RMC røgvender

Jeg får desværre nedslag i skorstenen, så der blæser lidt røg ud i køkkenet - særligt disse dage med hård blæst fra V og SV. I denne retning har jeg høje gavle som nabo og jeg ligger lidt under den SV nabos grund niveau - ca, 1,5 m.
Min skorsten er muret og isoleret indvendigt med 200 mm røgkammer ca. 1 m. over taget (fladt tag) og har ingen former for hætte over.

Jeg har kigget på denne røgvender

Som er en RMC røgvender.

Er der nogen der har erfaring med den?

Er der evt. andre løsninger på mit problem med nedslag...? der er jo lavet de der beton hætter på fire ben...

Jeg har læst tidligere tråde, men ikke fundet et fyldestgørende svar..


Mange hilsner
Polite
 
Jeg får desværre nedslag i skorstenen, så der... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej derude.
Skorstensfejeren har netop meddelt mig, at jeg kan "prøve" at sætte 2 fag mere på, altså en halv meter. Skorstenen er få cm. over tagryg, som han bad om fra start, altså ca. 8 m. i forvejen og jeg må ærligt indrømme, jeg havde håbet der var en anden løsning, jeg syntes den er høj nok i forvejen, specielt da den står på siden af huset, så virker 8 m. drabeligt nok i.
Mvh. John

Super Bee

Ja, det må du nok sige. 8 meter. Men der er jo nu engang mest praktisk at have skorstenen i nærheden af ovnen.
Nu har jeg slet ikke læst den øvrige tråd.
Der kan jo være andre muligheder.
Hvad er en røgvender - egentlig?
Men hvis du alligevel skal til at igang med muresken så smæk hellere en meter på når du er i gang.
Og endelig er der jo en vis prestige i at have en 9 meter høj skorsten. :o)
Da jeg læste dine beretninger, var det også straks et forslag om at gøre skorstenen markant højere, der faldt mig ind.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej. Jeg har haft tilsvarende problem med min skorsten. Min kone er dog ikke så tålmodig, så der skulle findes en løsning der helt sikkert virkede. Det blev derfor en Røgsuger fra Exhausto. Den har regulerbar sugestyrke, men skal så altid køre når du har fyret op i brændeovnen. Siden vi har fået den på, er der ingen problemer med nedslag etc. Det koster ca 5.000 kr og der skal nok en elekriker på også til montering.

Det tager ikke langt tid at montere.

vi har også en røgsuger ,så jeg har ca en lille meter skorsten,men når det blæser rigtigt meget så kan det godt slå ned(pisse træls og det lugter ikke godt) har talt med Exhausto men de kan ikke gøre noget ved det.

Hej igen

Har selv tænkt på en elektrisk røgsuger, det ærgrer mig bare, at skulle bruge 5000 kr. mere på skorstenen + el, så syntes man efterhånden, at noget af al besparelsen ved en brændeovn ryger.

Jeg har tænkt på en RMC røgvender, sådan en som hele tråden egentligt startede med, er der nogen der har erfaring med sådan en?

Mvh. John

 


Super Bee

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis