MEGET dug på vinduerne ???

Hejsa

Hvad er grunden til, at der er MEGET dug på vinduerne hver morgen?

Vinduerne er 2 år gamle, vi lufter ud dagligt, tørrer duggen af hver morgen og har varme på indenfor. Her er to billeder af vores vinduerne i soveværelset. Det er i dette rum og i badeværelset det er værst. De andre vinduer har også dug rundt i kanterne, men ikke så slemt.

Det er altså irriterende, at skulle tørre så meget dug af vinduerne hver morgen. Hvad kan man gøre?

Hejsa Hvad er grunden til, at der er MEGET dug på... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der har vi løsningen på jeres problem , i mangler udluftnings ventiler,i et hus på ca 100kvtm skal der mindst være 4-5 stk. på 15 gange 15 cm .
Det er ikke smart at tørre tøj indendørs med et så dårligt indeklima som i har , det giver god grobund for skimmelsvamp.
Luft godt ud 2-3 gange dagligt, op med vinduer og døre i 5-10 min .

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jannie, jeg ville i dit sted skynde meget på den elektriker og så få ham til at sætte en fugtstyret suger op i badeværelset.
Ved samme lejlighed skulle han nok også installere en tørretumbler med udluftning ud til det fri. Det koster strøm, men det betyder ikke noget i sammenligning med de helbredskvaler du i stedet for vil få.
Betongulvet må være frikendt.
Du kunne evt. leje en affugter og så køre med den i en månds tid, indtil du får tørret boligen rigtigt ud, og så med de øvrige tiltag, tror jeg du får rettet op på indeklimaet. Der findes små affugtere til omkring 1000 kr., som er rigtig gode til at bruge lejlighedsvist når man spotter fugt.
En brændeovn er også rigtig god til at skabe et behageligt indeklima.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvorfor ikke tørre tøjet udendørs , det er gratis .En ventilator i baderumet er en absolut nødvendighed .Og få gang i emhætten , men det der SKAL til er udluftningsventiler, som kan åbnes og lukkes efter behov .
En affugter er kun en kortvarig løsning , ligesom at tisse i bukserne for at få varmen, det bliver hurtigt koldt igen , dvs. fugten vender hurtigt tilbage .
Jeres hus er alt for tæt , det er problemet .

Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Svend, nu skal du lige forstå mit forslag rigtigt.
En affugter er en rigtig god ting, NÅR de forskellige tiltag er sat i værk mht udluftnig og stop med indendørs tøjtørring uden tumbler.
Med en affugter får man hurtigst muligt bragt forfaldet i huset til ophør, i stedet for at trækkes med restfugt i meget lang tid.

Jeg er meget enig med dig i at tøj bør tørres udendørs. Jeg har lavet overdækket terrasse primært til at tørre tøj under. Det er den største trussel mod vort ægteskab, hvis jeg drilagtigt spøger med at pille fruens tørrefaciliteter ned!

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi kan jo ikke tørre tøj udenfor efterår og vinter.

Vi har en affugter i badeværelset, men den er endnu ikke tilsluttet. Både den og emhætten vil vi få tilsluttet hurtigst muligt.

Jeg tager en snak med kæresten om at få sat udluftningsventiler op.

Vi har lånt en affugter, som er i fuld gang med at tørre kælderen. Vi vil dog gerne have en permanent affugter til kælderen, som er fugtstyret. På den måde sikrer vi jo at fugten bliver fjernet hele tiden.. og så kan vi også tørre tøj indendørs.

Jeg vil ikke have en tørretumbler.

Mange tak for alle jeres gode svar
Annonce
Selvføgelig kan man tørre tøj udendørs også efterår og vinter , det har vi altid gjordt , Luften skal være nogenlunde tør og i bevægelse dvs. det skal blæse noget , så selv i frostvejr bliver tøjet tørt , selvom det føles klamt når man tager det ind , det skal bare hænge inde i varmen i 5 min så et det helt tørt.
Mvh. Svend H.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hej Jannie

Det kan godt være noget forvirende at læse om alle de forskellige meninger der er givet udtryk for i denne tråd. Grundlæggende har I kun et problem. Der er for meget fugt inde i huset. 
Denne fugt kommer fra jer selv, madlavning, tøjtørring osv.
I skal have skillet jer af med denne fugt, og de eneste ordentlige måder at gøre det, er ved udluftning.
Som det også fremgår ved tidligere indlæg er der tre grundlæggende måder i kan udlufte på:
1. Ved at lufte ud via åbne mange vinduer 3-4 gange om dage i ca. 5-10 min. Dette er der dog ikke mange der får gjort i praktisk. Derforuden vil man stadig have problemer med fugt i soverummene om natten. (Som nogen har foreslået kan man selvfølgelig godt have et vindue til, at stå permanent åben i f.eks. soveværelset. Dette er imidlertid meget dyrt, hvis man samtidig har varme på).
2. Via udluftningsventiler i alle rum, samt f.eks. fugtstyret udluftning i badeværelser. Problemet med udluftningsventiler er, at de virker ved, at der kommer varmt luft ud og iskoldt luft ind. Derfor vil de give træk. Og hvad gør man så? - Lukker for ventilerne selvfølgelig. Og så er i jo lige vidt. derforuden er denne løsning også dyr i varme, da man hele tiden lukker koldt luft ind, som skal varmes op.
3. den sidste løsning er varmegenvinding, som også er blevet nævnt flere gange i denne tråd. Denne løsning er langt den bedste, da den luft der bliver suget ud forvarmer den friske luft der bliver blæst ind, hvorved man "genbruger" en megets stor procentdel af varmen. Selvfølgelig koster det lidt, at få indstalleret, men tilgengæld, vil det betyde alt for jeres indeklima. Jeg har da heller aldrig mødt nogen, der har fortrudt, at de har invisteret i sådant et anlæg!
De to mest anerkendte mærker på det danske marked er: "Nilan" og "Genvex".

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Hej Flemming

Tak for dit svar

Jeg er også kommet frem til, at varmegenvinding må være den bedste løsning. Vi må bare acceptere, at vi ikke har råd til sådan et anlæg lige pt. da vi har brugt mange penge på renovering af huset. Derfor må vi vælge den næstbedste løsning som er en affugter. Jeg er også i gang med at undersøge mulighederne for at tørre tøj udendørs hele året rundt.

Hej Jannie

Du skal bare være opmærksom på, at en affugter er meget dyr i drift, så vær meget opmærksom på forbrugsomkostningerne Jeg må dog tilstå, at jeg ikke præsis ved, hvor meget de bruger. Måske er der andre herinde der har nogle erfaringer på dette område??

MVH

Flemming Bundgaard
Byggerådgiveren ApS
2283 2586
http://www.byggeraadgiveren.dk

Vi laver selvbyggerrådgivning vedr. træhuse, tilbygninger og lavenergihuse mm.

Je har læst mig frem til at den koster ca. 40 øre i timen, når den kører. Den skal ikke køre hele tiden, men kun når fugtigheden er for høj. Jeg har oprettet et emne herinde, der hedder "energirigtig affugter" i håb om at få gode råd og høre om andres erfaringer
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis