Hvilken generator til hjemmebygget vindmølle/vindtubine

Hej forum. Jeg er helt ny herinde.

Går med en lille idé i min hjerne 

Vil bygge min egen vindtubine/mølle. I starten tænkte jeg på at bruge en bil generator og så eller´s lade strømmer ned på adskillelige bilakumulatore. Men det lader til efter lidt søgen rundt omkring på diverse sider at det ikke er det mest optimale. Da den kræver en del omdregninger.

Det kunne selvfølgelig ordnes ved at lave en gearing. Men så er spørgsmålet bare om tubinen så vil kunne trække generatoren rundt.

Nogen der har et svar på en bedre løsning end en bilgenerator?

Vh. Trytter.
Hej forum. Jeg er helt ny herinde. Går med en... Vis hele indlægget
284 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den type mølle er farlig. Vi havde et projekt på HTX, hvor vi skulle bygge traditionelle møller og den type mølle med lodrette vinger, som man kan lave af to halve olietønder.
Problemet med disse er at man ikke kan køre dem op mod vinden, så i stormvejr roterer de som sindsyg. Vores blev splitted ad og dele fløj 40-50 meter. heldigivs uden personskade men der røg et vindue. og dette var blot en lille mølle.
Vi havde brugt en generator fra en lastbil, købt hos en hugger. Kan ikke huske i detajler, men vi fik da en del strøm ud.

Alle møller er farlige hvis der ikke er regulator på til omdrejningerne det gælder også de trebladede.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af j håndstad på 20 nov 2009 19:20
Alle møller er farlige hvis der ikke er regulator på til omdrejningerne det gælder også de trebladede.
For en del år siden snakkede jeg med en mand, der havde opfundet en type vinger der ikke kunne stalle eller gå over en hvis hastighed. Det var egentligt et ret enkelt system med nogle fjedre i forbindelse med flade vinger. Systemet gjorde at jo mere luft der kom jo større vinkel fik vingerne i forhold til luft strømmen. Når vindstyrken var oppe på hård kuling stod vingerne ret med vinden så denne stod stille. Jeg mener også den blev afprøvet nede ved Risø på Sjælland. Men hørte aldrig resultat af testene.

Okay, tak for de mange input´s!

Andre muligheder er stadig meget velkommen.
Hej
Skulle du mangle en lille generator, har jeg lidt af alt - alle med permanent magneter...Snup den gerne over pb med hensyn til tlf. nr. adr. mm.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til "Håndværkeren"
Den lille motor der trækker blæseren i de fleste computere er en " elektronist" motor der kører ved hjælp af et kunstigt frembragt "roterende" magnetfelt og den får du aldrig til at være eller fungere som en generator/dynamo
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 24 nov 2009 19:21
Til "Håndværkeren"
Den lille motor der trækker blæseren i de fleste computere er en " elektronist" motor der kører ved hjælp af et kunstigt frembragt "roterende" magnetfelt og den får du aldrig til at være eller fungere som en generator/dynamo
Hilsen Polobjørn
D.v.s. at den blæser fra en computer jeg har trukket med min lille dampmaskine slet ikke fik den 6 v. pære til at lyse, det var ren og skær bedrag at den gjorde det ?
Sådan noget som at videnskaben siger at en Humlebi ikke kan flyve, det ved Humlebien bare ikke så den flyver videre.

Hej Håndværker
Hvis man ved noget om computere, ved man også at de bliver forsynet med 12V og 5V  og at disse 2 apændinger er  JÆVNSPÆNDING.   En ikke elektronisk motor eller en motor uden kul kan mig bekendt  IKKE køre på jævnspænding - men måske husker du bare forkert så blæseren ikke var fra en computer  ?
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
http://www.reuk.co.uk/Permanent-Magnet-Generator.htm - Der er også mange der laver dem selv. prøv google

Horizontale møller: http://images.google.dk/images?sourceid=navclient&hl=da&rlz=1T4HPEB_daDK341DK341&q=vertical+wind+turbine&um=1&ie=UTF-8&ei=mYENS72-AcmF-QaAxbmrCA&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CDYQsAQwAw

Peace through superior firepower.

Jeg har Ingeniørens hjemmeside fundet denne artikel omhandlende emnet, kunne måske være interessant læsning for vindmøllebyggere:

http://ing.dk/artikel/104405-nyt-design-af-vindmoellegenerator-giver-stor-pris-til-aalborg

Hilsen
Allan
Der er yderligere 264 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også