Dreje podie til fotografering af genstande

Hej.

Hvordan finder jeg den rigtige el motor og tandhjul/kilerem skiver?

Jeg er i gang med at lave et dreje podie så jeg kan fotograferer genstande fra alle vinkler (360 grader).

Lige nu har jeg en fod støtte som kan dreje om sin egen akse. Jeg har taget polstring af, malet pladen og nu kan den fint dreje om sin egen akse.

Det jeg mangler er at monterer en el motor med som drejer langsomt f.eks. 1 om gang pr. minut. Den skal så have på monteret et tandhjul (eller kilerem skive) som driver et andet tandhjul (eller kilerem skive) som er monteret fod støtten.

  • Hvilken tekniske specifikationer skal jeg kigge efter på el motorer?
  • Hvor finder jeg en el motor til en god pris?
  • Hvor kan jeg finde passende tandhjul eller kilerem skiver?

På forhånd tak.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget kraft skal motoren yde? - sådan cirka på øjemål.
Hvad med en lille 3 - 12 Volt elektromotor med trinløs regulering, evt. en batteriboremaskine. Du kan også lave en lille gearkasse med standard tandhjul som enhver modelforretning ligger inde med, eventuelle ideer kan ses på websider for modelskibe. En lille 230V asynkronmotor fra en skrottet vaskemaskine-programvælger kunne også være en mulighed.

Mvh. Christian

Hvad med at bygge det i Lego Technic? Så kan du selv eksperimentere med udveksling osv.

Jeg var lige inde og tjekke deres webshop, og blev egentlig en lille smule overrasket over priserne - deres kraftige motor koster 100 kr, og burde med nedgearing sagtens kunne drive din opstilling.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hejsa.

Tak for svar.

Jeg glemte at sige jeg godt kunne tænke mig den var kraftig nok til dreje selvom der stod et menneske på podiet.

Det med hvor meget kraft kan jeg ikke rigtig vurderer da det er nyt for mig.
Ligger du ikke lige et billede ind? Så er det lidt lettere at vurdere situationen.

Jeg har diverse motorer med gear liggende og gearerne kan afmonteres, om nødvendigt. Jeg tror ikke motoren behøver at være så kraftig igen eftersom udvekslingen skal være rimelig stor.


Hilsen Metalsnedker
Hej Metalsnedker.

Det lyder rigtig spændende. Jeg tager lige nogle billeder i morgen.
Annonce
Her er billederne.
Jeg ville klodse benene ca. 50mm op og fastmontere hele skamlen på en mdf-plade. Så ville jeg forlænge akslen fra drejepodiet, sådan at det er muligt at montere et tandhjul som så er tilgængeligt nedenunder skamlen. Så skulle der være go' mulighed for at spænde en motor fast på mdf-pladen og lave et kædetræk på den måde.

Det kan sagtens lade sig gøre, men hvor meget adgang har du til værktøj og maskiner?

Hilsen Brian
Jeg har god adgang til værktøj og maskiner. Det som jeg ikke lige har er svejse maskine. Det skal jo nok bruges til at monterer forlængelse og tandhjul.

Jeg har ikke nogen motor til at drive det hele.

Har du nogle tanker om hvad jeg skal bruge?
Jeg er kommet frem til om en almindelig håndboremaskine ikke kan klare jobbet? Den har jo oftest trinløs justering af hastigheden samt frem/bak, så den ville jo være en egentligt være optimal i forhold til det behov du har. Så slipper du nemt og hurtigt udenom mange tekniske detaljer eftersom det jo er en kompakt, alt-i-én løsning.

Har du en aksel som passer ret nøjagtigt i røret på drejepodiet? Har du adgang til en drejebænk?

Drejebænk tror jeg nok jeg kan komme i nærheden af.

Jeg har ikke nogen aksel... endnu. Jeg går ud fra du mener jeg skal tilpasse aksel og rør på drejepodiet med en drejebænk?

Vil du så stadigvæk hve det hele og sætte boremaskinen under eller ved siden af?

Jeg havde tænk på at at sætte boremaskinen fast på siden af det blanke rør. Derefter monterer tandhjul på boremaskine og den sorte sokkel. Boremaskinen vil så drive den rundt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også