Solvarme. Vacuumrør eller almindelig solfanger. Placering.



En af mine bekendte vil have solfanger på sit hus og har spurgt mig om gode ideer og meninger, så jeg bringer straks tankerne videre til dette forum.

Huset ligger NV - SØ orienteret, altså drejet 45º med uret i forhold til at have en langside mod syd. Tagældningen er 45º. Huste har gulvvarme i hele underetagen.

Hvilken type solfanger er bedst de konventionelle eller de nye vacuumrørs. Sidstnævnte hævdesat være op til 40% bedre især i overskyet. Er der nogen der har erfaringer?

Det er tilsynelandende ikke særligt dyrt at øge arealet fra de ca planlagte 3-4 kvm til ca 6-7 kvm. Dette byrde kunne forlænge "sæsonen" betydeligt. Nu er tanken så at sætte en ene halvdel af fangerarealet på taget, så det vender mod SV med 45º hældning og den anden halvdel af fangerarealet på gavlen, så den vender mod SØ og lodret monteret. Det sidste skulle give en relativ god virkningsgrad om vinteren, og derved yde et vist bidrag til opvarmningen. Er der fornuft i at øge arealet og er den nævnte placering fornuftig?

Hvad gør man med overskydende varme, som ikke kan puttes i badeværelsesgulvet etc. Jeg har foreslået en gulvvarmeslange på nogle meter gravet med i græsplænen. Er der andre gode forslag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være en rigtig dårlig ide at sætte solfangerne op på den måde du beskriver, da den ene af solfangerne så vil "køle" den anden ned når solen kun rammer den ene af dem.
Så vil det være bedre at anbringe solfangeren på jorden i et dertil indrettet stativ. Med hensyn til overskuds varme ? Der er vist noget du har misforstået omkring solvarme anlæg, det er ikke den vædske der løber rundt i solanlægget der går ind i radiatorer og gulv varme. Fra solfangeren pumpes den varme vædske ned i en thermo beholder med en spiral hvor brugsvand til radiatorer og til varmvands beholderen løber igennem. Det er ikke rent vand der er i en solfanger men frost vædske. eller en vædske med et lavere kogepunkt.
Jeg ville nok holde mig til den traditionelle solfanger, da jeg har en ide om at når det blæser på rør/vacum solfangeren køles denne ned.

V h.  Håndværkeren
Der er da også noget du har misforstået håndværker. :-) På en varm sommerdag bliver du jo nødt til at lede overskudsvarmen fra solfangerne et sted hen. Ellers vil vandet i rørerne jo stå og koge i panelerne hvis ikke der er noget forbrug.
Skrevet af Mathiasen på 26 okt 2009 12:12
Der er da også noget du har misforstået håndværker. :-) På en varm sommerdag bliver du jo nødt til at lede overskudsvarmen fra solfangerne et sted hen. Ellers vil vandet i rørerne jo stå og koge i panelerne hvis ikke der er noget forbrug.
Næh det er bare dig der ikke har forstået mit indlæg så, for jeg skriver jo netop at vædsken fra sol anlægget ledes ned i en thermobeholder, den er så vidt mig bekendt på mindst 500 L. vand.


Hvis jeg nu tager på ferie i en uge i juli, så der slet ikke er forbrug, så vil selv en 500 l beholder jo løbe varm, og derfor have behov for at komme af med noget varme. Det er det jeg mener med det.
Tanken med at sætte dobbelt areal op kommer af, at det faktisk ikke koster ret mneget ekstra. VVS-eksperten har et anlæg med 30 rør til 19.000 og et 60 rørs til 24.000. Hvis der er for meget areal i forhold til forbruget vil der igen blive behov for at bortlede varme. Omvendt skulle der jo gerne blive noget mere supplement til oliefyret i yder-sæsonen.

De to fangere skal selvsagt styres individuelt, så den ene ikke køler den anden. Fordelen ved at sætte en lodret på gavlen er, at den lodrette placering har en god virkningsgrad om vinteren. På den måde vil der være en mere jævn produktion over året.

Vacuumrørene er isoleret som en thermokande, så de burde jo være ligeså godt skørmedfe mod vinden som almindelige solfangere.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Præcis. Varmen skal væk hvis man ikke får det brugt. En mulighed er jo at lede varmen ud i gulvvarmen, men det medfører jo en øget temperatur indenfor i en periode hvor der sikkert allerede er varmt. Man kunne sætte en stor radiator op et sted hvor den ikke vil genere. F.eks i et tilstødende skur, eller i et uisoleret loftsrum.
Annonce
Det er fornuftigt at overdimensionere anlægget så det kan levere tilskudsvarme udover varmt vand - ellers vil investeringen andrig kunne betale sig hjem - og overskudsvarme skal kunne bortledes for at forhindre kogning, det kan man gøre på mange måder - jeg selv sender det ind i gulvarmen om vinteren og om sommeren ud i swimmingpoolen.

Mht. lodret placering og vinter tror jeg at du overvurderer hvor meget varme du kan flytte fra dem om vinteren når du holder det op imod investeringens størrelse.

Vaccumrør er teknisk overlegne - de har et meget mindre volumen af væske der skal varmes op før før de producerer til installationen men på en varm solskinsdag er der ingen forskel i ydelsen ifh alm væskefyldte paneler. Fangere baseret på vaccumrør er blevet produceret i nogle år efterhånden og deres store problem på trods af nye og forbedrede produktionsmetoder er holdbarheden af rørene - hvorimod på de konventionelle væske paneler er der eksempler på +30 år gamle anlæg der stadig kører - der er mig bekendt stadig ingen producenter af vaccumrør der garanterer mere end 5 år.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Resol Delta BSplus vælger selv, hvilket panel, det er bedst at bruge. Desuden omdrejningsreguleres dine cirkulationspumper, så de aldrige bruger mere strøm end højst nødvendigt, og temperaturdifferencen er så optimal som muligt.

Den kan også registrere, om der har været lavet for meget varme om dagen, og i så tilfælde køle din vandbeholder lidt om natten, ved at starte cirkulationen i solfangeren.

Du kan finde den på ebay.de. - ofte ret billigt.

Undersøgelser viser, at det rigtig godt kan betale sig at lagre solvarme i huset, - sådan forstået at du laver en overtemperatur om dagen, som der så bruges af om natten.

Derfor er det en god idé, at lede overskuddet ud i gulvvarmen.
Er det meget varmt kan man jo nøjes med at åbne for nogle nordvendte værelser, hvis muligt.

Vakuumrør giver lidt mere varme fra sig om vinteren, men man skal huske, at en fanger, der fylder 3 m2 med rør kun er 50 procent så stor som en plan solfanger på 3 m2.

Dette skyldes, at man kun beregner det effektive areal og ikke al luften mellem rørene.

Plane solfangere i god kvalitet er billigere og meget driftsikre.
Riskoen ved kogning er, at propylenglykolen i solvarmeanlægget ikke kan tåle kogning. Så klumper det og stopper cirkulationen. Så du er nødt til at skifte væsken i anlægget, hvis det har kogt.

Der er ingen anden udvej end at grave en swimmingpool for at komme af med overskudsvarmen (eller købe et mindre anlæg)....

Iøvrigt nogle gode, og lærerige indlæg i denne tråd.

mvhS
Hej Alle

Jeg påtænker at købe rør mm. direkte fra Kina. Jeg vil høre om der kunne dannes en fælles indkøbsklub, således at vi køber et stort antal hjem og til en deraf mindre udgift til transport pr. enhed. I princippet kan vi fylde en 20 eller 40 fods container og derved efter mit gæt komme ned på halv pris i forhold til de normale leverandører i dk.

Jeg skal have min. 120 rør selv, en 500 l tank, styring, mm. Jeg har fundet nogle gode alternativer på f.eks. alibaba.com eller http://www.chinasuppliers.globalsources.com/china-suppliers/Vacuum-Tube-Solar-Collector.htm

Hvis der er nogen der er interesseret er i velkommen til at skrive direkte til mig på [email protected] eller give et svar i denne tråd.

glæder mig til at høre fra jer

Asger
Hej med jer
Spændende tråd i har haft hér :)  Men nu er det jo så 12 år siden i sidst har skrevet indlæg i den, så det kunne jo være spændende at høre hvad der er slet for jer siden sidst. Har i fundet bedre løsninger? eller er det kommet bedre produkter der kan anbefales?
Jeg har dog et spørgsmål til jer - og det handler om denne forhindring af overophedning/bortledning af varmen. Hvorfor ikke blot afdække en del af solpanelerne med et lystæt materiale, hvis man fx. er ude at rejse eller vi er midt i den danske hedebølge?
Vi 'høres' ved :-)
/Anders

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis