varmepumpe til stort hus

halløj alle i kloge energi folk

jeg er blevet sat på opgaven at finde en varmepumpe luft/vand der kan yde noget.

sagen er den at nogen jeg kender har et hus på 250kvm fordelt på 2 plan.
de har på nuværende tidspunkt pillefyr og gider ikke det mere.
det blusser ca 16 T pille af om året ja rigtig 16 tons!
og Ispinden som jeg ellers gladeligt anbefaler til folk, kan ikke inden for en fornuftig økonomi klar den sag uden hjælp fra anden varmekilde.

så er der nogen her inde der kan anbefale noget?

jordvarme og klippe varme er udelukket

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med denne?

16 tons piller er ca 49.000 kwh om året.
En luft/vand pumpe kan levere en cop på 2,8 ved rimelig isolering og store radiatorer, - lidt mere ved gulvvarme.

Det vil altså koste ca. 49.000 kwh / cop2,8 x elpris 1,8 = 31.500 kr at varme huset med varmepumpe.

Huset har et varmetab på ca 76 watt pr m2 og det kunne tyde på, at der ville være en rigtig god forretning i at efterisolere huset. Dette bør gøres og så skal varmetabet beregnes og derudfra størrelsen på varmepumpen.

Jeg ville nu først finde årsagen til at der et så højt forbrug.....er det dårlig isolering af klimaskærmen eller hvor forsvinder varmen hen...

venligst
lars

EMMA GAD-GIDER DU........
16t træpiller lyder lidt underligt set ift mit forbrug.
Mit hus et på 300 m2 også i 2 plan + jeg fyrer et værksted på 112 m2 op til ca. 14 grader i vintersæsonen.
Jeg kan ikke tillade mig at prale af isoleringen ift. gældende standard for nye huse.
Min kedel er en gammel Salamander med en faldstoker.
Jeg bruger 10-12 t, men har også brugt op mod 16t, men efter nogle gode råd og lidt optimering faldt forbruget til 10 måske 12 tons.
Det lyder til at han skulle kigge sit hus og fyr kraftigt efter i sømmene, inden I beregner forbruget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Takker for alle jeres svar!

noget går der ihvertfald galt et sted, og min mistanke (som mere eller mindre er blevet bekræftet af jeres svar) er at der fyres forkert i pillefyr og der evnt gemmer sig et varmetab fra keddel til installation, der ligger nemli ca 10 m rør under en gårdsplads.

så i første omgang har jeg bedt ham om at smide et termometer på fremløbet hvor det kommer ind i huset og sammenligne temperaturen med fremløb ude ved keddel.

viser det ikke noget, vil jeg gå på jagt efter en der kan termografere hytten

 

 


mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Det er meget spændende med resultatet af den test på transporten af varmen!
Hvis du installere en ispind i stedet for fyret, men via den samme ev. defekte varmeslange, bliver det lige pludseligt dit problem!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Til Gert
Er der lavet en energiberegning på huset, det kan måske forklare om varmen
forsvinder i jorden eller det er fyret der er galt med

Poul Larsen
KTM

ja jeg er også meget spændt på hvad det viser, afventer pt svar fra ham.

der skal en varmepumpe på, men pillefyret og bygningen det står i skal væk og varmepumpen skal stå et helt andet sted så lige den del er jeg ikke så bange for.

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hej Poul

jeg har ikke kendskab til andet end en alm. tilstandsrapport på huset, og den siger at isoleringen af bygningen er fornuftig

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-


Han kan gå ind på vp-ordningen.dk der kan han finde et skema til husets data, derefter kan han finde en forhandler i området
han kan sende det til og få lavet en beregning det er gratis så har han noget atbygge videre på

mvh
Poul Larsen
PL Teknik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis