Jorden Rundt....

På denne side kan du følge den 16 årige australske pige Jessica Watson, der i sin pinkfarvede S&S (Sparkman and Stephens) 34 med navnet "Ella´s Pink Lady" vil prøve at blive den yngste der solo- og uden følgebåde sejler jorden rundt. Klik på billedet.



 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

På denne side kan du følge den 16 årige australske... Vis hele indlægget
62 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lars ON, nej ikke ud over at jeg har oprettet tråden, og derfor mener at jeg godt kan tillade mig at kommentere på de indlæg der kommer i den

I øvrigt forstår jeg ikke rigtigt, at det ikke er mit indlæg du har kommenteret på... det er da, så vidt jeg kan se, både mit og Chr. indlæg du har citeret fra i dit "indklip"??

Du kommer ellers med nogle interessante betragtninger,  og ja hun har faktisk tilladelse til at sejle i internationalt farvand, sådan som du beskriver, ud fra australsk lovgivning.

Myndighederne har da heller ikke stoppet hende fra at sejle. Vi må jo lige huske, at man ikke er skyldig, før man er dømt... heller ikke føreren af coasteren.

Hvis du læser div. indlæg tilbage, vil du også kunne se, at hun rent faktisk har den uddannelse der skal til, for at få lov til at føre skibet hun sejler.

Og så vil jeg da ikke undlade at kommentere Håndværkerens indlæg om de kaffedrikkende skibsførere... forkasteligt


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com


Udkig begrænser sig ikke til at kigge efter andre skibe, som man akn kollidere med. Der skal også holdes udkig efter nødstedte, fiskebøjer, drivende gods (træstammer etc) samt vejret og sigtbarheden. Reglen siger at man skal bruge alle forhåndenværende midler, hvilket inkluderer radar, ekkolod, VHF, kiggert, NavTex, EGC med mere. Antikollisionsalarmen, som jeg tolker som en radar med guardzones, autoaquire ARPA og en larmende sirene, gør det ikke ud for udkig alene, men er et hjælpemiddel.
Hvordan man kan lytte efter VHF mens man sover er mig en gåde, ligesom at se på radaren og passe de øvrige gøremål der er indeholdt i begrebet udkig.
Jeg gad nok se overskrifterne, hvis en nødstedt fra sin redningsflåde ser hende sejle forbi indenfor visuel rækkevidde. Nå, pyt med et, hun er jo bare 16 år og solosejler. Nix gutter, den holder ikke. Jeg ved ikke, om hun har reducerede forventninger til den indsats vi andre skal lever i tilfælde af, at hun kommer i vanskeligheder, men det kunne være spændende at hære det fra hendes forældre eller hende selv. Jeg er sikker på, at hun forventer en første klasses indsats, også med hensyn til eftersøgningen.

Jeg kunne næsten tænke mig at se dette pigebarn komme galt afsted eller bare at miste radioforbindelserne hjemover, så vi kunne opleve pressen og medierne gå i selvsving og hendes forældre tude på TV over deres elskede datter mens de påberåber sig verdens uretfærdighed og den manglende indsats for at få hende fundet i god behold. Min medlidenhed vil være meget lille.

Med hensyn til den udkig der holdes på Bøjden - Fynshav, så kender jeg ikke til forholdene, men er de som beskrevet, så er det ikke i orden. Jeg kan så tale for min egen tid i færgefarten, hvor jeg var over Kattegat mere end 3000 gange. Her belv der altid holdt udkig efter reglerne. Der var altid mindst en navigatør, hvis eneste opgave det var at holde udkig.
At man kan finde eksempler på at reglerne overtrædes af nogle giver ikke ret til for en selv eller andre at gøre det samme. Heller ikke når overtræderen er proff. Jeg kan jo heller ikke tillade mig at køre med sprit i blodet fordi jeg har set en lastvognschauffør gøre det.

Ang Regel 2, (ansvar) eller Regel 5 (udkig).
Ansvar er noget man slår hinanden i hovedet med, når det er gået galt.
Regel 5 siger, hvordan man skal holde udkig, mens Regel 2, første afsnit, siger, hvem der skal have hak i tuden, når det er gået galt. Regel 2, andet afsnit, siger hvordan reglerne skal fortolkes. Jeg holder på, at det er regel 5.

Jeg klipper lige Regel 2, så også de, der ikke er helt med på §-numrene kan være med.

Regel 02: Ansvar
(a) Intet i disse regler skal frigøre noget skib eller dets reder, fører eller mandskab for følgerne af nogen forsømmelse med at overholde disse regler eller for forsømmelse af nogen forsigtighedsregel, som almindeligt sømandskab eller tilfældets særegne omstændigheder måtte tilsige.

(b) Ved fortolkningen og overholdelsen af disse regler skal der tages behørigt hensyn til alle farer ved sejladsen og for sammenstød samt til enhver særlig omstændighed - herunder de pågældende skibes begrænsede manøvremuligheder - der måtte gøre en afvigelse fra disse regler nødvendig for at undgå overhængende fare.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. .... jeg tror ikke der en ret mange der er i tvivl om, at ethvert fartøj skal holde behørigt udkik. Fritidsbåde og erhvervsfartøjer.....

Hvad der er sket i den aktuelle sag, ved hverken du eller jeg, da det meste relaterer sig til rygter og historier fra medierne.
Det fremgår af mediernes artikler om hændelsen, at coasteren ikke stoppede efter påsejlingen, men fortsatte sejladsen....men er det sandt.... hvem ved?

Så skyldsspørgsmålet må blive afklaret senere. Af rette instans. Og det er så ATSB.

The Australian Transport Safety Bureau will investigate the circumstances of the collision early this morning, but was unlikely to recommend a halt to the solo sail. ATSB spokesman Richard Batt said details about the crash were still sketchy.  “We know it was a foreign ship heading out of Australia,” Mr Batt said.  “We are still gathering some preliminary details".

Og iøvrigt holder den jo heller ikke hvis coasteren sejler forbi en nødstedt inden for visuel afstand...

Citat Chr. :
Jeg kunne næsten tænke mig at se dette pigebarn komme galt afsted eller bare at miste radioforbindelserne hjemover, så vi kunne opleve pressen og medierne gå i selvsving og hendes forældre tude på TV over deres elskede datter mens de påberåber sig verdens uretfærdighed og den manglende indsats for at få hende fundet i god behold. Min medlidenhed vil være meget lille.

Tja...Chr.  det må stå for din regning... for mit eget vedkommende håber jeg da på at tingene går godt... for Jesse og mine andre medmennesker


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nu er det vel ikke denne pige alene, der har det problem med at holde udkig.
Alle der sejler over diverse søer på flerdagssejladser og sejler alene, må vel have kvalet. Af gode grunde kan de jo ikke sidde og holde vagt døgnet rundt, uge efter uge.
Så det er vel næppe hende alene, der i særlig grad må antages at være særlig uforsigtig?

Folk foretager sig så meget forskelligt uforsigtigt, som f.eks. at stå på ski, klatre i store bakker som Himalya, kører i åbne biler, rejser med flyvemaskiner af forskelligt tilsnit, sejler i pirat- og hajfyldt farvand osv, som kan medføre redningsaktioner.
Hvor skal man sætte grænser, hvis overhovedet nogen?

Jeg har sandelig det bedste håb for den unge pige, selv om jeg nu nok synes, hun er vel ung til den tur.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ude på de store have er det solasregler der gælder, og de er de samme, der er dog forskel på hvordan de forskellige lande dømmer.
for at
Solas dækker alle dk regler, i australien har de nogle undtagelser, men de er lavet af fagforeningen og dette for at de kunne få flere jobs på indenrigssejlas.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Skrevet af jbr på 11 nov 2009 15:32
Lars ON, nej ikke ud over at jeg har oprettet tråden, og derfor mener at jeg godt kan tillade mig at kommentere på de indlæg der kommer i den

Naturligvis må man kommentere andres indlæg uanset om man har oprette tråden eller ej. Men fordi man har oprettet tråden har man jo ikke pligt til at kommentere hvad der sker i tråden. Og det får det jo lidt karakter af, når man bryder ind i bemærkninger, der ikke er rettet mod ens eget indlæg, for at skrive: "Jeg kender nemlig ikke nok til de ting, til at jeg kan kommentere på dem".

Det var måske tænkt som en morsomhed. Hvis så skal jeg beklage, at jeg ikke fangede den
.

Lars ON... nej, nej... igen morsomheder der.

Som jeg læser dit indlæg, skriver du at personen ikke er myndig. Mener du dermed, at hun ikke har ret til at føre skibet i internationalt farvand, eller hvor er det du vil hen med det?

Jeg har ingen skjulte intentioner om at miskredittere dig og dine evner ud i søfarten og regler derfor. Jeg prøver såmænd bare at finde ud af, om du mener, at hun ikke må føre skibet?

Som tidligere skrevet har hun uddannelse, som så mange andre, til at føre båden... det får man vel ikke, hvis man ikke må?


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Så er det sidste ben på rejsen indledt.

Hun er kommet ind i det indiske ocean igen.

Jessica har nu tilbagelagt 18.000 sømil, i fin stil. Flot!

Der ventes en stor velkomst, live TV osv. når hun ankommer til Sydney om en måneds tid.

Så den uge dame er nu tæt på at have 30.000 sømil under kølen som skipper... det er da vist en meget god erfaring...

http://www.jessicawatson.com.au/the-voyage

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Så er målet indenfor rækkevidde.

Jessica sejler ind i havnen i Sydney, natten til lørdag d. 15 maj 2010, dansk tid Kl. 0300. Australsk tid klokken 1100.

Hun har så tilbagelagt de 23000 sømil.

Flot gået.... herunder en ung dame med 30000 sømil under kølen, som skipper.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det må man sige!
Det er i hvert tilfælde betydeligt bedre, end det jeg ville have kunnet klare!!
Håber, at hun også lige klarer de sidste mil i fin stil!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også