Isolering og U-værdi

Jeg har en gammel kælder hvor jeg har brækket noget betongulv op til et nyt badeværelse, der er selvfølgelig ikke eksisterende isolering.

Jeg vil gerne lægge noget isolering ca. 15cm og derefter støbe 10cm betonlag med gulvvarme. Jeg vil helst undgå at grave dybere da det vil kræve at jeg skal i gang med at understøbe soklen hvilket jeg helst vil undgå.

Mit spørgsmål handler sådan set om hvorvidt de 150mm isolering er nok til at opnå den lovpligtige U-værdi, jeg er ikke kyndig på området, har blot læst på nettet, men som jeg tolker det så skal jeg i følge BR-08 have en U-værdi på 0,15 for terrændæk?
http://www.byggeriogenergi.dk/25078

Rockwool skriver i deres konstruktionsvifte side 23(http://guiden.rockwool.dk/media/223...svifte.pdf) at jeg kan opnå en u-værdi på 0,15 med 200mm isolering mod terrændæk, men er det også gældende når det er en kælder, den ligger jo noget dybere og og varmetabet vil vel være formindsket da det er frostfri dybde?
Der stårogså at med 150mm isolering vil jeg opnå en u-værdi på 0,20.

Skal jeg op på de 200mm eller kan jeg nøjes med de 150mm?
Jeg har en gammel kælder hvor jeg har brækket... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super godt program Orla, tak for svaret :-)

Ved du om der er undtagelser der gør at jeg ikke nødvendigvis behøver at opnå en u-værdi på 0,12, hvis jeg feks. kan opnå 0,17 er det så godt nok ifb. med renovering eller er reglerne helt firkantede? Du skriver hvis det ikke er rentabelt så behøve rman ikke gøre det, hvordan skal det lige forstås, er det set i forhold til eksempelvis udgiften til at understøbe kontra tabet ved kun at opnå en u-værdi på 0,17 mod 0,12?
Det med rentabel, er som jeg har forstået det, at udgiften også skulle kunne tilbage betale sig i løbet af x antal år.
Og det er faktisk en god regl, da der så i det mindste kommer lidt isolering i de ældre huse

Og det er altid de første 100mm der giver mest

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej FWM,

Lige præcis, jeg er helt enig 

Nu mangler jeg bare at finde det reglement som skriver det så jeg kan forstå det

Måske jeg skal have en eller anden "myndighed" til at sige god for det?

Mange tak Orla,

Jeg må i gang med lommeregneren :-)

Iflg. BR08 7.4.1 så er den beregnede levetid for efterisolering 20år i kældergulv

(De nævnte U-værdier stammer fra Rockwool Energy 3.4 U-værdi beregner)

Jeg har 65m2 gulvareal, jeg vil isolere med 150mm som giver en u-værdi på 0,17 kontra lovkravet om en u-værdi på 0,12, det vil sige en forskel på 0,5 men hvad betyder det i kroner?

For at få plads til 250 mm isolering skal jeg grave under fundament hvilket betyder at der skal understøbes, jeg har fået et slag på tasken tilbud på 150.000kr fra en entrepenør.

Nu mangler jeg bare at udregne den potentielle varmebesparelse der vil være ved at opnå en u-værdi på 0,12 i forhold til de 0,17 og så gange det op til 20år

Herefter skal de 20års sparede varmeudgifter divideres med de 150.000kr, hvis det er under 1,33 så er det ikke rentabelt.

Mon der er nogen der kan udregne hvad det vil koste mig at have en u-værdi på 0,17 i stedet for 0,12

Annonce
Hej dab8090

Jeg er ny her, men vil gerne give mit bud på besparelsen. Gulvkonstruktionens varmetab, dvs. det Wattbehov som rummet skal tilføres er.:

U-værdi 0,12 x m2 65 x delta t 10 grader = 78 watt.
U-værdi 0,17 x m2 65 x delta t 10 grader = 110,5 watt.
Forskellen er = 32,5 Watt.

32,5 Watt. koster at fyre op om ved:

fjvr "Holstebro priser" = 46 kroner om året
n-gas = 53 kroner om året
Olie = 72 kroner om året
Træpiller = 37 kroner om året

Priserne er kun vejledende, de varierer lidt efter virkningsgraderne på dit opvarmningsmedie og dagsprisen på fjvr, olie osv....



Hej jkj,

Mange tak for udregningen

De 32,5 Watt må være pr. time så det vil sige 780Watt pr. dag eller 284700 Watt pr. år = 284,7 KWh
Prisen for 1 KWh i Ringkøbing er 0,575kr hvilket giver pr. år 284,7*0,575 = 163,70 kr. pr år
På 20 år løber det op i 20*163,7=3274,05Kr

Bare for god ordens skyld så skal jeg da lige udregne om det er rentabelt i henhold til BR08 7.4.1:
3274,06/150000=0,021

Hmm, hvis dette er rigtigt så har jeg ikke de store betænkeligheder ved kun at lægge 150mm isolering, jeg vil tro der er et større spild ved at fremstille de sidste 150mm isolering end der bliver i varmetab


Lados høre om der er nogen der er uenige, det er der som regel

Hej dab8090

Det var så lidt, men

Watt. er en effekt og det skal omregnes til energi, som er det der suser rundt i dine radiatorer

De 32,5 Watt er varmetabet ved en udetemparatur på -12 grader "dimensioneringsgrundlag". så for at få et skønnet energiforbrug på et år, bruges noget der hedder Graddage, som man kan se på DMI de laver statistikker over det. + en omregningsfaktor, Det har jeg brugt i mine udregninger.

Men jeg vil heller ikke have betænkligheder ved at "nøjes" med 150mm.

Ja, lad os se om der kommer nogle kommentarer på dette
Hej Orla

BR08 kap 7.4 (og dermed også kap 7.4.1 stk. 3) omfatter "ombygninger og andre væsentlige forandringer i bygningen......"
I kap 7.4.2 stk. 2 er ombygninger og andre væsentlige energimæssige forandringer defineret som "byggearbejder vedrørende klimaskærm eller installationer der vedrører mere end 25 pct. af klimaskærmen eller udgør mere end 25 pct. af seneste offentlige ejendomsværdi....."
Derfor mener jeg ikke, at det er nødvendig at tage stilling til rentabilitetskravet i kap. 7.4.1 stk. 3, i dette tilfælde, da der kun er tale om et lille gulv på nogle få m2.
I kap. 7.4.3 er der nævnt en række enkeltforanstaltninger, som på trods af kap 7.4.2 alligevel skal opfyldes, men her står der ikke noget om terrændæk.
Når det er sagt, mener jeg selvfølgelig alligevel altid, at man skal tilstræbe, at overholde kravene til u-værdi  i kap. 7.3.2 stk. 1.

Med hensyn til isoleringsmængden i terrændæk / kælderdæk, er det rigtigt, at der skal en lille smule mere isolering til for, at opfylde kravene i terrændækket. - Beklager den upræcise formulering.

Med hensyn til det kapillarbrydende lag har jeg kun sagt, at det ikke er nødvendig med yderligere kapillarbrydende lag, da polystyrenen i sig selv virker som kapillarbrydende lag.
Den eneste betydning det har, at lade polystyrern virke som kabilarbrydende lag er, at de nederste 75 mm af isoleringen, beregningsmæssigt får nedsat isoleringsevnen marginalt. Dette er dog så lidt, at det ikke har nogen praktisk betydning i den samlede beregning af u-værdien.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Hej Flemming,

Vi er helt enige i at man skal tilstræbe at overholde U-værdien men i dette tilfælde vil det pålægge mig en kæmpe ekstraudgift og derfor vil argumentet om hvorvidt det er rentabelt vel stadig være gældende, upåagtet om det er BR08 7.4.1 eller 7.4.2?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis