej derfor at leje sådan en fyr sammen med hejsen.
Skrevet af KimFS på 24 nov 2009 10:31
Det lyder lettest.
Nu skrev du lidt længere oppe, at man sætter forskallingen for hver 300 mm. Er det i længden eller bredden man sætter forskallingen?

300 mm. imellem hvert forskalnings brædt, målt fra eks. venstre kant til venstre kant på det næste. Der kunne også stå 200 mm. imellem bræderne !
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
C/C afstand hedder det.
Betyder center til center.
Men ellers kan man jo bare regne ud i forhold til størrelsen på de gipsplader man nu vælger at ville benytte.

 

Ja, men benytter du 1 lag gips, skal det stadig være c/c max. 300 mm
Benytter du dog 2 lag og 120 plader, kan du forskalle pr. 400 mm
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men når man benytter to lag, hvordan sættes så det ene lag i forhold til det sidste (andet) lag?

 

Men opsætte den anden lag forskud i forhold til den første, dvs. man flytter samlinger og endestød i forhold til underliggende plader.
Skal enderne falses?
Iøvrigt må jeg jo også skære nogle af pladerne til pga. indhak i muren. Men det er vel ligemeget?

 

Jep, pladerne i andet lag skal falses i enderne.
Nu kan jeg ligeså godt fortsætte mine spørgsmål her. Så har jeg det hele samlet, når jeg begynder.

Jeg er ved at skrabe tapet ned fra væggene, da jeg jo skal spartle og have filt op i stedet. Kun to af væggene er af pudset mørtel, resten er gipsvægge.
Hvilken spartel skal jeg benytte? Kan jeg bruge den samme spartel til både gipsvæggene og oppudset vægge?

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også