Spørgsmål til Festool Dyksav TS55

Hej
På denne dyksav sidder der et håndtag til Fast Fix, som bruges når der skiftes klinge. Ifølge brugsanvisnigen skulle klingen låses og det er muligt at skrue klingen med umbraco nøglen, ud uden den løber rundt.

Min klinge låses ikke i "skift-klinge" positionen, men løber stadigvæk rundt..

Spørgsmål er det en mekanisk låsning af klingen, så man evt. selv kan skille saven ad  eller skal den sendes til reparation.

Andre som har været ude for dette?

Tak for hjælpen

Mvh
Gert
Hej På denne dyksav sidder der et håndtag til Fast... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja rigtigt kræver også en langsom rotation, ( for at undgå afrivning af platterne) og stålpl. havde jeg vist helt glemt. (har ikke brugt til stål pl.)
Mener også de bruges i metal-industrien til afkortning af stål der bruges dog så vidt jeg ved skære/køle middel.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 19 okt 2009 20:03


Kun 3-4 gange, jeg mener da at vi dengang jeg var i job fik slebet dem rigtigt mange gange,  kommer jo også an på hvor meget i slider klingerne inden de bliver sendt til slibning.
Det har jo også noget med økonomi at gøre, mener der var tillæg på ca 20% hvis de var meget slidte den-gang godt 20 år siden.
De billige brugte jeg til at skære min køkken-bordsplade til for ca. 3 år siden, det blev da meget fint, med en Z 40 er godt til-freds med resultatet.
Kan i bruge en 210 er i dyksavene?.

M.vh. maskinsnedker.

 Rettelse fra  Z - 40 til Z 60 samme pris som øvrige kl.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 19 okt 2009 23:55

Negativ stød-retning er hvor stød-vinkelen vender modsat af den almindelige, altså(er ikke så nemt at forklare) men forsøger stødet er det stykke som vende ind mod centrum af klingen, der hvor der slibes; det er kun und-tagelses-vist at der slibes oven-på tanden.
Vender lige-som frem-over i stedet for bag-over.
Disse specielle klinger er gode til feks. alu profiler/pl. og plexiglag/acryl og finer.
Ved ikke om du forstår hvad jeg mener?
Ps. har aldrig hørt om mafell kl. Hvor laves disse? (land) ja er blevet vide-begærlig nu.

M.vh. maskinsnedker.

De laves i Tyskland. De er naboer med Festool og de har, eller har haft, et tæt samarbejde.

F.eks. er Mafells 1000watt overhåndsfræs en Festool (OF1000) og Festool´s gamle OF2000 en Mafell. Mafell har lavet mange geniale ting bla. en styreskinne til deres dyksav der kan ligge i en systainer. (skinnes kan foldes sammen).

Hjemmeside: www.mafell.de/cms/wm?catId=16528

www.bygma.dk sælger mafell


Ja, Mafell er beslægtet med Festool og i samme høje prisklasse, nogle gange endda dyrere end Festool.

Deres udvalg er dog lidt anderledes end festool´s, de har et mere bredt sortiment, men kvaliteten af deres værktøj fejler ikke noget.

Den flexible skinne til dyksaven er også genial...
HÆ det vidste jeg ikke.
jeg troede ikke at festool og mafell lå dør om dør
men det er rigtigt at kvaliteten ikke fejler noget.
kan det passe at bundpladen på en festool sav er fræst mens den på en mafell er støbt og lakeret med noget mærkeligt glat maling ?

Jacob
Har jeg ikke lige bemærket, men passer vist meget godt.
Men til en festool sav med skinne, er det et must at man benytter en slibmiddel / glidemiddel til skinnerne.
Ellers vil skærestøvet hurtigt pakke sig i kanterne af skinnen, også kører det ikke ligefrem som på skinner mere...

Benytter selv industri slib middel til skinner og savene ( samme som man benytter til landet på stationære maskiner) , også er der ingen problemer med selv fugtigt skærestøv som sætter sig i skinnerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også