Penalhus

Jeg har købt et gl. (penalhus)
en 29 fods bundgansjolle for et år siden
den har stådet på land siden,
den første sommer gav jeg den vand for at holde den fugtig.
i år er jeg ved at give den Grundingsolie
cr. 30L indtil nu og regner med at komme op på de 100L da den skal stå på land i et år til.
så er det jeg vil hvide om det er godt eller skidt og om der er nogen der har en anden løsning ps. det er lærk på eg

------------------
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et "penalhus" er ikke nogen bundgarns jolle !!

Penalhuset er "opfundet" i Glyngøre og er specielt bygget til fiskeriet i limfjorden. Det fiskeri den mest er anvendt til er fiskeri med skovlvod.

Har du læst bogen om "Penalhuset" ?? Bogen hedder penalhuset og er vist udgivet af limfjordsmuseet i løgstør, der i øvrigt også har en eller to af penalhusene som museeums både.

Venligst Njord

MVH Njord
Njord,

Bare for min interesse; hvad er så en penalhus? Har søket på nettet, men ingen info fundet.

Hlintz,
Jeg har ingen personlige erfaring med grundolie, men har hørt at det er det bedste.

Jeg bo faktisk næsten ved siden av leverandøren fra Danmarks bedste grundolje http://www.wolfs.dk/startframe.htm

Har snakket en gang med Hans Wolf....Utrolig snill og duktig.
(Har ingen relationer, andet en at jeg handler da noen gange)

------------------
Bygger "Hope", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk

Bygger \"Hope\", a 27 ft bermudan kutter i tre og epoxy.

http://www.woodenboat.dk
Hej igen

Måske skyldes det en stavefejl at du ikke har fundet noget på nettet.

Der er tale om et "Pennalhus" hvis du kigger her kan du se lidt billeder fra limfjorsmuseet i løgstør og en del af disse er af "Nora" - Limfjodsmuseets pennalhus.
http://www.limfjordsmuseet.dk/Fotoarkiv.htm

Det er et spændende musee der specielt beskæfiger sig med limfjorden og specielt fiskeriet og bådene på fjorden.

De udgiver en del småskrifter om egnen.

Absolut et besøg værd..

Hvad angår en nærmere beskrivelse af pennalhuset må jeg henvise til bogen af samme navn. Den er nogle år gammel og sikkert ikke i den almindelige boghandel mere men kan bestilles gennem Limfjordsmuseet

"Eske Wohlfahrt: Pennalhuset, Esbjerg 1988. 88,00 kr. "

Venligst Njord wink "Gammel" Limfjordsmand og Sjægte sejler.

MVH Njord
En tak til alle svar
a.n,g (bundgansjolle)
jeg ved godt at det ikke er en bundgansjolle
men det var for ikke kun at skrive Pennalhus.?
Bogen om Pennalhuset har jeg læst.
men jeg er ikke sikker på at min kommer fra limfjorden da den er bygget af lærk på eg
og er klinkbygget og fra cr 1974
a.n.g Wolfs jeg har også snakket med Hans Wolf
det jeg gerne ville vide var hvad skal man gøre ved en træbåd der skal stå på land i langtid
m.v.h hlintz
Hlintz -> Hvad er årsagen til, at båden skal stå så længe på land ?

Mvh
Selvbyggeren
Annonce
Der var sat en høj lønning på som var et stykke træ på højkant og der under
var der råd. Så jeg får lavet et nyt skandæk
i nyt egetræ og motoren er ude for at blive malet så skal der også nyt dæk i
det er min far der skal lave det. Er den i vandet skal han køre frem og tilbage når den skal laves
Klinkbygget og fra 1974 - sikkert et dejligt skiw men ikke et pennalhus..

Sjovynok har vi en anden bruger der sejler i et ombygget pennalhus - det ligger i Vejle !

Venligst Njord

MVH Njord
Bemærk Hlintz

Njord har check på næsten samtlige brugere af siden - er der noget til at vi holder af ham? smile

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Nja,-der er ikke nogen tvivl om, at Njord har ret i, at det ikke er noget penalhus, det er den ikke gammel nok til.

Jeg har jo selv en garnkutter fra 1980, bygget på klink i lærk på eg og den har da stået på land mere end 7 mrd. af gangen også om sommeren, så man kunne høre træet knase i varmen.

Se,- nu kommer det jo i aller højeste grad ud på, hvor godt selve skiwet er bygget og hvor gode materialer der er brugt.
Egetræ, er jo ikke bare egetræ,.....

Men, når den er klinkbygget, så er du da et skridt foran, idet,-at en klinkbygget jo i sig selv, er stærkere i sin konstrution og tæthed i samlingerne, end som en cravelbygget, så hvis jeg skal give dig et råd, så sørg for, at vande det hele jævnt godt igennem, en gang imellem og smør med de rette midler her og der, hvor det nu trænger mest.

Hvis min har stået på land i 7 mrd. som er det længste jeg har praktiseret, så har jeg gjort det, at en uge inden søsætning, at fylde skroget med vand, lige indtil vandet når op og næsten rører bunden af motoren, det hjælper altid mere, end ingenting,-altså hvis man vil være sikker på, at det ikke bliver søsætning af en ubåd.

Nogle bundgarnsfiskere, lagde våde sække tykke jutesække hele vejen rundt i skroget, det er uden tvivl også bedre, end at bare lade stå til.

Men hvis jeg var dig, så ville jeg måske rådføre mig med et par gamle bådebyggere og især ham Mads oppe fra Øsløs, der nok er den sidste herhjemme, som har bygget en klinkbåd på 22 ton.

Held og lykke.

Mvh
Selvbyggeren
Hvis du skal have fat på en ekspert i klinkbyggede både så vil jeg også anbefale Hebøll i Årøsund. Han ved også en masse om hvad det drejer sig om.

Venligst Njord wink

PS. Tak Jørgen for de venlige ord, men hvor mange brugere og indlæg er der på siden nu ?? Det er længe siden vi har fået en opgørelse..

MVH Njord
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også