Varme fra røgrør

Jeg går med en ide om at vikle kobberrør om mit røgrør på min brændeovn for at bruge varmen til brugsvand. Har lavet nogle målinger som peger på at der er en masse varme at hente. Men jeg er helt "grøn" på dette område så der er en masse spørgsmål der presser sig på. Hvor stor skal akumuleringstanken være, hva gør jeg når/hvis det koger og er det overhovedet umagen værd rent økonomisk..?

Alex

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min kære fætter har lavet såden noget lignende.
Han har trukket ca 5 m kobberrør rundt om røgrøret og hen til en håndvask. Når han åbner for vandet, passer det med en god blanding af varmt og koldt vand i baljen. Her vasker han så sine hænder grundigt (Er mekaniker i fritiden) og skyller fter med lidt mere varmt vand.
Nemt, billigt og godt fundet på.
Så sparer han nemlig at have tændt for vandvarmeren.

Men dog skal du huske på at du ikke må køle røgrøret helt af!
Hvis det sker, risikerer du at få røg ud af fyret istedet for skorstenen. Røgen vil helst ikke gennem et koldt rør og skorsten.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Din ide er ikke helt dum, til nogle ovne findes der et system til. De sidder dog i røgrøret for der får man bedst udnytte af rest varmen.

Der findes mange løsninger til hvordan det bedst bruges i dit system, og for at hjælpe i den retning, vil det være rart at vide lidt om hvilken brænde ovn du har, og hvilken opvarmningsform du har (fjernvarme, oliefyr, gasfyr eller varmepumpe) samt lidt ops om huset

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Tak for sparringen . ja jeg har osse haft tanker om jeg køler mit røgrør for meget , men jeg tror ikke jeg kan køle det så meget. 10 min efter optænding er røret ca 90 grader forneden, og planen var at lave en styring der først starter cirkulationen ved ca 80 grader. Jeg har en brændeovn af mærket Varde linux 2 ( 5KW) . og jeg fyrer kun med træ . huset er 156 kvm og mit gasfyr hvor jeg vil montere aku. tanken er ca 15 meter væk. jeg har lavet et varme flytningsanlæg og det er ikke pengene værd i strøm, så der for er jeg kommet på denne lille ide... håber på flere gode ideer og sparring

Alex

Hej Alex

Jeg har samme ide som dig, hvor jeg har prøvet at bugge et 15 mm kobberrør omkring mit røgrør (ø150 mm), for at lodde det fast på røgrøret, men uden at det lykkedes!!! Det bløde kobberrør klapper ganske enkelt sammen. Så hvis nogle af jer har en ide om hvordan man bugger et 15 mm kobberrør rundt om røgrøret, er jeg meget lydhør...(Jeg har prøvet at fylde røret med sand!!!)
Jeg har enda købt en varmeveksler, styring og alt det andet (åbent system), så jeg kunne flytte varmen over i centralvarme systemmet (lukket system), og derved styre hvor jeg ville have varmen hen! (Radiatorene i kælderen/1.sal og varmtvands beholderen)

Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Futlgb

@Futlgb

Jeg har ofte bøjet kobberrør rundt om alt muligt.
Det gælder om at holde røret stramt og sørge for at det ligger plant med røret, inden du trækker mere i det.
Det er bla. sådan vi laver "grisehaler" og blandesløjfer som kølemontører.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Ja det er ikke så svært at "rulle" det om røret . Min plan er at tage et rør i samme diameter og så sætte det i en dreje bænk og rulle det på på denne måde. jeg vil osse bifilar vikle det så jeg får begge ende i den samme ende og bagefter vale et rør der passer uden over for at skjule rørene plus det må hjælpe med at "holde" varmen. Jeg er så heldig at jeg kommer på forskellige værksteder i mit arbejde og har fundet nogen så synes det er spændende og gene vil hjælpe. Jeg får en masse input det er super så man ikke dummer sig for meget .... når det komme så vidt så læggerjeg en masse billeder ud om projektet.

Alex

Fint - du er nu i gang med at udvikle en røggaskøler...
Jeg vil dog gerne lige henlede opmærksomheden på, at den kan give bagslag. Hvis spiralen omkring røret virker så godt, at temperaturen ved kontaktpunktet på indersiden af skorsten kommer under ca. 55°, så kondenserer den. Dvs. at væsken, der indeholder de skadelige stoffer (svovl mm) nu løber ned af indersiden på røgrøret i stedet for at blivet kastet ud i atmosfæren. Den vil nedbryde røret de steder hvor den får kontakt hvis ikke du har rustfrit stå og brændeovnen er heller ikke konstrueret til at håndtere kondensat.
Tilsvarende hvis du kan få røggassen så langt ned i temperatur skal nok også have en blæser for at få den ud. Jeg gætter på, at din spiral skal lige nøgagtig have en hedeflade, der giver dig varmt vand, men ikke køler røggassen alt for meget. Det bliver spændende at se hvor godt det kan virke...
Sæt en temperaturmåler på røggassen.
Jeg har nu snakket med flere VVS´er og de mener ikke at jeg kan få så meget varme ud af det og de mener at rørene skal slagloddes på men stadig mener de ikke det er arbejdet værd. min skorsten er i rusrfri men ovnen er ikke. Men uanset rustfri eller ej så vil jeg ikke have de farlige stoffer "fremkaldt" det skal undgåes, så projektet afhænger af om jeg overhovedet kan styre forbrænding, røggas temparatur, varmen i spiralen og om det egentlig bare er en omkostning i stumper. Med de pessimistiske øjne , så ender det nok med at det ikke rigtig giver det afkast som forventet. Arbejder lidt på at jeg kender en der kender en der er ved at tage en uddannelse/kursus i kedler eller skorstens et eller andet... hvis nu jeg kunne få dem til at afprøve det ville det være super...

Alex

Hej

Jeg fremstillede sådan en røgkøler/economiser sidste år. Den kan godt laves i sortjern, men så skal den shuntes. Det virker til min fulde tilfredshed. Den kan indeholde knap 4 liter vand og har en overflade på 1 m2.Varmen til skorsten er på under 100 grader, men den sidder jo også på en gasogenkedel.Vandet der går ind i den er på 60 og forlader røgkøler med 90 grader. ved ikke om det kan bruges sammen med brændeovn. Men i må da godt se den.

Nå kan se jeg har glemt at tegne pumpen på.Den skal sidde ved pilen på vej mod kedelbund...

mvh
777

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis