Skidt tomgang mariner 9,9 - 4 takt

Vores 9,9 mariner 4 takt som det aldrig lykkedes os at bytte til en mindre, går ikke så godt i tomgang.
Den går meget lavt i tomgang. så man har på fornemmelsen at den er lige ved at gå ud.
Jeg har prøvet at give den et nøk på (tror jeg nok) tomgangsskruen, men bare en anelse på skruen og så går den for hurtigt i tomgang.. Lidt ligesom om det er enten eller.

Vores havnemanøvre kræver jo at motoren ikke lige skal startes midt i det hele..
Den burde have fået renset karburator sidst den var til service hos gnisten i Svendborg. og der havde den lidt højre tomgang.

Er der noget jeg selv kan stille på uden at skulle skille karburator ad... har ikke lyst til at hænge ud over vandet og skille den ad.. og kan ikke løfte den af selv..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vores 9,9 mariner 4 takt som det aldrig lykkedes... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jep.. de får den til vinter - men hvis nu jeg selv kunne lave en midlertidig just.
Den har været på værksted i Nyborg og hos Gnisten i Svendborg.. Så jeg må vist finde et tredie værksted.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er to skruer med fjeder om.. den ene regulerer (den øverste) hvor meget chokerarmen kan komme ind.. altså just til når den får fuld choker..
Den anden; gaskabel.. og når jeg giver den et nøk går den ret meget op i tomgang.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Eksistere Leif Larsens Marine ikke mere, det var ellers folk der virkelig havde forstand på motorer.
Jeg skal prøve at spørge min bror ad, men hvis motoren fra du afhentede den havde en dårlig tomgang, så skal de bare have den lige i hovedet igen. Du har betalt for at få en fuldt serviceret motor tilbage.
grom jeg kan ikke lige se det på billederne, men jeg synes ikke det lyder rigtigt at der skulle være en stopskrue til chokeren, du bilder vel ikke mig noget ind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Nej det er den arm der vipper frem og tilbage når jeg hiver i chokeren

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Da den var på værksted var det i forbindelse med den blev varm fordi den manglede en pakning i røret den suger vand op med til køling. Først lavede de i nyborg en nødpakning og så justerede de motoren så den gik okay.
Men den pakning var så ikke noget værd, den røg så til gnisten i Svendborg og de lavede en service og satte den rigtige pakning på.. begge dele på garantien fra Bådkommisæren
Den havde også en bedre og lidt højre tomgang da den kom fra gnisten.
Benzinen er ikke gammel.. vi sejler jo for motor hver gang ud til Iholm fra Vindeby og så også for motor retur.. så den suger jo lidt og får da jævnligt 5 liter frisk benzin.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det havde måske været smartere at ta billeder hvor , det står lidt anderledes, forskellig gas og choker.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej,

Som jeg ser det er din motor en forklædt 9,8 Tohatsu. Denne motor har der ikke været de store problemer med.Den er fra fabrikken plomberet i benzin/luftskruen. Har den været til service kan de godt have udboret denne plombe. Skruen du kan se med fjeder er til just af omdrejninger, benzin/luftskrue sidder i hullet på siden af karburator bag chokerarm, denne motor er meget følsom med hensyn til justering af blandingsskruen.Prøv at justere 1/4 omdrejning ud.
Skrevet af lynæs på 27 aug 2009 20:28
det havde måske været smartere at ta billeder hvor , det står lidt anderledes, forskellig gas og choker.

Ja det er altid nemt at sidde hjemme og se hvad man skulle have gjort. Jeg er jo meget klog Lynæs... dog mest bagklog.

Jeg sad faktisk og tænke på at jeg ville tage flere billeder med choker og fuld gas..

Nu vil jeg også se efter den skrue ved choker armen.. Men det bliver sikkert først i weekenden, jeg er nemlig ramt af arbejde idag og i morgen.. fredag.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis