Ferrocement -hvad består det egentligt af?

Hej Sejlende

Jeg er meget interesseret i at bygge noget i ferrocement, jeg må desværre bare indrømme at jeg ikke helt forstår hvad det drejer sig om. Mine spørgsmål er:

Er ferrocement almindelig, finkornet cement med armering?
Skal jeg bare blande almindelig cement, presse det ind i mit stålskelet og vande det i 28 døgn?

Hvordan gør jeg det vandtæt?
- Er det smartest at male (bundmale) det?
- Eller skal man blande noget i cementen for at gøre den vandtæt?

Hvad er billigst?

Hvor solidt er det?
- Kan jeg lave nogle flydeelementer og bare bygge løs ovenpå dem? Skal de evt forstærkes for at kunne være et hus?

Håber alle får en god sæson.

Mvh

Mads Storgaard
Hej Sejlende Jeg er meget interesseret i at bygge... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kig lige her :
www.altskib.dk

se under deres inspirations side.. Klik dem alle igennem.

Der er mange spændende projekter.

Men de har alle et uderum som en del af husbåden.

På salgs siden har de desuden nogle forskellige pramme... Det kunne også være en bund til dit hus projekt.

Men inden du støber kasserne skal du måske kontakte din lokale havn for at høre om du overhovedet vil have en flåde som din fortøjret... Det er jo ikke en rigtig båd og måske har man forhindret projekter som dit ved hjælp af forskellige regler...

Jeg ved det ikke men check lige før du går igang og få en plads eller et skrifteligt tilsagn om at du overhovedet kan få en plads.

MAnge steder har man en vis antipati mod folk der bor i deres både og specielt husbåde..

På nogle måder kan jeg godt følge folk i en alm lystbådhavn der ikke er vildt begejstrede for at få en husbåd med højrejsning eller partyplatform i 3-4 m højde.. Det er måske ikke lige på samme dyder man kommer efter på havnen.. Nogle sejlere mener det samme om store motor både med flybridge osv.

Personligt har jeg ikke noget imod sjove skibe i havnen men jeg vil personligt heller ikke syntes det er sjovt altid at ligge i skygge eller altid at blive kigget ned på fra en høj platform eller flybridge.. Var der nogen der sagde "big brother"

Venligst Njord

MVH Njord
Men når du alligevel går videre så lav eb hjemme side med billeder og fortæl hvordan det går..

Jeg er sikker på at vi er en del der gerne vil følge projektet...

Venligst Njord

MVH Njord
Heey mads-manden. !!

Jeg har fået en link til denne her side fra en ven (sejler) han mente at det var noget for mig, og det må man da' ellers sige ! du boxer jo med de samme problemer der har holdt mig søvnløs i mange nætter !, jeg har nemlig selv haft en drøm om at lave en husbåd i mange år. men har nu (måske) ombestem mig til noget der også kan sejle lidt !! men din ide' med ferrocement ! he he' den ka' jeg sku'lide, nemlig også den slags tanker jeg går med i disse dage... men mads, jeg ville entlig bare lige fortælle dig at jeg har gjort mig en del tanker om hvordan en husbåd skal bygges med hensyn på sikkerhed klokakering. m.m. evt ka' du jo lige fyre en mail afsted hvis du vil høre nogen af dem !!! bare en tanke fra en der også drømmer om at bo på vandet.... smile

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej smile

Det ville da være dejligt, hvis i gad snakke om det herinde, så vi alle kan få glæde af Jeres viden. :-)

Mvh
ThomasB
lige lidt link til husbåd !
http://www.easea.com/

De har også en "rå" kasse som man selv kan bygge op på...

Bemærk lige at de bygger i 200 mm armeret beton til deres bund.... Men så er klodsen også "vedligeholdelses fri" skriver de..

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 22-05-2003).]

MVH Njord
Hej igen wink
Når nu der er blevet skrevet så mange gode links i dette indlæg vil jeg da også lige byde ind med nogle.

Det er til Johnson Marin, det er en svensker (BO Johnson) som bygger nogle helt vanvittige huse der kan "sejle". De er bygget i glasfiber og vejer derfor ikke noget videre, men måske er indeklimaet anderledes end i huse af mere konventionelle materialer.

Kig på dem og skriv evt tilbage.
http://www.johnson-marin.se/
http://www.yachting.dk/baade_til_salg/johnson-husbaat-51-kvm-1.htm

Mvh

Mads

Hej Mads lige tre kommentarer:

1. hvorfor støber du ikke een hel kasse m. høje kanter? jeg tror du vil få større opdrift pr. kg beton.

2. hvis jeg skulle støbe et fundament der skal ligge permanent i vand ville jeg tilsætte noget så betonen blev vandtæt. jeg ved at man bla.kan tilsætte silicat der samtidig giver ekstra styrke. der er et firma i usa det hedder silca de har også andre tilsætninger som div. fibre . beton er jo glad for vand og størkner under vand så jeg tror det kan indeholde meget, det er mest derfor min anbefaling.

3. med hensyn til is om vinteren kan du jo overveje at skråstille kanterne så husbåden bliver skubbet op som en prop i stedet for at blive skruet ned .


OJO
Godt indlæg Sydkorset. Men tror desværre det er forgæves, da tråden er 12 år gammel.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også