Varme fra røgrør

Jeg går med en ide om at vikle kobberrør om mit røgrør på min brændeovn for at bruge varmen til brugsvand. Har lavet nogle målinger som peger på at der er en masse varme at hente. Men jeg er helt "grøn" på dette område så der er en masse spørgsmål der presser sig på. Hvor stor skal akumuleringstanken være, hva gør jeg når/hvis det koger og er det overhovedet umagen værd rent økonomisk..?

Alex

Jeg går med en ide om at vikle kobberrør om mit... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej . rart at se der er ander der har forsøgt sig. Jeg bliver nok lidt upopulær hvis ikke det er kønt når nu det skal sidde i stuen. men ideen er super. Hvad detyder det når du siger shuntes ? Har du nogen ide om hvor kold din røg bliver. og du sigr at vandet forlader den med en temp på 90 grader , har det aldrig kogt for dig og hvad gør du i så fald ? Jeg vi lgerne se systemet og "pumpe" dig for info.

Alex

Hej

Joh. Grunden til at jeg fremstillede den er at jeg fyrer med meget tørt nåletræ. Kløvet ned til det samme som en knytnæve er i diameter. så kan røgtemp godt nærme sig 300 grader i sådan en gasogen kedel.Den brænder røggasserne af. Så fremstillede jeg nogle retadere til at sænke ned i huller i kedlen. Så faldte røgtemp. til 160-170 grader. Men jeg ved jo at sådan en isokern godt kan nøjes med en temp på 90-100 grader. den er godt isoleret og skal bare være 60 grader 1 meter ned i skorsten. Så jeg fik en smed til at bygge sådan en efter mine udregninger. (1000 kr ialt incl materialer og løn). Og nu er røgtemp. Helt nede på 90-100 grader . Jeg har kørt med den siden december og holder godt øje med skorsten. Men der er ikke det mindste at se. Den er helt ren at se på.

Det med shunt gør at man ikke lukker en for lav temp ind i køleren, så kan man jo risikere kondens. Temp. på tilgangen må helst ikke være under 55 grader.
Joh, det kan jo godt komme op og koge, derfor må man aldrig lave det som et lukket system. Det er nu kun sket når jeg glemmer at trække i et håndtag når jeg tænder op. Der sker ikke noget ved det ud over det hamrer og banker og det får ende når køleren er fyldt af damp. Så slukker jeg bare kedlen og ti minutter senere er det ovre.

Men jeg vil ikke råde til det ene eller det andet. Blot vise hvad jeg har gjort..

Jeg tænker du kan bruge sådan noget til at forsyne en højereliggende radiator med varme via selvc. Den må så ikke være lukket i toppen. Der skal være en bette beholder på så vandet kan udvide sig 4-6 procent.

Nå, det er så noget helt andet. Som sagt vil jeg ikke råde til noget. Det skal jo helst være inden for lovens rammer. Jeg har bare så mange ideer.

Du ville jo bruge systemet til at lave varmt vand, hvis jeg forstod det korrekt.

mvh
777
Hvor mange grader tilfører du til dit vand med denne løsning, når du køler røgen fra 170 grader til 100 grader.
Jeg har selv en Atmos og når jeg futter fyrtræ af i den vil den også gerne over 250 grader i røgtemperatur, specielt hvis det er nogle dage siden den blev gjort ren, så nærmer temperaturen sig 300 grader

mvh
John

/John Jensen

Hej John

60 grader når kedlen arbejder med akkutank. Eller sagt på anden måde ,Det shunten står til. I mit tilfælde blander shunt til 60 grader. På billedet er viseren godtnok på 80, men det er fordi akkutanken er ved at være varmet helt op, da billedet blev taget.. Så stiger returtemp. jo tilbage til kedlen.
mvh
777
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis