Hvorfor bøjer stiksavsklinger?

I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat lange snit i en 22 mm MDF-plade.  Snittene var topdollar.  Men da jeg skulle skære 3 mm af en kant, så begyndte klingen at bøje ind ad.  Det var så ikke så topdollar.  Jeg kunne have brugt rundsaven, men den er defekt og økonomien er ikke til en ny i denne måned.

Jeg har temmeligt ofte oplevet stiksavsklinger, der pludselig bøjer ind ad mens jeg er i gang med et snit.  Så hvad skyldes det?  Er det varme og friktion, der langsomt, men sikkert ødelægger jernet i klingen?  Eller?

Jeg vil lige nævne, at jeg ikke kender et godt kvalitetsmærke for klinger, men jeg holder mig dog altid fra de allerbilligste.
I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej: Kan det da overhovedet betale sig?

Man kan da købe orriginale stiksavs klinger hos onkel Nyborg, som holder i lang tid. Min Bosch ST 50 (også en gammel maskine) bliver da brugt en del, og der er stadig 4 klinger i pakken, så jeg har kun brugt 1 siden de blev købt for 5 år siden. De har orriginale klinger til lige omkring 50 kr. Jeg har faktisk også set klingerne til samme pris hos XL-byg - så det er sikkert niveauet. Uorriginale klinger er sikkert lidt billigere.

Alt det bøvl, men skal de slibes så er det jo ikke alle klinger der er lige egnet til det. Nå, men det er så min holdning.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis