Solvarme

Hej

Jeg vil gerne have lidt varme ind i min garage, den er på 24 m2. hvor stor en solfanger skal jeg bruge? Og jeg sørger for at den bliver hulmurs isoleret.

Hvad kan jeg gøre med varme de dage hvor solen ikke skinner, vil gerne have en bilig løsning, hvor jeg også ved hvor meget det koster at bruge.

Et andet spørgsmål, hvis en sol fanger skal levere varmt vand til mit hus på 105m2 hvor stor bør den så være, og hvad kan man gøre dage solen ikke skinner.
Hej Jeg vil gerne have lidt varme ind i min... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min far fik hældt lega-kugler ind i hulmuren, og det var en stor succes rent varmemæssigt, og det gav ikke skjolder, som man har set på andre løsninger.
Eneste ulempe var, når der skulle bores størrere huller i væggen, så var det bare med at være parat med at lukke, så ikke der røg for mange legakugler ud.


Mvh. JørgenE
ja her i de sidste 3-4 måneder vil du ike have megen glæde af solvarme
men hvis det endelig skal være så se lige på 777 project i galleriet det billigt og så er det
LDS med GENBRUG så ka´ det vist ikke gøres bedre
men solvarme vil altid kun være et tilskud med mindre din akkumolerings tank
er på størelse med Marstal fjernvarmes (40000 kubikmeter)

KOM SÅ I GANG OG LAD OS SE DET FÆRDIGE PROJECT HER I TRÅDEN

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej

 Igår gav solvarmen faktisk en del. Der var god sol hele dagen..Og ordenligt sol er det der skal til om vinteren. Ellers vil de ikke give så meget. Så er det nok bedre med rørsolfangere. Rørsolfangere vil også opnå højere temp. end med de øldåser.
 Men, når det er sagt så kunne jeg fyre 1/3 del mindre igår end jeg plejer.

 Lægger lige et billede af retur og fremløbs temp. fra solfangere igår.+ lidt ekstra nu jeg er igang..

Et anlæg så stort som jeg har lavet det, kan nok bygges for 10000 kr. Det er 25 m2 stort og tankene er 2 ovale olietanke med 1200 liter vand i hver og varmtvandsbeholderen er lavet af 2 stk sammen svejste 100 liters kappebeholdere. Solvarmen til den nederste kappe og øverste kappe opvarmes af olietanke og kedel via selvcirkulation. Olietanke er med indbyggede golf radiatorer.

mvh
777
Hej 777
Det kører bare for dig flot project
hvor meget sparer du om året på olie
(selv om ikke kan regne efter året med da det var noget atypisk
og ikke kunne udnytte den )

mvh

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Hej Høvlebænk

og tak

Uha Den er lidt svær...Måske 25-30 procent nogle år, afhængig af om man har meget sol i fyringssæsonen..Som du er inde på.. November var den værst tænkelige måned hvad solvarme angår i mands minde. To solskins dage blev det til..

Men , har man et topisoleret hus med gulvvarme, vil solvarmedækningen også blive større, måske 40 procent, da man kan nøjes med lavere temp. i fremløbet. Og udvider man akkumoleringen, som du skriver kan man gemme lidt på det til koldere, grå dage.

Jeg fyrer nu godt nok med træ.Om solvarmen rent økonomisk kan betale sig for mig.. tjaee. Det er nu mest en hobby. Har ikke været så dyrt, og jeg har da brugt noget tid på det.( Det har da også været et sjovt og lærerigt projekt).Men," tidsforbruget" får jeg hjem igen.. Kan solfangerne levere, hvad der svarer til 25 procent af træforbruget de næste 20 år.. Ja, så er der sparet en masse arbejde, i skoven og med kløvning og stabling.

Men hele sommeren fra april til oktober, behøver vi ikke spekulere på varmt badevand og skulle det blve lidt koldt et par dage, ja så får kedlen bare "lidt Pind".

Mvh
777
Annonce
hej 777
ja nårman har besluttet sig for atgøre noget selv er det jo ren fornøjelse
selv om der lægger alvor bag ved det
det er det samme som når SVAMBO vil se på et nyt ikea møble så ender det
altid med at vi står og diskutere højlydt der ude idet jeg kan ikke få mig selv til at give så mange penge for pap  og jeg mener jeg kan lave det bedre selv , selv om hun påstår
at det kan jeg ikke gøre lige så billigt , nej måske ikke men det er nu en dejlig fornemmelse
at bruge noget man selv har lavet
og så skal man jo heller ikke glemme rejseoplevelserne man har fra start til man står
med et færdig project det giver en selvtidlid og stolt over at man har lavet det
uanset om det måske ikke altid ligner et strømlignet/færdigudviklet design crap

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af Høvlebænk på 30 jan 2010 20:23
hej 777
ja nårman har besluttet sig for atgøre noget selv er det jo ren fornøjelse
selv om der lægger alvor bag ved det
det er det samme som når SVAMBO vil se på et nyt ikea møble så ender det
altid med at vi står og diskutere højlydt der ude idet jeg kan ikke få mig selv til at give så mange penge for pap  og jeg mener jeg kan lave det bedre selv , selv om hun påstår
at det kan jeg ikke gøre lige så billigt , nej måske ikke men det er nu en dejlig fornemmelse
at bruge noget man selv har lavet
og så skal man jo heller ikke glemme rejseoplevelserne man har fra start til man står
med et færdig project det giver en selvtidlid og stolt over at man har lavet det
uanset om det måske ikke altid ligner et strømlignet/færdigudviklet design crap

Dennis

      Hej Dennis

   Kan ikke siges bedre. Det er ski en god fornemmelse..  Og man har lært en hel masse både om solvinkler og metallers lede evne og hvad forskellige materialer kan holde til, selvcirkulation  + En masse andet..

 Ja og pyt da med hvordan det ser ud. Bare det virker og vil give noget varme.. Det er det vigtigste for mig..

   mvh
777
   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis