tag til havehus.

Jeg skal i gang med et havehus (16 m2) som skal laves med næsten så lille en taghældning som muligt. Jeg hælder mest til at vælge stålplader da jeg synes det er en nem og hurtig løsning. Men hvis det skal være stålplader vil jeg have undertag pga. kondens. Men jeg kom til at spekulere på om det overhovedet kan lade sig gøre at lave et undertag hvis taget f. eks. kun falder 5-6 cm pr. meter?

Jeg har også tænkt på om tagpap måske var en bedre løsning, men jeg har ikke prøvet det før.
Jeg skal i gang med et havehus (16 m2) som skal... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg var ikke klar over det med fugtproblemer ved krydsfiner. Jeg kan vel lige så godt vælge brædderne så, hvis de da ikke er meget dyrere? Når man taler om rupløjede brædder mener man så dem der ikke høvlede? Kan i øvrigt se at den tabel går fra 17-25 mm. brædder er det lige meget hvilke man vælger bortset fra jo tyndere brædder jo kortere mellem de underliggende lægter?. Så skriver du jeg kan give dem en grundingsolie der indeholder fungicid. Er gori alm. 22 ikke godt nok Mig bekendt indeholder det da et svampedræbende stof.

Hej Murer.

Du må for alt i verden ikke bruge OSB Plader til tagpap. De har en uhyggelig god egenskab til at danne skimmel.

Du kan med god ro i sindet bruget en Husky tagkrydsfiner, når du har dem liggende på lægter har du en god tværgående ventilation, og derved ikke nogen mulighed for skimmel dannelse. Du skal huske din tagbrønd og fodblik skal monteres mellem dine 2 lag pap. Tagbrønden sænker du så en pladetykkelse ned ved at skære et hul på 35x35 cm, derefter laver du en plade på 40x40 den skruer du fast op under på bagsiden af din finer. så får du ikke vand til at ligge foran din tagbrønd inden den smutter i nedløbet. Din underpap vil jeg foreslå du ligger ud og mekanisk fastgør i overlægget og sammensvejs overlægget. Så fuldsvejser du overpappen til sidst. På denne måde undgår du rynker og dampbuler i pappen. Husk og brug div. strimler på fodblikket samt på din stern.


Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Havde ikke lige tænkt på at krydsfineren måske var mere egnet hvis der også var lægtet så bedre ventilation opnåes under pladerne.

Takker for inputtet tagdækkerclaus....
Det kan du tro...
Skrevet af tagdækkerclaus på 30 aug 2009 21:30

Din underpap vil jeg foreslå du ligger ud og mekanisk fastgør i overlægget og sammensvejs overlægget. Så fuldsvejser du overpappen til sidst. På denne måde undgår du rynker og dampbuler i pappen.


Kan du uddybe det lidt. Jeg er lidt i tvivl når du skriver at underpappen skal fastgøres mekanisk, hvad vil det sige?

Er Husky Tagkrydsfiner  en speciel type/mærke krydsfiner og ved de hvad det er hvis jeg spørger efter det i XL-byg?

Hvis jeg stiller for mange spørgsmål så er det fordi jeg ikke har så meget forstand på det her emne, men stadigvæk vil jeg gerne lave det rigtigt, så jeg håber I vil være overbærende.




Underpappen ligges løst ud skrues fast i overlægget med skruer og blik skiver.

Hysky tag finer ved de hvad er på en hver trælast ja.

Du spørger bare løs.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Får det så slet ingen vedhæftning midt på banerne?  Men som jeg forstår dig skal overlæggene stadig svejses så skruerne bliver dækket allerede i det første lag pap. Hvad med ude ved trekantlisterne ude langs ved kanten skal det også skrues eller skal det der svejses fast til listerne og Husky pladerne
Nej det får ingen vedhæftning på midten. Ja du svejser overlægene sammen over skruerne, rundt ved kanterne skruer du også pappen fast.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også