Ferrocement -hvad består det egentligt af?

Hej Sejlende

Jeg er meget interesseret i at bygge noget i ferrocement, jeg må desværre bare indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det drejer sig om. Mine spørgsmål er:

Er ferrocement almindelig, finkornet cement med armering?
Skal jeg bare blande almindelig cement, presse det ind i mit stålskelet og vande det i 28 døgn?

Hvordan gør jeg det vandtæt?
- Er det smartest at male (bundmale) det?
- Eller skal man blande noget i cementen for at gøre den vandtæt?

Hvad er billigst?

Hvor solidt er det?
- Kan jeg lave nogle flydeelementer og bare bygge løs ovenpå dem? Skal de evt forstærkes for at kunne være et hus?

Håber alle får en god sæson.

Mvh

Mads Storgaard
Hej Sejlende Jeg er meget interesseret i at bygge... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads her er sydkorset igen sorry jeg ved ikke hvad min pc laver men jeg så ikke indlæg og svar inden jeg sendte 2. indlæg. Nu kan jeg jo se at du er konstruktør så jeg har en lille ide jeg har puslet med. 

Hvad nu hvis man vendte hele molivitte på hovedet og brugte det på land? altså til at bygge et hus. Forestil dig et konventionelt skibsskrog vendt på hovedet - altså en spidsbue. lidt som man kan se når der bliver bygget en ny lade af stål-skelet. også et armerings net imellem isolation på indersiden. så skal du forestille dig at sprøjtestøbe "shotcrete" udefra med selicabeton forstærket med syntetfibre. ydersiden vil være ru og nubret og derfor give grobund for mos og andet på den næsten eilpseformede yder side . altså en grøn yderside. indvendigt vil man til skelettet kunne opbygge et stålskelet til indvendig aptering. min forestilling er et midterskib med 2 sideskibe med vinduer fra jord til kip. indvendig 2 etager med 5 store lysflader, idet midterskibet abrubt ender i een stor vinduesflade. denne endevindue lukkes først når alle materialer til den indvenige aptring er gennemført. det giver adgang for materialer og maskiner- hvad man så ellers vil forsyne bygningen med af fx små tøndevindturbiner ,solfangere etc- er optionelt. bygningspladsering skal nok være for hovedskibet NØ .SV. Det er muligt at gøre det indvendige seperat fra den udvendige skal hvilket kan bruges til at fordele varme og ventilation. husk at selica beton hæfter kraftigt på mange forskellige materialer, træ, metal, så når du vil have et hul kan du i stedet for at sætte en flamingoklods sætte selve rammen bare du dækker ordentlig af.

Bare en ide

hilsen sydkorset

OJO


OJO
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også