Pilletransport......

Pilletransport..

Pillefyrsbrugere spørger ofte - hvordan får jeg flyttet pillerne fra A til B.....

Min løsning blev 3 gamle olietanke samlet til en stor. 1 x  1800L og 2 x 1200L

Til transport fra udhus til fyr, blev der brugt en 6m. 60mmØ. flexsnegl, måtte deles i to, da en lang ikke kunne holde.

Se filmen...   http://www.youtube.com/watch?v=dU9N1ghCGpU   

Besøg også www.fyrrum.dk    

Spørg gerne om et og andet.....

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var dog et utrolig spændende anlæg, du der har fået banket ned!
Problemerne er bøvlede når det handler om at tømme plansiloer.

Med venlig hilsen
ktm

Tak for det.
Hvad man ikke kan se, på hverken billeder eller filmstump, er at i bunden af tanken ligger der en lang snegl, som sørger for tanken kan tømmes til sidste pille Den gule motor man ser på enden af tanken er motoren der trækker bundsneglen. Tanken har været kørt tom to gange, og det virker helt enormt godt.....

Mvh  Solesen.  

OK, ja det ses jo ikke umiddelbart.
Så er det snildt, at du har typen med rund bund, i stedet for de fladbundede
Kan man så have den type snegl du bruger til at ligge åben i bunden, eller skærmer du noget af sneglen af så det ikke bliver for tungt at trække den med stor vægt over?

Med venlig hilsen
ktm

Skønt med spørgsmål der afdækker hvordan det virker.
Motoren er ophængt så den kan vippe op og ned. Dvs. sneglen løftes op i den ene ende, så den står knap 45grader skrå, altså motoren ved bunden af tanken i den ene ende og modsatte ende løftet helt op. Når tanke så er fyldt op, ligger sneglen skråt op fra bunden og op til øverst i pillerne. Når så der er brugt tilpas mange piller, begynder den langsgående snegl at være med, og gnasker sig stille og roligt med pillerne ned, til tanken er tom....
Var den smøre til at forstå????

Mvh  Solesen.  

Det var genialt!
Lad mig gætte på, at du beskæftiger dig med noget i den retning uden for din fritid!!
Jeg har selv gået og puslet med tanker om at bygge en plansilo til mit evt. nye pillefyr, og støder hele tiden ind i bøvlet med at tømme en sådan nogenlunde nemt. Den med skovlen er jeg ikke så varm på. Helst specielt var jeg bange for at en snegl i bunden ikke ville kunne trækkes med fuld vægt, men det du der har fundet på, er jo løsningen. Så Tak for det!!
Det kunne vel også være en almindelig kornsnegl uden rør på?

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Skrevet af ktm på 23 okt 2009 13:50
Det var genialt!
Lad mig gætte på, at du beskæftiger dig med noget i den retning uden for din fritid!!
Jeg har selv gået og puslet med tanker om at bygge en plansilo til mit evt. nye pillefyr, og støder hele tiden ind i bøvlet med at tømme en sådan nogenlunde nemt. Den med skovlen er jeg ikke så varm på. Helst specielt var jeg bange for at en snegl i bunden ikke ville kunne trækkes med fuld vægt, men det du der har fundet på, er jo løsningen. Så Tak for det!!
Det kunne vel også være en almindelig kornsnegl uden rør på?

Fritid -- jeg har kun fritid, på nær når konen jagter mig. Er kommet i den alder, hvor der er tid til det man lyster. Da jeg er plaget af lyst, ja så går det jo sådan...
Sneglen i min tank er en kornsnegl med rør.... Pillerne bliver sneglet ud midt på tanken, så det er henholdsvis en venstre og en højre snegl der mødes på midte trukket af samme motor altså samme rør.
www.fyrrum.dk  har jeg flere videoer liggende, hvis det lyster....Jeg kunne godt have dem alle her, men det er et stort arbejde at  køre det i flere forums så der for. og så kender jeg flest i fyrrum - mest af snakken foregår nok der...Jeg følger op her, alt det jeg når... 

Mvh  Solesen.  

Fasinerende anlæg... Der er tydligvis langt meget arbejde i hele systemmet, men bestemt også tankerne bag. Hvad du så end lavede før du fik al den fritid, så har det vel været noget med opbygning af div. korn-anlæg eller lignende...

Det ser i hvert fald skide godt ud. Nem opbevaring - hvor mange tons er der plads til??

Med venlig hilsen

Anders

Hej
Tak for interessen. Nej jeg har aldri beskæftiget mig med siloer, snegle eller den slags. Mit erhverv som nu er overdraget til anden side, var noget med restaurering af alt der kan gå i stykker, mere får i ikke at vide i den retning. Selvstændig i 30 år med værksted herhjemme.
Der kan være 3m3 i tanken, ved faktisk ikke hvor mange ton det er. Tanken gik sidste vinter 3måneder og 12 dage før den skulle genfyldes...
Det hele blev lavet sidste sommer - gad ikke alt det slæben sække...På www.fyrrum.dk ligger der også en video med en big bag tømmer + I kan se et solvarmesystem lidt anderledes, end det man normalt ser...Solvarmen skulle gerne køre til foråret..

Mvh  Solesen.  

Kan man ikke få flere billeder med her??? - ville godt vise hvordan sneglen i tanken ligger....Nok bare mig.....

Mvh  Solesen.  

Jo du kan godt lægge billeder ind, men det er en smule omstændigt og jeg kan kun huske proceduren, hvis jeg samtidig lægger et billede ind

Vælg Svar
Klik på pilen ude til højre på linien under skriveruden
Så kommer muligheden for "Gennemse", som du sikkert kender
Vælg et billede og tryk på Upload
Og til sidst helt for neden tryk på "Indsæt billede"
Nu er det så spændende om det virker

Det gjorde det så!!

Jeg havde dit alias navn lidt i tankerne!!

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis