Konservering af friskpresset æblejuice

Hej.

Jeg har ca 150 kg æbler jeg skal presse i mit hjemmemosteri, og derefter konservere på en eller anden måde.

Jeg vil dog helst undgå at fryse saften ned, da jeg har begrænset fryserplads, men hvad kan man gøre?

Jeg vil ligeledes helst ikke varmebehandle æblesaften/æblemosten, da jeg synes det ødelægger smagen.

Kan man konservere uopvarmet æblemost ved at tilsætte Atamon, og derefter putte den i skoldede lufttætte flasker (har en kapselpåsætter)? I bekræftende fald, hvor meget Atamon skal man så bruge pr. liter ren saft?

Jeg tænker også at det ville hjælpe hvis man fyldte flaskerne helt op, før man sætter kapsel på, for på den måde at begrænse ilten i flasken.

Så i "Bonderøven" på DR2 at han blot "kogte" saften direkte i flaskerne, ved at sætte dem i vandbad i ovnen, men vil som sagt helst ikke varmebehandle, med mindre der ikke er andet at gøre.

På forhånd tak
Venligst
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg har ca 150 kg æbler jeg skal presse i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lara

Da vi lavede "Cider" købte vi et vin kit i vores lokale supermarked, så det blev æblevin i stedet. Alkoholprocenten lå på omkring 9%, men det afhænger jo af hvornår man stopper gæringen og hvor meget sukker der er i mosten - vi tilsatte en de ekstra.

Stopper man gæringen ved at putte saften på lufttætte flasker, med enten patentlåg, kapsler, korkprop eller lign, så bliver den mousserende.
Jeg synes det er svært at styre cideren med det naturlige gær og sukker, og bruger derfor vin-kits, men ellers kan du jo se bonderøven på dr.dk, eller købe håndbog i selvforsyning af John Seymour. Skriver du cider making på youtube er der sågar folk der viser hvordan man laver det ud af helt almindelig juice fra supermarkedet.

Og nej - hvis du vil købe en mostpresse, så er det sjlældent billigt, men man kan dog finde dem i udlandet for omkring 3000 kr plus fragt f.eks her http://www.wineworks.co.uk/product/1-3-litre-stainless-cross-beam-press/ . Men jeg byggede jo min selv, hvilket tog 5-6 timer og kostede 400 kr, og den kan tage en væsentlig større mængde pulp af gangen, og er mere holdbar.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
tak for jeres indlæg, jeg ved ikke om i kan hjælpe, jeg engang et program med Meyer han havde æblepresser, og den så altså rigtig god ud. han sagde vist den var fra Tjekkiet.
den var rimelig stor med nogle gode brede ben, så den ikke vælter og man kan lægge lidt kræfter i når man drejer.
 jeg håber der er nogen der huske det, som også kan hjælpe.
har kigget en del på nettet uden held.

ps. hvorfor bruge atamon, kan man ikke bare desinficere med alkohol fx vodka.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis