Lampe installation med relæ/kontaktor

I forbindelse med renovering af min lejlighed årgang 1904 ønsker jeg at bibeholde de originale afbrydere LK tumbler i messing samt supplere med gamle afbrydere af samme type/alder. Det er kun til loftsbelysningen, da stikkontakter udføres med hvide FUGA "grisetryner".
Til loftsbelysningen er jeg blevet anbefalet at installationen skal laves med relæer og kontaktor så der kun løber 12V igennem afbryderne.
Hvordan laves sådan en installation?
Ideen er at jeg selv trækker ledninger på ny og finder en aut. elektrikker til at udskifte tavlen til en planforsænket tavle samt udføre tilslutningen af de ny ledninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I forbindelse med renovering af min lejlighed... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
forstår slet ikke det med 12V ?? Når spændingen falder stiger amperne ! = Mere belastning
jeg havde lavet det i 230 V med relæer på hvis du skulle være.

Og er de kontakter du har nu med fjeder eller vil du til at lave noget mere advanceret der hvor du har flere ?

Hvis du spørg så drop ideen med de gamle slidte kontakter og køb den nye serie hvis du er til den slags

Jeg synes idéen lyder meget smart. Og kan slet ikke se det store problem i det. Strømmen kan jo heller ikke sige, når der kun er tale om et relæ som skal trækkes. Der behøver heller ikke at være afbrydere med fjeder. Og det med korrespendace er da heller ikke det vilde. Bare lav det som en alm. korresp. og i stedet for at tænde en lampe, trækkes et relæ som derefter tænder lampen. Der findes også 8v relæ'er, men der er vel ikke noget problem i at lave det med 24v som IHC.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis