RMC røgvender

Jeg får desværre nedslag i skorstenen, så der blæser lidt røg ud i køkkenet - særligt disse dage med hård blæst fra V og SV. I denne retning har jeg høje gavle som nabo og jeg ligger lidt under den SV nabos grund niveau - ca, 1,5 m.
Min skorsten er muret og isoleret indvendigt med 200 mm røgkammer ca. 1 m. over taget (fladt tag) og har ingen former for hætte over.

Jeg har kigget på denne røgvender

Som er en RMC røgvender.

Er der nogen der har erfaring med den?

Er der evt. andre løsninger på mit problem med nedslag...? der er jo lavet de der beton hætter på fire ben...

Jeg har læst tidligere tråde, men ikke fundet et fyldestgørende svar..


Mange hilsner
Polite
 
Jeg får desværre nedslag i skorstenen, så der... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ligger den halve rør bare løst på skorstenen?

Håber stadigvæk der er lidt liv i dette emne alderen taget i betragtning :-)

På forhånd Tak


// Søren
hej Søren
Ja, det ligger løst og har gjort det siden 09, og det virker stadig efter hensigten.

Det er et kraftigt betonrør, ca. 40 mm. i godstykkelse. Jeg vil tro den halvdel som ligger deroppe vejer ca. 15 kg.

Mange hilsner
Polite
 
Ja og mit ligger der stadig og så er det spændende, om det også klarer den orkanagtige storm vi skal have i nat.
Som jeg kan tyde vejrudsigten, skal Polite og jeg have det fulde udtræk!

Med venlig hilsen
ktm

 

Jamen så er det jo det jeg må prøve, for det er Pi... irriterende med det nedslag.. Ved godt det er individuelt alt efter placering og læ osv, men jeres åbning, er den mod Syd - Nord ell Øst - Vest?

//Søren
Læg den på tværs af den problematiske vindretning.
Mit problem kom ved NV vind, og da huset ikke ligger ret ift verdenshjørnerne, passede det, at røret ligger lige på tværs af bygningen, tilsyneladende Nord/Syd.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja det regnede jeg nemlig osse med... Mange tak for hjælpen..

//Søren
Og den klarede endnu en orkan (33 m/s iflg. DMI)

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej med jer
Jeg er ny her som bruger, men har været på som ”kikker” siden vi fik brændeovn.
Havde netop problem med, at vi fik røgnedslag i køkkenet, når vinden var i sydøst og mere end 5 m/sek.
Det har virkeligt været et problem og min kone har, måtte vaske hjem og tøj mange gange af samme årsag.
Skorstenen er en nybygget isokern skorsten, sat op på siden af huset, mod øst. Skorstenen vender de lige sider mod øst, vest, nord og syd, så da jeg i onsdags skulle sætte det overskåret betonrør på plads, måtte det ligge på skrå, når siden skulle vende mod syd/øst. Det virkede også, dog skulle de meget luft til og man skulle være over den. Om natten gik så vinden over i øst, med kraftige kastevinde og så skete der det der ikke måtte ske. Røgnedslag medens vi sov. Heldigvis blev vi vækket af røgalarmen og en kraftig udluftning måtte sættes ind, samt tømning af brændeovnen. Hele dagen hvor vinden har været i øst, har den været umulig at tænde op i, det ligefremmen blæser inde i brændeovnen.
Nu kommer jeg så til spørgsmålet.
Hvad gør jeg nu?
Mvh. John

Super Bee

Hej Superbee70

Mit bedste råd er at kontakte en velrenommeret skorstensfejer.
Det er ikke at spøge med, når røgen slår ned eller tilbage - det må den under ingen omstændigheder ikke.

jeg er "GDS'er" men ikke hvis det kan skade mit eller andres helbrede, som dette i værste fald kan risikere.

held og lykke med skorstenen.

Mange hilsner
Polite
 
@Superbee70
Du må være en tålmodig mand. Langt mere end godt er. Vækket af røgalarm, gengentagne gange tøjvask. :o)

Det er jo tæt på at være farligt og det er da bare med at få hidkaldt en skorstensfejer. Hellere idag end i morgen.

Selv om skorstensfejeren ikke havde noggle bemærkninger da ovn og skorsten blev "førstegangsgodkendt" og måske overholder de formelle krav skn det jo meget vel være at den burde være en meter højere.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis