MEGET dug på vinduerne ???

Hejsa

Hvad er grunden til, at der er MEGET dug på vinduerne hver morgen?

Vinduerne er 2 år gamle, vi lufter ud dagligt, tørrer duggen af hver morgen og har varme på indenfor. Her er to billeder af vores vinduerne i soveværelset. Det er i dette rum og i badeværelset det er værst. De andre vinduer har også dug rundt i kanterne, men ikke så slemt.

Det er altså irriterende, at skulle tørre så meget dug af vinduerne hver morgen. Hvad kan man gøre?

Hejsa Hvad er grunden til, at der er MEGET dug på... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg bestilt denne affugter.. håber vi bliver glade for den

http://www.shopnord.dk/product.asp?product=23
Jeps.. jeg skal nok lige give en opdatering.

Vi har lånt en affugter af mine forældre.. den har kørt i går og i dag. Man kan allerede nu tydelig mærke/lugte forskellen i kælderen. Det er meget mere frisk

God weekend til jer alle
Fleming bundgård!
Det kan jeg alså ikke nikke genkendene til at udluftventiler skulle give træk eller varmetab af betydning , og hvis man har emhætte og ventilator på badeværelset så skal der være ventiler så der kan komme luft ind til at erstatte den luft der bliver suget ud .Det tilfælde her er en klassiker , huset er alt for tæt, skimmelsvamp angreb er det næste hvis der ikke bliver gjort noget.
Det bedste løsning er hvad du selv anbefaler, varmegenvindig men det er også langt den dyreste løsning.

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
En affugter larmer pænt meget, har selv haft 2 af dem.
Der er stor forskel på hvilket mærke af affugter man vælger - de er pænt forskellige mht.
1) støj.
2) effektivitet.

mærket "Woods" vil jeg anbefale.

Husk nu din affugter renser ikke luften, den fjerner kun fugten.
Den bidrager med +1/2 grader til luft temp. Så den mængde watt den bruger bliver ikke helt "smidt ud".

At placere en affugter lige op af vasketøjet er en god ide. Det tørrer hurtigere og fugten bliver "snuppet" inden den forplanter sig videre i huset.
Annonce
Hej Svend
Selvfølgelig har du ret i at der skal gøres noget, og ventiler er da helt klart bedre end ingenting. Med hensyn til træk er jeg dog ikke enig. Det kan godt være, at problemet ikke er så stort i badeværelset, men tager du de rum, hvor man typisk sidder meget stille, som kontor, værelser og stue, vil man meget hurtig komme til, at opleve træk. Specielt, hvis ventilerne er lavet ihht. bygningsreglementets foreskrifter, og de er helt åbne.
Nu har jeg selv bygget et hus uden varmegenvinding, og det fungere da også i praksis. Dog har jeg inde på mit kontor, været nødsaget til, at blænde ventilen helt af, da jeg netop oplevede træk. Og her snakker vi om en ventil der var lukket med kun få mm. sprække.

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Jannie, så har du allerede opdaget, at en affugter kører faktisk 100% i begyndelsen, man kører med den. Det kan den gøre i flere uger, indtil den får tørret bygningen ud.

Det ses også meget tydeligt i vandbakken, hvor der kommer rigtig meget i begyndelsen.

Det med den indbyggede hygrostat skal man nok ikke stole for meget på. Jeg plejer at regulere ned på hygrostaten, når der begynder at komme mærkbart mindre vand i bakken. så er der jo ikke længere grund til at køre så hårdt på. Jeg stiller ned indtil jeg fornemmer at så stopper maskinen af og til, samtidig med at luften lokalet stadig føles frisk og god.
På den måde holder jeg min campingvogn i orden, tilsat en smule varme, når den står og flyder uden for om vinteren.

Du bør også have et hygrometer, så du kan følge udsvingene, dog ikke at du skal tro på de værdier du kan aflæse, men det er udsvingene jeg interesserer mig for.

Det farlige ved disse affugtere er, at man kan gå hen og blive lidt afhængig at dem. Er man vant til en god tør luft, er det lidt af en pestilens at opholde sig i fugtige og beklumrede lokaler.

Jeg må tilstå, at jeg sætter et godt indeklima over ussel mammon, så hvis en affugter er nødvendig i ny og næ, tjae så må det til.


Med venlig hilsen
ktm

 

ktm
Ja med det fugt vi har fået samlet sammen i huset, vil den nok køre konstant det første stykke tid.

Jeg er ved at finde ud af, hvordan vi kan lufte tøj udenfor hele året rundt, så det ikke længere skal foregå indendørs. Vi skal have fundet ud af noget med et halvtag eller et eller andet.

Så.. gang i emhætten og udluftningsdimsen i badeværelset, tørre tøj udenfor og en affugter. Det må da blive godt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis