Skidt tomgang mariner 9,9 - 4 takt

Vores 9,9 mariner 4 takt som det aldrig lykkedes os at bytte til en mindre, går ikke så godt i tomgang.
Den går meget lavt i tomgang. så man har på fornemmelsen at den er lige ved at gå ud.
Jeg har prøvet at give den et nøk på (tror jeg nok) tomgangsskruen, men bare en anelse på skruen og så går den for hurtigt i tomgang.. Lidt ligesom om det er enten eller.

Vores havnemanøvre kræver jo at motoren ikke lige skal startes midt i det hele..
Den burde have fået renset karburator sidst den var til service hos gnisten i Svendborg. og der havde den lidt højre tomgang.

Er der noget jeg selv kan stille på uden at skulle skille karburator ad... har ikke lyst til at hænge ud over vandet og skille den ad.. og kan ikke løfte den af selv..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vores 9,9 mariner 4 takt som det aldrig lykkedes... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Undskyld og beklager, blandingsskruen sidder bag den lodrette gas-arm.
Er det den der sidder mellem messing dimserne skråt venstre over gummibælgen.. (må være en acc pumpe?) Når den trække ved f.eks. ½ gas går den også en anelse ujævnt.. lidt som om den småprutter

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Foroven på dit billed kan man svagt ane et TM i en cirkel, skråt oppe til venstre er der et hul der inde sidder der en messing skrue med alm kærv.
Fra Maxi 77 Ann

Du kan se et større billede hvis du klikker på det..

Her er billede af fuld choker.. Den lille skrue ved enden af den røde pil stod klokke 11 og jeg drejede den knap 1/4 ud..
Er det luft/benzin blandeskruen.. syntes den sidder meget højt på karburatoren-

Den gik straks op i tomgang. og selv når jeg drejede den tilbage igen var den lidt højre i tomgang.

Juster den kun når den står i tomgang eller skal jeg justerer på den mens motoren trækker ved fuld gas.. (en dag det ikke blæser en hel pelikan)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Maxi77Ann,

Dit billed bekræfter mit tidligere indlæg at plomben er blevet fjernet og benzin/luft skruen er justeret. Benzin/luft skruen sidder normalt i top af karburator, det er her benzin/luft blandes og fin justeres af denne.At omdrejningerne stiger da du gav skruen en 1/4 ud tyder på forkert justering, prøv næste gang at skrue 1/4 ud igen og så sænke omdrejningerne med den udvendige skrue med fjeder, sæt motoren i gear i fortøjningerne, den skulle så køre jævnt og tage gas uden problemer. Din motor er fremstillet så begge stempler er i top samtidig det kan give nogle rystelser/vibrationer ved ca 1000/1100 omdrejninger, skrue omdrejningerne ned så du undgår disse vibrationer ( ca 850-900 omdrejninger ), det er de normale tomgangs omdrejninger.
Håber dette løser dit problem, tomgang er svær at justere uden omdrejnings-tæller men ikke helt umuligt.
Annonce
Jeg har en omdrejningstæller.. Sådan en der læser en refleksfelt som jeg kan sætte på svinghjulet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej igen,

Det er fint med omdrejnings-tælleren, næste gang du kommer ned til båden så prøv hvis dine fortøjninger kan holde til det at køre motoren varm i ca 4-5 min med propel og ca 1500 omdr.
Derefter sætter du motoren i frigear og justerer omdr til 950-1000, benzin/luftskruen justerer du ind til motoren taber omdr og derpå ca 1/4 baglæns. Sæt motoren i gear omdr skulle nu være ca 900 med en rolig gang,det kan være nødvendigt at finjustere omdr i tomgang med propel ( trolling speed ) når du sejler, da motoren er lidt mere belastet i fortøjningerne.
Jeg har for mange år siden rodet med totakter.. Der justerede og dyssede man tomgang, mellemområde og topområde.
Det kan man åbenbart ikke på en fir-takter.
Vi skal lige være enige om at ud en kvart omg. er mod uret. og ind så er med uret.

Det har lovet godt og varmt vejr i morgen så jeg vil prøve at følge din anvisning der.. og så vender jeg tilbage..
Fro og glad for hjælpen

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej,

Ganske rigtigt: ind er til højre ( med uret ). Ud baglæns er til venstre ( mod uret ).

Held og lykke med projectet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis