Evighedsmaskine?

I midten to plader med 0,3 mm afstand skaber en kapillareffekt, der suger vand op, som så løber over og tilbage i vandfadet igen.

Hvad er der galt med denne idé?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den største anke jeg ser mod din ide er, at den ikke virker :-) Uden at være den store fysiklære kommer forklaringen her: Kapillareffekten opstår fordi vandet trækkes op ad kanten (adsorption?) mens overfladespændingen holder sammen på vandoverfladen. Hvis kanten stopper, stopper kappilarvirkningen.
/llr
Så vi er enige om, at vandet vil hæves mellem de to lag plader (det kunne også være mursten eller andet kapillarsugende materiale), men problemet er, at det ikke kan falde ned igen, uden det også betyder, at der slet ingen kapillareffekt var? Eller hvad?

"Evnen til at opsuge og transportere væde kan være betragtelig, f. eks. kan stighøjden i en massiv murstensvæg muret med kalkmørtel være 28 meter, i ren ler langt over 30 meter."
Citat fra dr.dk

Det koster jo ikke noget energi at få det løftet, men det må da kunne udløse noget energi, når det skal ned igen?
Vi er enige om at vandet vil blive "suget" op mellem pladerne (forudsat at pladerne er lukket sammen i siderne så det egentligt er et firkantet rør du stikker ned i vandet). Højden på vandet bestemmes af det opsugede vands masse og dermed arealet af hullet mellem pladerne - stor hul lig lav højde. Som nævnt i mit færste indlæg vil vandet aldrig kunne hæves over kanten.

Jeg har googlet det lidt da det er en sjov problemstilling, se http://www.lhup.edu/~dsimanek/museum/unwork.htm#capillary1 - en sjov side om alverdens evighedsmaskiner (the museum of unworkable devices, hehe)

Med hensyn til murstenene, så er mit bedste bud at dette må være fordi det er et porøst materiale hvor de små huller er lig stor løftehøjde.
Men det må da kunne bruges til noget det der. Der må da kunne frembringes en del energi ud af det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg mener at vide, at man kan lægge den ene ende af f.eks. en bomuldssnor i en potteplante og den anden ende ned i et glas vand, og på den måde vande blomsten med det vand, der kan vandre op igennem snoren.
Satte man tilstrækkeligt med snore op på den måde, kunne man danne et kunstigt vandfald og dermed grundlaget for et vandkraftværk, i hvert fald et lille et i hvert fald i teorien!

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
En væge suger kun hvis fugten fjernes i den ene ende, eks via fordampning

Der er (så vidt jeg ved) ingen såkaldte evighedsmaskiner der virker - heller ikke i teorien... Der skal altid puttes energi ind på den ene eller anden måde.
Skrevet af llr på 06 nov 2009 22:50
Jeg har googlet det lidt da det er en sjov problemstilling, se http://www.lhup.edu/~dsimanek/museum/unwork.htm#capillary1 - en sjov side om alverdens evighedsmaskiner (the museum of unworkable devices, hehe)

Med hensyn til murstenene, så er mit bedste bud at dette må være fordi det er et porøst materiale hvor de små huller er lig stor løftehøjde.

Ok, jeg kan godt se det. Så må det vel gøres sådan her: Murstenene laves af et nano-materiale, der kan skifte form ved hjælp af en meget svag strøm. Ved "1" er materialet som mursten og suger vand op. Ved "0" strømlines materialets celler til en 15 graders hældning, hvorved vandet løber ud af materialet.
Hvis dine pladers areal var 1 m2 og afstanden mellem dem 0.3 mm, vil der være ca. 3 dl vand der er "suget" op. Man kan godt argumentere for at de indeholder en hvis mængde potentiel energi, men den er der kun i kraft af kapilær virkningen. Hvis du så ville tage noget af det opsugede vand og hælde på en generator er du nød til at fjerne det fra mellemrummet og uanset hvordan du vælger at løse den opgave, vil det kræve energi. Og det er nok en del mere end hvad 1 dl vand der befinder sig 60 cm højere oppe end dets udgangspunkt kan levere.

Verden har brug for nye ideer og tænkemåder, men havde en opstilling som din skitse fungeret, ville verdens energiproblemer være løst. Energi kan ikke skabes af intet. Mangden af energi er konstant, men man kan omdanne energi til andre former for energi. Som når et solpanel omdanner solens stråler til strøm - det er så på bekostning af at arealet bag solfangeren ikke bliver opvarmet af solens stråler.

Hvis du tager en elevator op til 10 etage så får du faktisk tilført energi. Dit energi poteniale stiger i takt med du bevæger dig væk fra jordens centrum. Når du så tager elevatoren ned igen, ja så aflverer du den energi igen og regnskabet går op.
Jeg har nu også en mistanke om, at det nok ikke bliver mig, der står med løsningen på evighedsmaskinens problematik!
Der var jo for nylig en lang tråd med netop en energisk og vedholdende gut, der mente at have løst problemet, men det døde desværre ud
Kunne man komme frem til at spalte vand til ilt og brint på en snild måde, ville man vel være tættest på målet.

Med venlig hilsen
ktm

Ja den kolde fusion der spalter vand er genial.

Problemet med evighedsmaskiner er jo at man er nød til at omdanne energier, og der vil altid være et tab. Derfor skal der generes mere energi for at få det til at køre rundt. Og skal man redde menneskeheden, skal der jo også kunne tages mere energi ud af systemet som kan bruges på noget andet.

Kan godt huske tråden med entusiasten. Enten opdagede han at det ikke virkede, elller også har han skudt papegøjen og bliver verdens rigeste mand og artens frelser. I så fald tilfalder håneretten ham
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis