Håndværkerreparation af døre og vinduer efter indbrud

Vil lige dele min frustration over håndværkere. For knap 14 dage siden havde vi for 3 gang indbrudsforsøg, denne gang kom de dog ikke ind, men de fik til gengæld hærget 2 døre og 2 vinduer i deres forsøg - afrevet træ, store huller og masser af trykmærker. Da huset er fra 1929 med originale totalrenoverede vinduer, suppleret med nye koblede vinduer, efter alle kunstens regler med linoliemaling udvendig og højblank alkyd indvendig var det sgu til at tude over. Alt det arbejde ødelagt. 

Nå, men det er jo hvad man har et forsikringsselskab til. Så jeg ringer til dem, og de beder os om at tage fat i et håndværkerfirma, som selskabet har en aftale med. Allerede her burde man nok være blevet meget bekymret. Men det gør jeg. Mester kommer ud og efter nogen diskussion bliver vi enige om hvordan det skal laves, udlusning af ødelagte træstykker, maling osv. Her til morgen dukker svenden så op, medbringende 2 kg. plastic padding. da jeg spørger, hvad han skal bruge det til, er svaret, at det skal da bruges til udlusning, for sådan gør man da i dag, træ bruges slet ikke til udlusning. Jeg får stoppet manden og tager fat i en af arkitekterne på arbejdet (arbejder i en stor bygherrevirksomhed), som er ved at falde ned af stolen, da jeg spørger om det er i orden at spartle skader af den størrelse op med plastik. Skader af den størrelse skal udluses rigtigt, uden nogen form for diskussion, ifølge arkitekten. Nå, fat i mester igen, som nu efter høj tonegang går med til at lave nogle af skaderne rigtigt.

Da håndværkeren mener, at man bare kan male en enkelt gang med linoliemalingen, uden grunding og ikke i tynde lag, har vi nu besluttet selv at male skaderne vinduerne, så bliver det da gjort ordentligt. Ligeså med skaderne på de pudsede mure, kan allerede se for mig, hvordan de kommer anstigende med en gang cementmørtel og klasker på.

Øv, hvor er det træls. Skulle have sagt til forsikringsselskabet, at jeg selv ville reparere skaderne, så ville det da blive gjort ordentligt, selv om man bare er en amatør. Det er langt mere opslidende at forsøge at få håndværkerne til at lave et ordentligt stykke arbejde end hvis jeg selv havde hygget mig nogle timer med overfræser, lim og stemmejern. Og hvis jeg bare havde været en almindelig forsikringstager, uden et par arkitekter som rådgivere, ville de bare tumlet derudad med deres plastik.

P.s. alarmen er bestilt.

Vil lige dele min frustration over håndværkere.... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bor i Århus området, kan jeg anbefale en dygtig snedker, der har udført mange spidsfindige opgaver, der minder om din.

Ok, så lige post nr. det er du så ikke
Jeg har sendt en pb men en god håndværker.

Jacob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Håndværkeren & BOEF

Prøv dog lige at læse hvad Lyk skriver:

Han har selv udvalgt sin håndværker, men nok den forkerte!!
 
Hvad har det dog med forsikringsselskabet at gøre???

Min generelle opfattelse af forsikringsselskaberne er, at de betaler når de skal betale, og det der oftes går galt, er når kunderne har nogle forventninger som der ikke er dækning for i policen, som jo er den aftale man har med sit forsikringsselskab.

Orla hvor er det lige i Lyks tekst "og de beder os om at tage fat i et håndværkerfirma, som selskabet har en aftale med" at du udleder, at han selv har valgt sin håndværker?

Der står jo netop, at han skulle kontakte den håndværker, som forsikringsselskabet havde en aftale med - altså den håndværker som selskabet anviser (og har valgt som deres samarbejdspartner).

Lyk tilføjer endda "allerede her burde man nok være blevet meget bekymret." Altså pga. forbindelsen mellem håndværker og forsikringsselskab.
Hej Orla

Jeg valgte ikke håndværkeren, det var forsikringsselskabet, der henviste til ham og sagde at vi skulle bruge ham. jeg mener absolut ikke, at jeg har haft for høje forventninger til dækningen, og det mente taksatoren som sagt heller ikke. tværtimod synes han, at jeg var for beskeden, da jeg selv tilbød at stå for malerarbejdet og reparation af pudsskader.

Problemet som jeg ser det, er at konstruktionen med en forsikringsselskabsudpeget håndværker, der også bestemmer hvad der skal laves og om det er lavet i den aftalte kvalitet, kan være meget risikofyldt for både forsikringskunde og forsikringsselskab.

Håndværkeren vurderer selv skaden, hvor mange timer der skal bruges osv. og sender en regning direkte til forsikringsselskabet. Kunden, der ved hvad der er lavet og hvor mange timer det har taget, ser aldrig regningen. Når håndværkeren som i mit tilfælde, skriver på arbejdssedlen til forsikringsselskabet og mig, at der skal foretages udlusninger af 2 døre og 2 vinduer, og derefter kommmer og spartler det op med plastik padding, der tager 1/4 af den tid som udlusning ville tage, så lugter det af at han skriver en regning til forsikringen på den tid udlusning ville tage, ikke hvor mange timer det faktisk tog. Det går nok i 9 ud af 10 tilfælde, kun når husejeren, som i mit tilfælde, er hysterisk og også nogenlunde er inde i hvordan tingene skal laves, går det galt.

Konstruktionen kræver i hvert fald meget ærlige håndværkere.

I parentes bemærket har jeg aldrig forsøgt at snyde mit forsikringsselskab, tværtimod har forsikringsselskabet 3 gange hævet erstatningen til et højere beløb end det som jeg selv syntes var rimeligt.





LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej

Jeg beklager over for håndværkeren og BOEF, at jeg ikke har læst teksten fra lyk ordentlig igennem, og kørt lidt på "rutinen" her.

UNDSKYLD!

Da jeg selv gennem en del år har været en form for håndværkertaksator/udførende håndværker for flere forsikringsselskaber, kender jeg problemerne temmelig godt, men har sjældent haft problemer, når jeg har meddelt tilbage til selskabet, at problemet var anderledes end først antaget og der var brug for flere penge til opgaven.
Min erfaring med forsikringsarbejde er at det altid bliver taget rimeligt seriøst, hvis man henvender sig til selskabet, hvis man har fået udført noget sløjt håndværksarbejde.
Forsikringsselskaberne er ikke interesserede i at få ry for at de laver dårlige reparationer i skadestilfælde, og er de først gået med til en reparation og har betalt for reparationen til håndværkeren, er de jo pludselig på forsikringstagerens side og har gode muligheder for at gøre lyst hos håndværkeren, hvis han har svigtet.
Håndværkere er som hovedregel ikke interesseret i at blive blacklistet ved forsikringsselskaberne og vil ofte være ret lydhøre for påtale.
Ofte gider man som forsikringtager bare ikke at tage en yderligere kamp, men det kan nu ofte svare sig.

Endvidere skal man også tænke på, at forsikringsselskaberne mange gange dagligt  er udsat for platugler, der anmelder alle mulige svigagtige forhold, eller i det mindste "pynter" meget stærkt på div. skader.
Der er rigtig mange mennesker som overhovedet ikke har skam i livet mht det de anmelder, og det kommer os alle til skade, idet forsikringsfolk i skadestilfælde tvinges til at være endog meget mistroiske, fordi der er så mange platugler iblandt os.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mit forsikringsselskab giver den nette sum af 100 kr. i timen hvis man selv udretter skaden (HF Forsikring).

Men det blev mere omfattende end først antaget, der skulle 3 faggrupper til. Det kunne jeg ikke overskue, så jeg tog selv murerske, pensel og tapet og maling og gik igang. Så hvis det sker igen så spørg dem lige om din timeløn.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Og får du en timeløn, skal du betale skat af det!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også