Hvorfor bøjer stiksavsklinger?

I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat lange snit i en 22 mm MDF-plade.  Snittene var topdollar.  Men da jeg skulle skære 3 mm af en kant, så begyndte klingen at bøje ind ad.  Det var så ikke så topdollar.  Jeg kunne have brugt rundsaven, men den er defekt og økonomien er ikke til en ny i denne måned.

Jeg har temmeligt ofte oplevet stiksavsklinger, der pludselig bøjer ind ad mens jeg er i gang med et snit.  Så hvad skyldes det?  Er det varme og friktion, der langsomt, men sikkert ødelægger jernet i klingen?  Eller?

Jeg vil lige nævne, at jeg ikke kender et godt kvalitetsmærke for klinger, men jeg holder mig dog altid fra de allerbilligste.
I går havde jeg brugt den samme klinge til en sjat... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej: Det er selvfølgelig rigtigt, men skal man f.eks. skære 3-4 mm af en plade og klingen fylder omkring de 2 eller lidt mere - så skal der jo ikke meget til når der ikke er særlig fast materiale til højre for klingen.

Mit bud er i dette tilfælde en fræser eller rundsaven som spørgeren i denne tråd selv var inde på, men som var i stykker.

 

Billige, bløde klinger og så for meget "moksen" på for at komme fremad, gav mig skæve snit...
Efter at have gjort som Håndværkeren foreslår...lade maskinen arbejde med skarpe klinger, er der ikke problemer mere.....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej: Hvis håndværkeren kan skære et helt lige snit - så lad ham udføre opgaven. Så blev vi enige.

 

-du har helt ret! Og husk at have 10 kroner og at ikke have 10 kroner det er tyve kroner til forskel!Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Annonce
Skrevet af Raknes på 05 dec 2009 08:15
-du har helt ret! Og husk at have 10 kroner og at ikke have 10 kroner det er tyve kroner til forskel!Mth
Helle


Hvad har du indtaget Helle, for magen til gang vrøvl der intet har med tråden at gøre, er det længe siden jeg har set
Håndværkeren
Senior Member Send Private Besked

Avatar

Indlæg i alt:6986
Postnr: 6470

--
04 nov 2009 23:09 CitatCitat SvarSvar AlertAlert
Ja og så ! 10,00 kr. her, 20,00 kr. der, det bliver til penge mange penge.

 

Kære håndværker,
det var dette der inspirerede mig, skrevet af dig selv;-).
Og det havde vist heller ikke ret meget med tråden at gøre...Men fred med det, og jeg har drukket kaffe.
Og så ville jeg da forresten gerne vide, hvordan du sliber de små klinger.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

jeg stiller en dum spøresmål.

hvilket vej bøjer klingen indad.!!!

bøjer den fredmad eller bagud eller højre eller venstre.
Jeg sliber dem ikke Helle, jeg filer dem med en speciel tynd trekant fil. Klingen sættes fast i skruestikken så det kun lige er tænderne og lidt klinge der stikker op.
Herligt! Så mangler jeg bare filen. I årevis har jeg samlet/ikke fået smidt ud diverse klinger, kæder og lign..Kæderne fik jeg heldigvis lært at file, og hold da op hvor går det godt nu;-). Så er det bare rundsavsklingerne....
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis