25 HK Yamaha overophedet.

Jeg har en 25 Hk Yamaha motor fra 92. Den har sejlet uden problemer i sommer, men da den blev startet i sidste uge kunne den kun yde 1/3 effekt og efter ca. en time gik motoren ud og var blevet MEGET varm. Kølvandsstrålen var fin ved start og et efterfølgende tjek af impelleren viser ingen tegn på at det er fejlen. Tændrørene gnisterer fint, men der kan ikke komme liv i motoren igen. Hvad kan være galt??
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden OVERHOVEDET at have spor forstand på motorer, ligner forløbet lidt noget jeg har oplevet. Det viste sig at være termostaten der ikke åbnede nok. Da båddoktoren pillede den ud, kørte motoren fint igen. Det kunne evt. være et forsøg værd..
Hvis din motor har været meget varm, kan flere ting være sket. Stempelringene mast fast i stemplet, cyl. revet, toppakning ødelagt, plejlstangslejer ødelagt på grund af modstand ved fastgående stempler. Så det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Motoren har ikke sat sig og den giver god kompression.

Motoren begyndte at tikke og kort efter gik den ud. Da vi løftede låget røg det lidt fra den.
Der er nu kommet liv i "bæstet" og den giver fin sladderstråle, men den trækker ingen vand igennem termostaten, heller ikke selv om dækslet er helt fjernet.

Må man hælde kalkopløser i? - jeg tænker i forhold til at det er aluminium?
Kalkopløser - sladrestråle?? er det ikke en påhængsmotor?? Der er ikke kalk i havvand.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej GROM
der har du nu ikke helt ret. For ved ca. 55 grader begynder salt og kalk at ud skille sig fra vandet og sætte sig på motorblokkens vægge. Det er hovedsageligt salt, men selv i havvand er der kalk. Hvis motoren har haft ringe køling i meget lang tid kan det godt vær at blokken er stort set lukket af salt og kalk. Hvad gør man ved det? ved det ikke, har kun prøvet at rode i påhængsmotorer en gang, og jeg har fundet ud af at livet er for kort til den slags ting. Må jeg så bede om en god gammeldags diesel, det ved man hvad er.
Mvh Finn
Min tanke gik på, at hvis den var stoppet et eller andet sted, og noget af det skyldes muslingeskaller, kunne man opløse musligeskallerne og på den måde få det øvrige med ud???
Ja så kan det måske godt betale sig at sætter nogle muffer på og så pumpe det samme rensevæske/afkalker igennem i noget tid.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis