Konservering af friskpresset æblejuice

Hej.

Jeg har ca 150 kg æbler jeg skal presse i mit hjemmemosteri, og derefter konservere på en eller anden måde.

Jeg vil dog helst undgå at fryse saften ned, da jeg har begrænset fryserplads, men hvad kan man gøre?

Jeg vil ligeledes helst ikke varmebehandle æblesaften/æblemosten, da jeg synes det ødelægger smagen.

Kan man konservere uopvarmet æblemost ved at tilsætte Atamon, og derefter putte den i skoldede lufttætte flasker (har en kapselpåsætter)? I bekræftende fald, hvor meget Atamon skal man så bruge pr. liter ren saft?

Jeg tænker også at det ville hjælpe hvis man fyldte flaskerne helt op, før man sætter kapsel på, for på den måde at begrænse ilten i flasken.

Så i "Bonderøven" på DR2 at han blot "kogte" saften direkte i flaskerne, ved at sætte dem i vandbad i ovnen, men vil som sagt helst ikke varmebehandle, med mindre der ikke er andet at gøre.

På forhånd tak
Venligst
Peter

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Hej. Jeg har ca 150 kg æbler jeg skal presse i... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efter hvad jeg har lært, dør alle bakterier ved 70 grader, jeg ville nu stadigvæk skolde dem, efter tørslefs gamle grønne syltebog, skal der 2 cl atamon til hver l saft.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
da jeg lavede saft og syltetøj orkede jeg ikke og skolde de 60 flasker jeg skulle bruge, så jeg tænde ovnen på 130-140 grader og ca alle flaskerne ca 15 min derinde.. Jeg målte flasken temp med et laser termometer og de var lige over de 100 grader varme..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Det endte med ca 70 liter saft. 10 liter blev sat i køleskabet til at drikke sammen med mine med-mostere, 20 liter blev taget fra til at lave en lille portion cider, og så var der 40 liter tilbage.

Efter uendelige internetsøgninger og spørgen rundt, endte det med at vi varmede saften op til PRÆCIS 65 grader i 35 minutter (af flere omgange i en stor gryde). Vi turde simpelhen ikke nøjes med Atamon, da det ville være alt for ærgerligt hvis saften mislykkedes. Jeg skrev endda til diverse mosterier og producenter af mostpressere, der alle sagde frysning eller varmebehandling.
Der kunne ca være 20 flasker i oven, og det ville så kun give lidt under 7 liter pr. hold flasker, hvilket ville have trukket projektet ud i lang tid, og temperaturen er sværere at styre i ovnen, end i gryden.

Grunden til at vi valgte at bruge 65 grader i en halv time, frem for blot at varme op til 80 grade, og tage saften af var en tro på at vi bibevarede mere af æblernes naturlige smag og sødme ved at holde varmen nede.

Flasker blev skyllet i varmt (ikke kogende) atamonvand i en opvakebalje, og blev sat med bunden i vejret tilbage i kasserne (det var danskvandsflasker).

Da saften var varmet færdig tilsatte vi 7 ml. Atamon pr. liter most (som så nu ikke må kaldes most mere, men skal betagnes juice, pga. tilsætningsstofferne :-) ).
Saften blev hældt på flakerne med en Atamonskyllet øse og tragt. Kanterne på flaskerne blev sprittet af med hospitalssprit, og kapslerne, der havde ligget i spritten, blev sat på.

Da temperaturen udenfor var ca 1 grad, så satte vi juicen ud på terassen til hurtig afkøling.

Vi prøvesmagte den behandlede saft og sammenlignede med den friske, og vi kunne (næsten) ikke smage forskel.

Men havde jeg haft pladsen, så havde jeg alligevel klart valgt at fryse saften ned i mælkekartoner. En stak på 7x6 mælkekartoner skulle sagtens have kunnet være i en kummefryser, og sådan en er på vej til vores hus.

Nu er der så bare tilbage og se om saften holder sig, og om cideren bliver god. Jeg melder tilbage om en måneds tid.

Tak for hjælpen til alle. Husk at skrive mere på tråden, for som før skrevet. Der er mange der finder lav-det-selv via google, så hvis der er flere gode råd, så vil jeg i hvart fald gerne læse dem.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nu mangler vi så bare at høre om erfaringerne med langtidsopbevaring!

Med venlig hilsen
ktm

 

mørkt og kølig, så har de sikkert ½ år holdbarhed
Halv æblemost og halv danskvand uhmm

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce
Update:

Mosten er stadig god, og ikke en eneste flaske er der gået mug i, så det må siges at have været en succes. Cideren smager tillige fantastisk, selvom den blev lavet på almindeligt vingær.

Mosten er lidt mere syrlig efter varmebandlingen, men ikke decideret sur. Så der er intet sukker tilsat, og vores gæster begejstres hver gang den hjemmelavede (men jo desværre uøkologiske) most kommer på banen.

Den fyldige æblesmag gør i øvrigt, at den kan atge uhyggelige mængder vodka, før den grimme alkoholsmag kommer frem .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Mosten holder fortsat, og nu er det snart tid til en ny presning.

Nu har vi så i mellemtiden fået 2 kummefrysere, så saften bliver frosset ned i år i 2 liters plastikflasker, som vi "presser" lidt sammen, før låget sættes på, så der er plads til at mosten udvider sig under frysningen.

Så endnu engang skal den eller ubrugelige kompostkværn igang igen. God mostning!!

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Nu har vi tilmed prøvet at konservere uden at varme mosten. Én teskefuld atamon til én liter saft, og efter ét år var mosten stadig fin (i flasker med kapsler).

Vi har ikke mistet en eneste flaske most til mug eller råd, så det må siges at være succes.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Spørgsmål til thejokers:

Hvordan lavede i cider - er den muserende som champagne og har den udviklet alkohol? Ca hvor meget alkohol tror du?
Kunne tænke mig at prøve det med hyldeblomstsaft.

Og ved du hvor man kan få en billig saft presser til æbler?

Vh Lara
Google og Dba.dk er gode venner til at finde svar på dine spørgsmål her.. men generelt reger man jo cider for at være letmouserende med lidt alkohol.. Fremgangsmåden til hyldechampagne er stor set det sammen som med hyldeblomst saft... Dog der hvor man normalt lader hyldeblostsaften trække saft ud af blomsterne i et par dage, er det champagnen 2 uger det står, og derefter minimum 2 uger på flaske..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis