Ombygning af carport

Jeg har en carport med en muret side og ende og nu vil jeg gerne have den lukket med port i , så jeg kan få et værksted.
Er der nogen der ved hvordan man kan gøre det?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aller først sikrer du at der plads til pilen i det der bliver din færdige garage. Den bliver nemlig mindre end din nuværende carport...

Der efter finder du den port størrelse der passer dig og carporten. Check om der er plads når porten svinger osv...
På langsiden skal du lave et skelet du siden kan beklæde med plader eller planker.
Jeg vil starte med at støbe nogle stolpesko i jorden, det skal gøres så de står nøjagtigt på linie og i samme højde. Tag díg god tid da det er meget vigtigt. Hvis du har eb støbt bund i carporten kan du nøjes med at skrue en rem fast til det støbte gulv, men husk der skal sokkel pap mellem rem og gulv. Du skruer en række lodrette stolper mellem bundremmen og remmen der holder taget. Brug vinkler og gerne skruer hvis kamsøm ikke lige er dig, med skruerne er lettere at justere stolperne hvis det er nødvendigt. Hvis du skal have vandrette planker fx en klinke beklædning, skal du blot montere vindpap på stolpe konstruktionen. Og uden på denne sømmer eller skruer du en 25x50 tryk imp. afstandsliste og uden på denne klinke brædderne. Hvis du skal have lodrette dækbrædder fx "1 på 2" skal du først montere et par langsgående lægter og uden på disse monterer du så vindpappat og langsgående afst lister og dækbrædderne. Det er vigtigt med afst listerne da de sikrer at der kan cirkulere tør luft omkring dækbrædderne, ellers vil de hurtigt blive udsat for råd osv...
Enderne omkring porten laver du på samme måde. Og selve hjørnerne skal dækkes af fx med lodretter sammenskruede brædder ved klinkebeklædningen.

Nemt Ik´ Tag cyklen rundt i et nybygger kvarter der er sikker nogen der laver et redskabsrum eller lignende det er ofte samme måde det laves på.

Hvis det skal være rigtig godt kan du så isolere i rummene i din skelet konstruktion. og indvendigt beklæde med en OSB plade eller lignende. Check med søg funktionen på siden med "opførsel af værksted /alt mulig rum" som søge ord... Der skrevet lidt om det før...

Venligst Njord

PS Jeg er ikke sikker men det er måske et "byggeri" der skal anmeldes til teknisk forvaltning. Det kan give lavere ejendomsskat.. Garager og carporte har ofte samme kvadratmeter pris, men da garagen måles som udvendig længde x udvendig bredde og en carport er det det areal tagfladen dækker der er gældende... Så måske !!!

MVH Njord
Hej igen !!

Her i Vejle ( jeg tror det er landsdækkende ) Skal byggerier af carporte, garager udhuse og overdækkede terasser o.lign kun anmeldes med 14 dages varsel, hvis de er på 50 kvm eller derunder.

Naturlivis skal de overholde de almindelige regler og dem må man så undersøge lokalt, det kan være lokalplaner og deklarationer og tinglysninger.. Bor du i landzone kan der måske nok være andre regler at tage hensyn til.

Men det giver et mindre areal med en lukket garage fremfor en carport, da tagudhænget ikke regnes med. Det kan så betyde en lidt mindre ejendomsskat.

Venligst Njord

MVH Njord
Tak Njord.

Det var lige noget jeg kunne bruge, for jeg har netop søgt kommunen om lov til at lukke en 3-sidet carport (tæt op ad huset) af, så vi kan bruge "garagen" som opbevaringsrum.

Selvom mine originale tegninger viser carporten, mener man ikke i kommunen, at der er søgt om den i 1972. Der er aldrig ombygget, og jeg betaler ejendomsværdiskat af "carport", så jeg har svært ved at tage det alvorligt.

Men, men - man accepterer ikke digitale tegninger, så far skal altså til at bruge lineal og blyant, for at vise en lukning af carporten.

Ok, det er nu ganske sjovt og berigende, at bevæge sig væk fra computeren, og beskæftige sig med materielle ting wink

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen E

Når du nu får lov til din modernisering af garagen/carporten, så check lige om der er hældning på taget så vandet løber hen til afløbet. Ellers hæv taget i den modstående side inden du lukker carporten. Jeg tror vi har været igennem hvordan det gøres tidligere !!! For når føst den er lukket er det langt mere besværligt at ændre faldet på garagen.

Venligst Njord

PS jeg tillader mig at gå udfra at det er "fladttag" der er på carporten når den er bygget i 1972. Ellers er problemet jo ikke eksisterende...


MVH Njord
Annonce
Hej Igen igen !!!

Når du skriver at kommunen ikke accepterer digitale tegninger, går jeg udfra at det er CAD tegninger de ikke accepter men at de skal printes/plottes inden de kan bruges..
Hvis du mangler muligheden for at printe nogle tegninger så spørger du da bare på "Lav-Det-Selv.dk" om der ikke er en eller anden der er flink ...
Det er nok snart at angive hvilket CAD program tegningerne er lavet i sam hvilket format de skal printes/plottes i..

Venligst Njord

MVH Njord
Og lige een ting til Jørgen

Jeg er ikke helt sikker på reglerne hvis ter er tale om sammenbyggede carporte/garager og huse.

Et "lusket" råd er desuden at kontakte tekniskforvaltning igen hvis de giver et svar man ikke helt kan lide, det kan måske hjælpe at snakke med en anden, det kan måske være et eller andet i den måde man har formuleret sig på der ikke helt bliver forstået på den rette måde !!

Venligst Njord

MVH Njord
Tak for reminderen om at "hælde" taget, som korrekt er et fladt tag.

Det er rart at have venner på denne side, så tak for tilbudet med printning.

Der står ordret:
Gundsø kommune kan ikke modtage tegninger til brug for byggesagsbehandling i digital form, så mon ikke bare jeg kan nøjes med at tage en kopi af de opr. tegninger, hvor carporten er afbildet, så slå en streg på fronten der viser lukningen, og i teksten beskrive materialeopbygning og -valg.
?

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Jo det tror jeg helt sikkert er OK

Venligst Njord

MVH Njord
Hej

- for de der gerne vil kende reglerne på området - så prøve at læse bygningsreglementet for småhuse (BRS) pkt. 1.5 og 1.6. Kan findes bl.a. på www.retsinfo.dk.

Mvh. JanP

ps. det er som "selvbygger" efter min opfattelse i øvrigt en vældig god ide også at læse resten !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis