Hvor forsvinder det varme vand hen..?

Hej alle.
Har virkelig brug for jeres hjælp og håber I vil hjælpe!

Her i de sidste 3-4 måneder har vi næsten ikke haft varmt vand. Vandet kan nogle gange ikke blive varmt, men ofte så er det varmt nok, men så er der bare ikke ret meget af det.

Jeg har f.eks lige været i bad og vandet blev kun lige varmt nok til at det var behageligt på sådan en kold dag. Det var dog en kort fornøjelse som varede 5 minutter og så blev vandet lunkent.

Problemet var der ikke sidste år, der kunne vandet blive brændvarmt og det varede i minimum 15-20 minutter.

Jeg har ikke stillet på varmtvandbeholderen eller andet.
Vi har pillefyr, som ikke er anderledes end sidste år.

Håber der sidder en derude med et godt råd, og som evt. ved hvad der kan være galt.

Jeg skal helt sikkert have fat i en vvs-mand, men frygter en dyr regning, så det vil være rart at vide hvad der KAN være galt inden jeg tager kontakt til en.
Hej alle. Har virkelig brug for jeres hjælp og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det var som jeg skrev tidligere du skal ha føleren af.., og bare rolig der kommer ikke noget vand ud når du tar den af.....men følg så min tidligere anvisning,, du er ikke i tvivl om når ventilstemplet løsner sig for så kommer der fuld styrke på det varme vand.. og så er det bare at montere tingene igen så skulle det være nok med 4,5 igen :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Det er jo en kombivandvarmer, dvs. både med elektrisk varmelegeme og til centralvarme.
Den sorte knap er til eltermostaten. Det er vel ikke den du drejer på?
Den anden der tales om er den der siddr på "sølvpapirspakken".

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Nej den eneste jeg drejer på er den hvide i sølvpapiret

Jeg drejede den forøvrigt op på max (8) igår eftermiddag og i morges var vandet ikke varmere end normalt (dvs lidt varmere end lunkent). Så der må da være et eller andet galt med den. Men om det også er den som er skyld i at der ikke er ret meget varmt vand (kun nok til 5min bad) må tiden vise, når jeg lige får den skilt ad :-)
Så fik jeg taget mig sammen til at kigge på det termostat. Jeg fik det skilt ad efter en del besvær. Dem vi har inde i huset til gulvvarme var meget nemmere.
Jeg fik "pumpet" det fjedersystem som var inden i, og da jeg skulle skidtet igen gik det da helt galt. Jeg kan simpelthen ikke samle lortet rigtigt igen. Men har da sat det nogenlunde sammen og nu er der varmt vand. Jeg ved dog endnu ikke om der er varmt vand til et helt bad endnu, men det finder jeg ud af i aften.
Så nu har jeg da fikset problemet, men skal måske have fat i en vvsmand til at samle det termostat igen.

Tak for hjælpen! I har sparet mig for en træls vvsregning
Annonce
Hej Thestrup

Ventilen med det hvide drejehoved ligner meget en fjvr-ventil, jeg kan umidlbart ikke se at der går en føler fra drejehovedet og op i beholderen. Hvis det er en fjvr ventil så vil du få problemer igen, i takt med at varmespiralen i beholderen kalker til.
Varmespiralen bliver mindre varmeledende når den kalker til, og så vil din returtemperatur stige, og så lukker din fjvr ventil. fjvr ventilen reagerer på centralvarmevandet og ikke det varme brugsvand.
Min løsning til dig vil være at du tager drejehovedet af, så får du fuld udnyttelse af din beholder, det er simpelt og koster ingen penge.
Du kan evt. så stille din fremløbstemperatur på pillefyret på 55 grader. det kan måske give problemer med opvarmningen af huset når det bliver rigtig koldt, men så stiller du den bare op igen, men hvis du har store radiatorer eller gulvvarme vil jeg gætte på du ingen problemer får.
resultatet afat fjerne føler er at det varme brugsvand følger keddeltemp.. og som jkj skriver er det ikke et problem hvis fyret kan køre på 55 grader hele året.. men bliver det lidt småkoldt her i løbet af vinteren.. og du må skrue lidt op for pillefyret.. så får du lige pludselig brugsvand der måske er 75 grader og det er f..... varmt..
jeg ville sørge for at ventilen sidder hvor det skal, så er der ikke nogle der bliver skoldet af at gå i bad,, prisen er at du skal løsne stemplet i ventilen ca 1 gang om året, så kører det igen..
Håber at det lykkedes jer (dig) at få et godt langt varmt bad :-)

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Hej igen.
Jeg fik mig et langt varmt bad igår uden problemer. Tror jeg lader føleren sidde, og måske endda skifte den ud med en som er nemmere at have med at gøre...

Jeg skruede så op for alle radiatorer samt gulvvarme igår. Det kunne fyret ikke klare selvom jeg har skruet op for pilletilførelsen.. Men det er jo så et helt andet problem som jeg må igang med.. Der er nok at se til synes jeg

Igen, tak for jeres hjælp
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis