Solvarme. Vacuumrør eller almindelig solfanger. Placering.



En af mine bekendte vil have solfanger på sit hus og har spurgt mig om gode ideer og meninger, så jeg bringer straks tankerne videre til dette forum.

Huset ligger NV - SØ orienteret, altså drejet 45º med uret i forhold til at have en langside mod syd. Tagældningen er 45º. Huste har gulvvarme i hele underetagen.

Hvilken type solfanger er bedst de konventionelle eller de nye vacuumrørs. Sidstnævnte hævdesat være op til 40% bedre især i overskyet. Er der nogen der har erfaringer?

Det er tilsynelandende ikke særligt dyrt at øge arealet fra de ca planlagte 3-4 kvm til ca 6-7 kvm. Dette byrde kunne forlænge "sæsonen" betydeligt. Nu er tanken så at sætte en ene halvdel af fangerarealet på taget, så det vender mod SV med 45º hældning og den anden halvdel af fangerarealet på gavlen, så den vender mod SØ og lodret monteret. Det sidste skulle give en relativ god virkningsgrad om vinteren, og derved yde et vist bidrag til opvarmningen. Er der fornuft i at øge arealet og er den nævnte placering fornuftig?

Hvad gør man med overskydende varme, som ikke kan puttes i badeværelsesgulvet etc. Jeg har foreslået en gulvvarmeslange på nogle meter gravet med i græsplænen. Er der andre gode forslag.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

En af mine bekendte vil have solfanger på sit hus... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er i andet hus siden dengang, har stadig pool men med hjemmebygget anlæg da alm solfanger er ikke velegnet til swimmingpool.

Det er mit indtryk i dag at de fleste systemer enten har overtryksventil eller også dræner de selv vandet af så der ikke er noget i fangeren der kan koge, men er ikke sikker.

Debatten ift rentabilitet er den samme, men er set i lyset af den nuværende energikrise (afhængig af din beliggenhed) måske mere rentabel  De danske producenter af paneler er udkonkurreret af Kina (Batec og Arcon), vvfs.dk findes stadig og har god service + rimelige priser på gode anlæg.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@BOFH
Det lyder jo besnærende alt sammen. Men hvor meget strøm bruger sådan et anlæg? Der er som minimum en pumpe der driver væsken rundt, men styresystemer mv. må vel også bruge en del ? Kan det summeres til et årlige kWh'forbrug - sådan cirka ?

Ved du om nogle systemer arbejder bedre sammen med LK's IHC end andre?

Og tak for dit svar indtil videre :-)

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Hvilken slags anlæg taler vi om? Opvarmning af brugsvand er kun en cirkulationspumpe + styring (ca 20-30watt under drift), i mit eget poolanlæg er det poolens filterpumpe der driver værket (600watt).

Forbruget + etableringsomkostninger skal holdes op imod den potentielle besparelse og i dk er tommelfinger-reglen ca 500-600kwh/m2 solfanger, anlæg til brugsvand kan typisk håndtere husstandens varmtvandsforbrug ca 70% af året.

Ingen anelse ift IHC.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg forstår ikke debatten i denne tråd om kogning skulle være et kæmpe problem…ja kogning er ikke godt og skal helst undgås, men at sige at et solvarmeanlæg går i stykker af det er noget vrøvl. Mit har stået i 20 år, og ja det koger flere gange hver sommer op til ca. 120 grader. Det er lige som præmissen for en solfanger/anlæg at det skal designet til det.

jeg køre med dedikeret solfanger vædske købt i relativ dyre domme til formålet - ikke den billige / giftige fra vvs eksperten Men specielt udviklet til formålet.
når det sker (kun hvis/når tankens maks er nået) så stopper anlæggets styring selv pumpen indtil anlægget er kommet under 100 Og trykket udlignes i en rigelig stor ekspansionsbeholder. Det sker ofte i juni/juli.
det vigtige er at sikre anlægget er korrekt designet, således at F.eks.damp presses ned den `rigtige vej` og at F.eks. Ekspansions beholder , motor m.m. ikke er placeret på strengen som kommer fra taget (varm damp). En ekspansions beholder skal også vendes korrekt så der ikke kommer varmt damp på gummi membranen som det første m.m. det skal vand som rammer den først (den skal vende med tilslutningen opad, og ikke nedad som man ser i nogle centralvarme anlæg). - og så skal den være større og beregnet til højere temp.
alt sammen noget en montør som arbejder med solvarme godt ved og har fået erfaringer med.
ud over disse simple bygge `regler` som er lidt anderledes end traditionelle anlæg, så findes der også såkaldte `tømme anlæg` som slet ikke har vædske i kredsen når pumpen stopper. De kan ikke koge over Da der ingen vædske findes i fanger når varmebehov er opfyldt.
anyhow korrekt udført anlæg kan godt tåle at koge I ny og næ.
få råd hos et prof solvarme firma som F.eks. vvfs.dk de gav mig alle nødvendige fif til at man som lds`er var godt rustet.
De ved hvad de taler om og har bygget/designet tusindevis af anlæg Og gjort deres begynder fejl for mere end 20 år siden.

mht. spørgsmål om strømforbrug så er det typisk omkring 10watt/h til styring + når solen skinner ca 10-30 watt til en cirkulationspumpe (De køre med pwm eller tilsvarende så forbruger ikke fuldt)
dette skal sammenlignes med at et mindre solvarmepanel kan producere optil 2000 watt varme. Så en faktor 1:100 om sommeren er ikke urealistisk Og større anlæg bedre. Vinter er noget andet, hvor Alm fangerne ikke producere meget.

der var i den gamle tråd også et svar om at det ene panel mod sø ville køle når den anden væg mod NV varmede. Det er noget sluder og igen et spørgsmål om at designe korrekt. Hver flade skal naturligvis have sin egen streng og temp føler samt dedikeret cirkulations pumpe. Det håndtere Alm. styring uden problemer og noget de fleste billige styringer håndtere i deres std programmer. Min deltá plus4 kan out of the boks styre flere flader Som vender forskellige retninger.
jeg vil til hver en tid anbefale anlægs design med dedikeret pumpe til hver kreds og uden 3 vejs motor styring. en motor koster så lidt ekstra og giver bedre justering muligheder + ventilen ikke er lige så drift stabil. Dette gælder uanset om det er fordi der er flere strenge til solpaneler som i eksemplet eller om der er flere type varme forbrugere gulvvarme + forbrugsvand)

vacumrør er bedre i F.eks. frostvejr / vinter da der er tale om `thermo` vinduer rundt om rør, mens traditionelle varmepaneler kun har 1 lag glas. Derved kan Fanger i solskin blive varm trods luften er minus.
 jeg har endnu ikke tilstrækkelig egen drift/stabilitets erfaring med rørfanger så kan ikke kommentere på om det er korrekt med 5 års levetid…Alm paneler i god kvalitet holder uden problemer stort set `evigt`.
håber det giver lidt inspiration til denne gamle tråd.
Tak til jer begge for svar
Min situation er at jeg pt er ved at renovere en ældre villa på ca 100 m² i grundplan. Det er en såkaldt 1½ plans villa, så mine tagflader er med en hældning på omkring 40° til vandret. Husets tagryg vender stor set Ø/V med et lille 30°'s drej med uret. Den sydvendte tagflade er brudt af en kvist på midten, men jeg havde egentlig planlagt 2 flader til solceller på max. 25 m².

Men da det ser ud til at solceller ikke heeeeeeelt kan levere det jeg havde forventet, vil jeg måske kigge lidt på solpaneler i stedet for. Og som supplement have en vand-luft varmepumpe til de solfattige dage. Jeg havde ellers tænkt på jordvarme, men har læst at sandjord ikke er godt til jordslangerne, eller også skal de være 1½ gange så lange som normalt dimensioneret. Så den idé  har jeg droppet selv om jeg har egen gravemaskine og kan forberede en del selv..

Huset har et grundplan på omkring 100 m² og er pt. opvarmet med brændeovn og en luft-luftvarmepumpe. Heraf er ca. 30 m² til den 'våde' afdeling - dvs. køkken, wc og bryggers, hvor jeg vil lægge 'flydende' betongulv med vandbåren gulvvarme. I opholdsrummene og soveværelser vil jeg gerne bibeholde trægulve, så jeg tænker at prøve at smide en radiator under hvert vindue og se om det er nok. Ellers må jeg gå den tunge vej og lægge varmefordelingsplader ud over det hele under gulvbrædderne. Men ja, dét når jeg ikke denne vinter :-)

Så min reviderede plan er at finde den rigtige størrelse solpanelanlæg med en højisoleret veksler/tank på 500-800 liter. Den vil så desuden få luft-til-vand-varmepumpe tilkoblet som kan bidrage i den kolde solfattige tid.Jeg slipper dog ikke solcellerne helt i denne omgang. Måske kunne jeg finde på at tjekke priser på et solcelleanlæg med en fornuftig akkumulator tilsluttet? Sikkert er det at min brændeovn skal forsvinde på sigt - eller måske erstattes med en mindre. Det er lidt træls at den skal 'fodres' hver halve time....

Egentlig havde jeg et mål om at gå 'off-grid', men den går nok ikke, hvis den næste bil bliver elektrisk. Jeg har desuden nogle mellemfornuftige svejseværk stående og noget plasmaskærer der elsker mange amp. og som derfor hurtigt vil kunne dræne sådan en akkumulator i et solcelleanlæg.

Jeg tænker at jeg nok skal ryste et par hundrede tusind frem af muleposen til teknologiløsninger, men det er jo investering, Så bliver det lavet ordentligt vil huset nok opleve en værdistigning der afspejler denne investerede sum.

Når jeg nævner IHC (intelligent House Control), så handler det om at jeg har en del erfaring med at programmere i det. Well, det er måske et par år siden sidste gang, men de anlæg jeg har været prins pilfinger på, de kører stadig upåklageligt. Således er det min plan at i videst mulige omfang finde integrérbare løsninger som kan samarbejde med dette IHC. Et godt eksempel er Genvex, der jo lidt er mærkevaren indenfor husventilation og varmegenindvinding men som ikke omtaler IHC, mens deres konkurrent Nilan 'praler' af at gerne ville spille sammen med IHC.
Men der er stadig en del der skal undersøges. :-)

Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
Annonce
AndersCph skrev den 25-01-2022 23:00:00

Tak til jer begge for svar
Min situation er at jeg pt er ved at renovere en ældre villa på ca 100 m² i grundplan. Det er en såkaldt 1½ plans villa, så mine tagflader er med en hældning på omkring 40° til vandret. Husets tagryg vender stor set Ø/V med et lille 30°'s drej med uret. Den sydvendte tagflade er brudt af en kvist på midten, men jeg havde egentlig planlagt 2 flader til solceller på max. 25 m².

Men da det ser ud til at solceller ikke heeeeeeelt kan levere det jeg havde forventet, vil jeg måske kigge lidt på solpaneler i stedet for. Og som supplement have en vand-luft varmepumpe til de solfattige dage. Jeg havde ellers tænkt på jordvarme, men har læst at sandjord ikke er godt til jordslangerne, eller også skal de være 1½ gange så lange som normalt dimensioneret. Så den 
idé  har jeg droppet selv om jeg har egen gravemaskine og kan forberede en del selv..

Huset har et grundplan på omkring 100 m² og er pt. opvarmet med brændeovn og en luft-luftvarmepumpe. Heraf er ca. 30 m² til den 'våde' afdeling - dvs. køkken, wc og bryggers, hvor jeg vil lægge 'flydende' betongulv med vandbåren gulvvarme. I opholdsrummene og soveværelser vil jeg gerne bibeholde trægulve, så jeg tænker at prøve at smide en radiator under hvert vindue og se om det er nok. Ellers må jeg gå den tunge vej og lægge varmefordelingsplader ud over det hele under gulvbrædderne. Men ja, dét når jeg ikke denne vinter :-)

Så min reviderede plan er at finde den rigtige størrelse solpanelanlæg med en højisoleret veksler/tank på 500-800 liter. Den vil så desuden få luft-til-vand-varmepumpe tilkoblet som kan bidrage i den kolde solfattige tid.Jeg slipper dog ikke solcellerne helt i denne omgang. Måske kunne jeg finde på at tjekke priser på et solcelleanlæg med en fornuftig akkumulator tilsluttet? Sikkert er det at min brændeovn skal forsvinde på sigt - eller måske erstattes med en mindre. Det er lidt træls at den skal 'fodres' hver halve time....

Egentlig havde jeg et mål om at gå 'off-grid', men den går nok ikke, hvis den næste bil bliver elektrisk. Jeg har desuden nogle mellemfornuftige svejseværk stående og noget plasmaskærer der elsker mange amp. og som derfor hurtigt vil kunne dræne sådan en akkumulator i et solcelleanlæg.

Jeg tænker at jeg nok skal ryste et par hundrede tusind frem af muleposen til teknologiløsninger, men det er jo investering, Så bliver det lavet ordentligt vil huset nok opleve en værdistigning der afspejler denne investerede sum.

Når jeg nævner IHC (intelligent House Control), så handler det om at jeg har en del erfaring med at programmere i det. Well, det er måske et par år siden sidste gang, men de anlæg jeg har været prins pilfinger på, de kører stadig upåklageligt. Således er det min plan at i videst mulige omfang finde integrérbare løsninger som kan samarbejde med dette IHC. Et godt eksempel er Genvex, der jo lidt er mærkevaren indenfor husventilation og varmegenindvinding men som ikke omtaler IHC, mens deres konkurrent Nilan 'praler' af at gerne ville spille sammen med IHC.
Men der er stadig en del der skal undersøges. :-)

 Hvad endte du med at gøre?

HrT skrev den 05-09-2022 12:48:51

AndersCph skrev den 25-01-2022 23:00:00

Tak til jer begge for svar
Min situation er at jeg pt er ved at renovere en ældre villa på ca 100 m² i grundplan. Det er en såkaldt 1½ plans villa, så mine tagflader er med en hældning på omkring 40° til vandret. Husets tagryg vender stor set Ø/V med et lille ...........
........... der er stadig en del der skal undersøges. :-)

 Hvad endte du med at gøre?

HrT m.fl.
Endte....?..... tjoe..... måske :-)
Jeg havde en kollega med oppe at kigge på mit hus, og han var ikke glad. Hele min tagkonstruktion er for spinkel til at kunne bære både solceller/varmepaneler og 40 cm isolering - som jo skal lægges oveni værdier for snetryk, vindlast og de øvrige faktorer der stiller krav til en tagkonstruktion. Som han så pænt udtrykte det "Du har købt et hus med bløde knogler". Well, huset kostede nu heller det helt vilde, så jeg havde det lidt på fornemmelsen.
Så projektet er røget i pausemodus mens jeg regner på mine muligheder. Jeg kunne sælge huset som det er og købe et der egner sig bedre, men det har også sine omkostninger + at det 'nye hus' også vil koste noget mere hvis det er bedre. Eller jeg kan køre videre med projektet, men så er det jo pludselig alt der skal have en tur; et helt nyt tag + alle gulve op, isolere, radonspærre mv + randisolering om fundament + tidsforbrug + alt det løse.
Og så er der den sidste løsning; at opføre et nyt hus, hvor jeg fx selv står for alt i jorden og fundament(støbning mv) og hyrer håndværkergrupper så jeg ikke selv brænder sammen midt i det hele. Det vil nok koste en smule mere, men det vil så også ende med en højere værdi + at jeg selv kan designe det meste lige fra tagvinkler til planløsningen.
Men ja. Indtil videre er der dømt pausefisk :-)


Jeg vil hellere blot lave tingene end lave dem om......
Og så tror jeg kun på nisser i sidste halvdel af december.......
  :-)
AndersCph skrev den 05-09-2022 20:23:54

HrT skrev den 05-09-2022 12:48:51

AndersCph skrev den 25-01-2022 23:00:00

Tak til jer begge for svar
Min situation er at jeg pt er ved at renovere en ældre villa på ca 100 m² i grundplan. Det er en såkaldt 1½ plans villa, så mine tagflader er med en hældning på omkring 40° til vandret. Husets tagryg vender stor set Ø/V med et lille ...........
........... der er stadig en del der skal undersøges. :-)

 Hvad endte du med at gøre?

HrT m.fl.
Endte....?..... tjoe..... måske :-)
Jeg havde en kollega med oppe at kigge på mit hus, og han var ikke glad. Hele min tagkonstruktion er for spinkel til at kunne bære både solceller/varmepaneler og 40 cm isolering - som jo skal lægges oveni værdier for snetryk, vindlast og de øvrige faktorer der stiller krav til en tagkonstruktion. Som han så pænt udtrykte det "Du har købt et hus med bløde knogler". Well, huset kostede nu heller det helt vilde, så jeg havde det lidt på fornemmelsen.
Så projektet er røget i pausemodus mens jeg regner på mine muligheder. Jeg kunne sælge huset som det er og købe et der egner sig bedre, men det har også sine omkostninger + at det 'nye hus' også vil koste noget mere hvis det er bedre. Eller jeg kan køre videre med projektet, men så er det jo pludselig alt der skal have en tur; et helt nyt tag + alle gulve op, isolere, radonspærre mv + randisolering om fundament + tidsforbrug + alt det løse.
Og så er der den sidste løsning; at opføre et nyt hus, hvor jeg fx selv står for alt i jorden og fundament(støbning mv) og hyrer håndværkergrupper så jeg ikke selv brænder sammen midt i det hele. Det vil nok koste en smule mere, men det vil så også ende med en højere værdi + at jeg selv kan designe det meste lige fra tagvinkler til planløsningen.
Men ja. Indtil videre er der dømt pausefisk :-)

 Trælst med svage knogler. Med nuværende el priser er det svært ikke at være nysgerrig på andre løsninger 

Jeg kan se, at min gamle tråd er genopstået fra de døde.
Min kammerat endte med at sælge sit hus uden at der var sat solfangere op. Jeg kan ikke huske, hvad der var årsagen til, at der ikke kom solfangere op.

Ja, der er mange ting at tage hensyn til, når der skal laves tilføjelser på huset, hva enten det er isolering, solfanger eller andet.
Hvis ens hus er gammelt, utidssvarende og kræver store investeringer, så kan det være en god mulighed at rive det gamle ned og bygge noget helt nyt. Så er der nyt overalt og en betydelig reduceret energiregning. Det er en løsning man altid skal have i baghovedet inden man kaster rigtig mange penge i et gammelt hus. Muligheden skal i hvert fald altid ligge i baghovedet.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis