Maling af vinduer

Hej

Jeg har lige bestilt 11 nye vinduer til mit gamle hus. De kommer u-malet, så jeg skal male dem selv. Jeg får lov til at male vinduerne inden der kommer glas og beslag på så det er bare lækkert...

Jeg er ikke den store tilhænger af vandbaseret maling. Så jeg skal ha fundet noget godt olie baseret maling og de skal vel også grundes, eller hvad..?
Kan jeg bruge den samme maling både indvendig og udvendig...?
Er der nogen der har god erfaring med en bestemt slags maling..?

Hilsen Grønny

Bar´ kom i gang.!

Hej Jeg har lige bestilt 11 nye vinduer til mit... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
men Gori vindues maling er en acrylbaseret maling.... der laver en plastik hinde.... jeg er nok mere til en ren olie maling så træet kan ånde.... hvad mærke skal jeg så gå efter...

Bar´ kom i gang.!

Hvis det er en rigtig linoliemaling du bruger så husk på at malingen krakelerer på et tidspunkt. Det er ikke alle huse det passer til, eller for den sags skyld alle brugere der synes om det.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 05 sep 2009 10:28
Hvis det er en rigtig linoliemaling du bruger så husk på at malingen krakelerer på et tidspunkt. Det er ikke alle huse det passer til, eller for den sags skyld alle brugere der synes om det.
Det er da kun hvis der ikke males vinduer hvert 5 år, at den vil krakkelere. Fordelen er at til den tid skal vinduerne blot slibes og have et tyndt lag oliemaling igen, så klare de 5 år mere. Efter 10 år brænder man al malingen af og starter forfra.

rigtig linoliemaling vil alle dage krakelere, og lave "slangemønster". Linoliemalede vinduer skal ikke slibes, men blot friskes op når løs maling er skrabet af. Jeg er ikke sikker på vi taler om den samme type maling

http://www.lyrk.dk
Nu er det efter hånden et par dage siden jeg sidst har malet vinduer, men jeg har altid brugt Hempels skibs olie maling der er baseret på ren lindolie, og kan det holde 5 år på en båd, skulle det også  meget gerne kunne det på vinduer.
Annonce
vi snakker ikke om det samme, linoliemaling og maling baseret på linolie er 2 vidt forskellige ting. En linoliemaling skal krakelere, og det er ikke ensbetydene med at det skal males igen

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Grønbech på 05 sep 2009 09:20
men Gori vindues maling er en acrylbaseret maling.... der laver en plastik hinde.... jeg er nok mere til en ren olie maling så træet kan ånde.... hvad mærke skal jeg så gå efter...


Altså det er ikke helt rigtigt.
En plastic maling kan godt ånde! Fordi man bruger en plasticmaling er det ikke ensbetydende med at det svarer til at lime en plasticpose på.
Hvis træet vinduet er lavet af, er godt træ og man sørger for at gøre arbejdet ordentligt så kan det altså godt holde. Du skal selvfølgelig sørge for at genbehandle helst inden der er gået 10 år. Problemet er jo, at folk mange gange venter 20 år med at genbehandle Deres vinduer og så er det klart det begynder at ryge af. 


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej

Jeg ville skynde mig at ændre min ordre til færdigmalede vinduer, da det er et kæmpearbejde du skal i gang med, og du kan efter min mening ikke udføre det bedre end vinduesfabrikken, eller i hvert fald ikke så pænt.
Vi fik i 1995 9 stk. nye bondehusvinduer umalede og usamlede, et tilbud Storcke vinduer den gang havde.
Jeg kan bekræfte, at det er et overordentlig stort, langsommeligt og kedeligt arbejde at male og samle sådanne vinduer. Især de små glaslister er det vanskeligt at glæde sig over at stå og fedte med!
Vi brugte noget heldækkende træbeskyttelse og jeg må medgive, at resultatet blev godt og der har ikke været antydningsvist problemer med disse. Hver gang jeg kommer ind i vinduerne, f.eks. når jeg skifter glas efter stenskud fra græsslåning, er alt friskt og fint som da de blev monteret.
Jeg har 7 meget billige vindduer i værkstedet, som i øvrigt fik samme behandling, som også er som nye stadigvæk.

Skal ikke kunne afgøre, om det er bedre at tage sig af malingen selv eller lade fabrikanten gøre det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror det er bedst at gøre det selv, for på fabrikken er de sprøjtemalet, og det giver ikke samme beskyttelse da det er et meget tyndt lag.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også