Hvad kan man bruge paller til?

Jeg har søgt lidt rundt på nettet for at finde inspiration til hvad man kan lave paller om til.
I "Gør-det-selv" på DR1 lavede Carsten jo en stol, men jeg tænkte om man ikke kunn finde på noget mere brugbart og ikke mindst kønt...

Vi påtænker at lave et mobilt hønsehus af en palle og jeg har set på et fjerkræsforum at der er en der har lavet et andehus (http://danskfjerkraeforum.dk/prod/index.php?topic=123.0).

Kom endelig med gode idéer eller links, også engelske links vil være fint
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Faktisk er det kun fantasien der sætter en grænse. Man kunne også bruge dem som gulv i et legehus til ungerne. Til et bord. Du kan lave dem om til en altankasse. Bare et par få eksempler. :o) Havde en kunde sidste år der som du selv nævner lavede et mobil hønsehus. Han brugte 6 gamle EUR paller, som han satte sammen, smed nogle hjul under og monterede et "hus" oven på. Ganske smart. Skal prøve at få fat i ham og måske få et par billeder af det. :o)
tjah - jeg synes nu det bedste man kan lave dem om til - er varme
Nu er det jo et spørgsmål om, at få brændt så meget imprægneret træ af som muligt, sammen med gamle bildæk, farvede tryksager og malingrester,  således at vi kan få sat lidt sving i den der globale opvarmning... så er man fri for at det der bøvl med drivhuse og solfangeranlæg osv. Og så kan vi også få appelsintræer, citrontræer og andre eksotiske planter i haverne... hvorfor skulle det være forbeholdt dem i Sydeuropa???

Nå, spøg til side... jeg har bygget et stort plantebord ud af nogle gamle paller.
Måske ikke specielt kønt, men effektivt. Og når det får noget maling til foråret, kan det vist blive meget pænt... ihvertfald rustikt

Ellers kan jeg jo altid putte det i brændeovnen til næste vinter

(P.S. Billede kommer, når det holder op med at regne).

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Skrevet af Søren Rasmussen2 på 02 okt 2009 21:09
Nja, det er faktisk ikke nogen god ide. Mange engangspaller er imprægneret med et stof (pentechlorfenol), som betyder at pallerne afgiver dioxin, når de brændes. Du kan ikke se på pallen at den er imprægneret, da imprægneringen er usynlig. Se mere her.

Måske er det heller ikke så smart at bruge træet til legehuse og lignende.....
Søren, jeg går ud fra at det er Erik Hansens dioxinrapport for Miljøstyrelsen du refererer til. Den rapport er jo næsten 10 år gammel, er der ikke sket noget på det område i mellemtiden?

Jeg har da meget svært ved at forestille mig, at man skulle imprægnere lige netop engangspaller, der i sagens natur ikke er sat i verden med henblik på lang og tro tjeneste. Det ligger næsten i betegnelsen.
Hvis jeg har en engangspalle liggende og flyde udenfor i et år, under et eller andet, jeg gerne vil holde fri af jorden, er der meget tydelige tegn på henfald, hvilket tilsiger mig, at de ikke er imprægnerede.
EURpaller tror jeg meget mere på, er eller har været imprægnerede, idet nogle af disse kan være meget sejlivede også ude i fugt.

Jeg samler engangspaller til huse, fra træpiller og -briketter som jeg får stablet på disse paller. De skal bruges som stillads ifm restaurering af et lorteudhus til næste sommer, hvis jeg får taget mig sammen.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM, rapporten jeg henviste til ligger her, og ifølge den kan engangspaller produceret i udlandet være imprægneret og bl.a. fordampe dioxin og udlede samme ved afbrænding (pkt. 2.6.1.).

Men rapporten er næsten 10 år gammel og bygger på viden fra 1990'erne. Mit spørgsmål til Søren er derfor om rapporten fortsat er relevant. Man kunne jo forestille sig, at der eksempelvis i EU regi var lovgivet på området i mellemtiden.

mange gamle kolonihavehuse er bygget op af gl. paller.. jeg har lavet en havelåge af pallebrædder.

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Jeg bygger også mine antagelser på, at jeg ser engangspaller smidt op i "brændbart" på genbrugsstationen, og min logik siger mig, at det ville være vanvid at anvende miljøbelastende imprægnering til noget som kun skal holde måske max et år.
Men jeg medgiver straks at logik jo ikke er det samme som realiteter i vor sære verden.
Jeg synes så heller ikke, at man ser spånpladeagtige klodser i disse konstruktioner længere. Det kunne måske tyde på, at man går væk fra miljøproblematiske elementer i disse paller?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også