Stub - hvad kan man gøre?

Hejsa,

Min mand og jeg har fældet en masse træer og skal fælde flere på vores nye grund, da solen ikke skinner på noget tidspunkt i haven.

Men kender i nogle gode fif til at få stubben til at forsvinde hurtigere end 10 år? Eller kommer haven til at ligne en trækirkegård.

Vi tænker at bore nogle huller og fylde med petroleum og sætte ild til, så træet dør og dermed ikke skyder frem igen.
Hejsa, Min mand og jeg har fældet en masse træer... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Stubfræsning af klart at foretrække, medmindre det er meget små stubbe, man selv kan grave op.
Stubfræseren kan godt fjerne alle rødder, men vil som regel fræse 10-30 cm under terræn.

Roundup, syre, kobbersøm etc. er en rigtig dårlig ide. Det har ingen virkning på fjernelse af selve stubben. Hvis det er en træart der skyder igen, kan det være med til at slå træet helt ihjel, men langt de fleste træer er døde, når de er fældet.

Svampe og bakterier er de bedste trænedbrydere, så foreslaget med af dække stubben med jord er meget effektiv. Det tager selvfølgelig lidt tid.

Man skal nok synes det er rigtig sjovt arbejde, selv at grave større stubbe op for at vælge den løsning. Det tager nemt det meste af en søndag, hvorimod stubfræseren vil klare selv meget store stubbe på under en time.

Mit råd vil være:
Spar ryg, sav, økse, og besværet med en stor stub, der nu står ovenpå jorden, og ring til en professionel i dit nærområde.

(Fræsning af stubbe koster ca. 4-500 kr. for den første, og ca. halv pris for de næste.)

Mange hilsner
Frederik

Træservice Gruppen,http://traeservice.dk

Hold nu da op Hansen7717. De råd traeservice giver er da helt reelle.
Hvorfor skal folk have så pisse ondt i røven når professionelle giver gode råd.

Mit råd til alle gamle, gnavne mænd er: Hvis du ikke kan holde ud at læse det gode råd, så lad vær og gå i seng, men stop med alt det reklame påstands pis. Det er ikke til at holde ud. I jager jo alle super rådgivere væk.

Kæft jeg er træt af at læse om påståede reklame stunts....død træt!!!
Reklame eller ej.

Hvis jeg havde en kæmpe stub i haven som jeg ville have væk, så sku jeg s.... ikke bruge mange sek. på finde 500,- og så få nogen til at fræse det.

Længe leve ryggen.
Det er jo det jeg mener....traeservice råd er det eneste rigtige. Glem alt om at brænde er forgifte rødderne væk.
Hvis der er mange rødder, og der ikke er tale om kæmper kan der jo altid laves en god pris.
Annonce
Skrevet af sømpistolen på 25 feb 2012 13:05
Det er jo det jeg mener....traeservice råd er det eneste rigtige. Glem alt om at brænde er forgifte rødderne væk.
Hvis der er mange rødder, og der ikke er tale om kæmper kan der jo altid laves en god pris.

Fuldstændig uenig - og har erfaring med både at skære dem væk lidt under overfladen og få dem fræst - slutresultatet er at det synker lige meget med mindre man graver det hele op. 

Herudover er forskellen er at træmanden let koster en faktor 10 mere end en ny kæde til motorsaven!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH:

Jamen så sav du dine rødder over, det er jo ikke det jeg fraråder - vel?
Jeg fraråder bare at folk tror på at de kan fjerne rødder ved hjælp af kemi eller bål. Det tager alt for lang tid.

Jeg havde et 100 år gammelt asketræ, det var ca. 1,5 meter i diameter og det kostede 1500 at få fjernet roden+ nogle af "grenene" der gik ud fra roden, jeg synes det er billigt ift. ens ryg.....
Birkenæs85:

MEGET enig. Men dem som kan klare at ligge med rø... i en spids vinkel og save løs i sådan sag skal da have lov:-)
Skrevet af Birkebæk85 på 25 feb 2012 18:37
Jeg havde et 100 år gammelt asketræ, det var ca. 1,5 meter i diameter og det kostede 1500 at få fjernet roden+ nogle af "grenene" der gik ud fra roden, jeg synes det er billigt ift. ens ryg.....


nå ja, men hvis man alligevel skal ud og låne en kniv med over 75 cm sværd samt det løse for at slippe af med krabat i den størrelse, så kan man vel også få en stubfræsning med i puljen for en rimelig pris. men er det nu bare et almindeligt træ, så er ulejligheden ved at skære det lidt under niveau nu ikke særlig stor.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis