Dreje podie til fotografering af genstande

Hej.

Hvordan finder jeg den rigtige el motor og tandhjul/kilerem skiver?

Jeg er i gang med at lave et dreje podie så jeg kan fotograferer genstande fra alle vinkler (360 grader).

Lige nu har jeg en fod støtte som kan dreje om sin egen akse. Jeg har taget polstring af, malet pladen og nu kan den fint dreje om sin egen akse.

Det jeg mangler er at monterer en el motor med som drejer langsomt f.eks. 1 om gang pr. minut. Den skal så have på monteret et tandhjul (eller kilerem skive) som driver et andet tandhjul (eller kilerem skive) som er monteret fod støtten.

  • Hvilken tekniske specifikationer skal jeg kigge efter på el motorer?
  • Hvor finder jeg en el motor til en god pris?
  • Hvor kan jeg finde passende tandhjul eller kilerem skiver?

På forhånd tak.

Hej. Hvordan finder jeg den rigtige el motor og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvist du har adgang til drejebænk.
du kan få fat i noget rundjern og lave en aksel med to kuglelejer
måske en kugleleje og en radialrulleleje. til længte belastning.!
på akslen kan der sidde en remskive eller trandhjul.
muglighed er alternativ er en motor med snækkegear eller planetgear
med 50"1 eller 100"1 eller trinløs ugave med "remgear" (milliongear)
Jeg har også tænkt ideen med at montere et tandhjulet direkte på den sorte sokkel, så det sidder mellem nylonbbøsningen sokkelpladen. Jeg gik bare fra det igen fordi der skal laves et forholdsvist langt beslag til boremaskinen, som gør at den kommer ud i en rimelig afstand af det blanke rør, så du f.eks. kan bruge et stort og et lille Puck Maxi tandhjul eller noget fra en cykel, for at få noget udveksling.

Jeg tror ikke det bliver et problem med belastningen i længderetningen, selvom det er optimalt med et aksialleje. Lidt smørelse gør meget ved friktionen.
Hej igen.

Løsningen blev for kompleks så jeg gik tilbage til tegnebrættet og lavede det setup i ser på de vedhæftet billeder.

Det virker med en boremaskine. Men det er svært for den at både køre langsomt. For lidt energi, ingenting bevæger sig. For meget og det går for hurtigt.

Ser lige på hvad jeg kan gøre - evt. finde en anden type motor.

Ellers synes jeg det er blevet helt godt. Modul opbygget - god stabilitet og styrke.
I øvrigt tak for hjælpen. Det har virkeligt sat gang i processen.

 Hvad blev der af det forkromede understel? Nå jeg tror du har fået et bedre podie med den viste løsning, så mangler du bare en 220v motor med snekkegear samt en lysdæmper der kan klare belastningen, så kan den fjernbetjenes. Måske en symaskinemotor med remtræk så har du også fodpedalen med regulering, så du må på genbrugspladsen.
Mvh Jørgen.

Jeg håber ikke det er meningen at anbringe mennesker på den konstruktion.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også