Lampe installation med relæ/kontaktor

I forbindelse med renovering af min lejlighed årgang 1904 ønsker jeg at bibeholde de originale afbrydere LK tumbler i messing samt supplere med gamle afbrydere af samme type/alder. Det er kun til loftsbelysningen, da stikkontakter udføres med hvide FUGA "grisetryner".
Til loftsbelysningen er jeg blevet anbefalet at installationen skal laves med relæer og kontaktor så der kun løber 12V igennem afbryderne.
Hvordan laves sådan en installation?
Ideen er at jeg selv trækker ledninger på ny og finder en aut. elektrikker til at udskifte tavlen til en planforsænket tavle samt udføre tilslutningen af de ny ledninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal du have styr på med din elektriker inden du gør noget for ellers vil an måske ikke have noget med det at gøre.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hvis du selv trækker kablerne og efterfølgende vil have en installatør til at tilslutte dem er den autoriserede forpligtet til at kontakte Sikkerhedsstyrelsen og gøre opmærksom på at han (m/k) har tilsluttet en installation han ikke selv har udført...

LK har lavet en ny serie af de "gamle" messing-afbrydere samt stikkontakter. Måske det var en mulighed? For du må ikke supplere op med de "gamle" modeller.

Hvad skulle ideen være med at lave installationen som 12V istedet for 230V?
Under udgangspunktet at jeg har en elektrikker der vil tilslutte installationen, er den side af sagen jo ok.
Fidusen med at køre 12V igennem de gamle kontakter, skulle være at det var mere sikkert. De vil jo så kun aktivere et relæ i tavlen.
De ny Classic fra LK vil jeg ikke have af 2 grunde; dels er de i blank messing og dels virker de billigt lavede.
Det jeg efterlyser er forslag til hvordan løsningen laves med relæer mv.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm, når du nu har valgt den "løsning" så burde du jo snakke med din trikker, det er trods alt ham der skal lave det for dig jo!.

Har godt hørt om flere der beholder de gamle afbryderer, men så køre 12V.

Altså, sådan som jeg ser det så skal du bruge 1relæ pr. afbryder, ved ikke lige med korsp. men ellers er det jo lige til.
Træk et egnet kabel fra din kommende tavle og så ud til afbryderen.
Du skal ligeledes trække et installations tabel fra din tavle af og ud til hver enkelt lampeudtag.
Nu skal du så "bare" køre din fase igennem det relæ som din kontakt trækker.

mvh
Peter Nielsen
Du siger at du har en elektriker til at tilslutte installationen - kunne du så ikke få ham til at lave 12V installationen?

...selvom jeg finder det meget tvivlsomt at han vil være med til at udføre en decideret ulovlig installation.
Annonce
Hvori består det ulovlige ved at lave installationen om til 12V?
Det arbejde jeg vil komme til at lave, er jo det samme som enhver elektrikker ville bruge en lærling til dvs. rille rør ind, og trække ledningerne. Alt hvad der bliver af tilslutninger lader jeg elektrikkeren om at lave.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er heller ikke noget ulovligt i at lave installationen om til 12V. Min anke kommer i forbindelse med anvendelsen af de gamle messingafbrydere. Du må ikke lave samlinger i brandbare materialer - og nu jeg ikke så velbevandret ud i installation af de gamle messingafbrydere, men jeg mener de er bygget til at sidde på et træunderlag (ret mig endelig hvis jeg tager fejl).

Men uanset hvad så er der angivet i elinstallatørloven af fast installation skal udføres af autoriserede eller personer der er ansat direkte under den autoriserede, så 12V eller ej må du ikke selv trække kabler og rør - men du må naturligvis gerne selv lave rillerne.
Du kommer måske længere med at gå over til 24 V, der er mere almindeligt i industrien.
Anyway, det skal laves rigtigt, 24 V er nøjagtigt så brandfarligt som 230 V hvis der er en kortslutning. Altså: sikringer på det hele. Og som Steinaa skriver, de gamle træunderlag kan du glemme.
Derudover skal det laves så en senere beboer ikke kan komme til at blande 24 V og 230 V sammen.
Installatør på, både til planlægning og udførelse.

Bent.
synes ideen med de 12v er god nok men synes det noget værre rod bare for at få de gamle kontakter, mht. træunderlaget så er de nye fra lk også med træunderlag der skal bare stadig være en alm indmuringsdåse bag ved. men god fornøjelse tror stadig med relæer og det hele at det bliver en dyr fornøjelse og bøvlet

aut. el arbejde til tiden

Den person der har anbefalet dig at lave installationen om til 12V med relæer mv. må da også have et bud på hvorledes det kan udføres?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis