Hvordan laver man stød???

altså jeg ved at man kan lave stød ved at tage strømper på, og glide sine fødder frem og tilbage på et gulvtæppe, og så prikke til en person og så får personen stød, men er der ikk andre måder man kan få stød på?? har ikk noget tæppe her på efterskolen, de har kun trægulve :s eller plastik gulve, eller hva det hedder.. Er der nogen der ved hvordan man laver stød på en anden måde, så når man rør ved en person får den stød??
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du med en Van de Graaf generator. Hvis du ikke lige har sådan en ved hånden, kan du måske skaffe et stykke plastrør (fx 40-50mm afløbsrør) og gnide med en klud. Det vil oplade dig lige som når du slæber fødderne hen af gulvtæppet.
Det heder statisk elektrisitet. prøv google.
er der lidt redneck over dig så er en tændspole fra en bil glimrende.

Jacob
noget vinyl plade og nylon stømper eller nylon truser.! :-)
pvc rør kan også bruges elektikker rør med.
hvad for en klud ?? og hva er et plastrør ??
har du ikke set mythbuster i tv diskovery.!

med van den graaf generator. og nylon truse og vinylrør.!
Annonce
en ting fra fysik timen en "hestesko magnet generator" den giver rap over fingerne.!

den med 3 hestesko magneter og med håndsving.
jamen det er jo til at oplade mig selv så jeg kan give andre stød, jeg bor på en efterskole og der er ikk nogen ting, er der ikk noget nemt ligesom at slæbe fødderne hen af et gulvtæppe?? jeg kan altså ikk skaffe alle de der graaf et eller andet...
Det forarger mig at man kan gå gennem den danske folkeskole uden at vide hvad statisk elektricitet er.
det er kun et spg om mentalitet..

/cs

Nu når det er en efterskole. så syntes jeg du skulle finde ud af noget om teslacoil's istedet.

Jacob
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis