Stub - hvad kan man gøre?

Hejsa,

Min mand og jeg har fældet en masse træer og skal fælde flere på vores nye grund, da solen ikke skinner på noget tidspunkt i haven.

Men kender i nogle gode fif til at få stubben til at forsvinde hurtigere end 10 år? Eller kommer haven til at ligne en trækirkegård.

Vi tænker at bore nogle huller og fylde med petroleum og sætte ild til, så træet dør og dermed ikke skyder frem igen.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En kunde fortalte mig engang at man kan bore et hul i djævlen og så tilsætte lidt saltsyre. Om det så er en lovlig metode ved jeg ikke. En kammerat brugte højtopløst saltvand. 1 L vand + 1 L vejsalt
sav træet over under niveau, så er det væk med det samme når man dækker hullet. Efterhånden som træet rådner skal der så fyldes efter, men det er en begrænset ulejlighed.

Er der chance for at træet skyder igen, så pensl stødet med round up før hullet dækkes.
Spørg en lokal entrepenør med en rendegraver -og fjerne alle rødderne -een ganfor alle !- efterfyld hullerne med alm muldjord ! - Virker en gan for alle ......

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Tak for jeres svar!

Min kollega sagde også man kunne save riller i stubben så råd og svamp bedre kunne få fat, da man danner en større overflade!

Annonce

Kommer lidt an på, hvor store træer - og hvilken. Men indtil 10 meter høje træer er ikke noget problem at grave op (har prøvet idéen med huller og petroleum - meget lidt virkningsfuld).

Sav dem af i 2 meters højde (eller højere, om muligt), og brug vægtstangsprincippet til at få dem op med (grav op omkring og sav de største rødder over, så går det snildt). Driller de meget, spænder man en reb, talje og en skralde på fra top det "fældede" træ til rod et andet, så giver selv det sejeste træ op.

Dem I har fældet... jeg har et par gange gravet ud omkring stubbene og renset disse af med højtryk (for at fjerne sand m.v.) - kun så meget, at jeg lige kan få motorsaven under niveau. Et lag tyndt muld henover, og så klarer naturen resten. Efter nogle år synker det ret voldsomt, men det er jo blot at fylde efter....


Mvh.

Jan R.
Har selv arbejdet med Jan's metode, hvor jeg savede træet over i ca. 3 til 4 m højde, bandt et langt reb i toppen og hængte en gammel sæk fyldt med sten på midten af rebet, hvorefter jeg grave rundt om træet i ca. 20 til 30 cm. afstand og huggede rødderne over efterhånden som jeg kom til dem. Et lille fif kan være at bruge en drænspade som man med en vinkelsliber har slebet skarp til at hugge rødderne over med (pas på fødderne :-) ) virker bedre end en økse. Med den teknik tager det mindre end 15 til 20 minutter at lægge et næsten hvilket som helst stort træ ned inkl. stub.

Go' arbejdslyst
Allan
Få dem fræst med en stubfræser en gang for alle,
grave dem op tror jeg du bliver træt af inden du er færdig.
Du kan enten leje en fræser billigst eller få et fima til at komme og gøre det.

Mvh.ame
Jeg har også, for ca 10 år siden, fået fræset en større elmestub, men det betyder nu, at jeg jævnligt træder eller kører ned i jord, der synker og må efterfylde. Fræsningen stopper i almindelighed kun lidt under jordoverfladen, og derfor synker overfladen i mange år efter.

Normalt vil jeg foretrække, som Jan beskriver, at skære træet af et godt stykke over jorden og så vælte det op af jorden. Jeg ynder at spænde min traktor for og så rykke træet op med rode, så at sige. Det turde jeg ikke i ovennævnte tilfælde pga frygt for at rødderne kunne beskadige en sokkel lige ved siden af.
Men ellers er den med taljen absolut anvendelig, hvis man kan finde et solidt ankerpunkt for sit træk. Brug evt. kasteblok, og det er helt utroligt som det svækker stubben, at få nogle af de øverste rødder hugget over modsat trækretningen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Mindst tidskrævende løsning er 5 slag med flækøksen ned i stubben der er skåret så tæt som muligt på jordoverfladen - tænd et bål ovenpå stubben og gentag det hele et par gange - men det forhindrer ikke at det synker lidt på et senere tidspunkt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis