strømforbrug i køkken

Hej

Hvordan udregner elektrikeren hvor mange grupper, et køkken skal have. Hvidevarer og øvrigt udstyr i et køkken er efterhånden på flere og flere watt og jeg har haft en længere principiel diskussion med min far angående dette - og nu håber jeg på at have ret :-). Et eksempel for et normalt køkken kunne være (watt angivelser ud fra hvidevarer fra nettet):

quooker 1600 - 3000w 
ovn 3650w 
induktion 6200w 
opvask2300w 
kaffemaskine 1520w
køleskab90w
microbølgeovn 1000w
lys anslået 250w 
diverse stik til øvrigt udstyr anslået 1000w

totalt minimum 17,6kw

I eksisterende huse har man vel normalt adgang til 1x400V/16A og 2 grupper a 230V/13A (alternativt 10A) i et køkken, men dette vil jo ikke kunne dække behovet, og der er således brug for en ekstra gruppe, men det kan de færreste eksisterende huse vel levere til et køkken? Derfor er min tese, at der må være en form for "fordelingsnøgle" eller andet, som den professionelle elektriker går ud fra, da det jo er yderst sjældent, at alt er i fuld brug på en gang.

Hvis vi samtidig regner ud hvor mange ampere der er brug for, vil det jo også lægge beslag på det meste af gruppetavlen, så øhhhh...hvordan vurderes det?

Er det min beregning, den er gal med, eller hvad gør elektrikeren idag?

tak for svarene!

Spekulanten
Hej Hvordan udregner elektrikeren hvor mange... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan jo være område specifikt.

Uden specielt god indsigt vil jeg formode at "mastesikringen" er af træg type, så mon ikke en hurtig 32én "normalt" vil bryde først ?

Any way, så er problematikken relevant pga de store startstrømme i både højtryksrenser og især TIG svejseren. I min tidligere garage var jeg oppe på en træg 20A til svejseren før den kunne starte mere end hver anden gang. Og når det 20A peak blev kombineret med lys, vaskemaskine og fruen i køkkenet, bang, alt sort. Så klog af skade blev der monteret en hurtigt 32A sikring sammen med HPFI'en. Men der er jo nok heller ikke helt normalt at svejse aluminium i husholdninger :-)

 /M

Hvor finder du en 32A sikring ??

20A i startstrøm på en svejser ?? (Det må være en lille bitte en.) Så vidt jeg erindre så holder en 35A D02 sikring til ca. 150A i 5 sek, før den fyrer af (Formoder dit svejseapparat har MAKS 5 sek startstrøm)

Det mange LDS´ere glemmer, når de liiiiige selv smækker tavlen sammen, er at folk tror 20A jamen så er det 20A MAKS. Der glemmes ofte at der kan trækkes betydelig mere, i en kortere stund. Eller glemmer og glemmer, kan man vel ikk engang sige.

Jeg kan fortælle at pga. ombygning kører hele mit hus på en gammel 16A (D02) kraftgruppe (130m2), og den har ALDRIG sprunget, selvom komfuret+ vaskemaskine+opvaskemaskine har været tændt. Dette er bla. fordi der findes en samtidighedsfaktor, som er meget svær af definere præcis, hvor stor den er. (Der sidder en IHC tavle inkl alt efter kraftgruppen)

Så med mine 6 års erfaring som elektriker + El-Installatør, kan jeg ikke se nogen grund til at have mere end stærkstrømsbekendtgørelsen a 2001 minimumskrav,

Kan endvidere fortælle at her i midtjylland, har jeg oftest stødt på 25A sikringer i kabelskabe til normal parcelhuse. Dog nyere udstykninger får 35A. Tænk at man ligger en 10mm2 til 25A.....tsk så kan man snakke om spild, men det er jo elværkerne der sætter disse regler.
Vi er nok lidt på vej væk fra strømforbruget i køkkenet, så undskyld til trådstarter...

Hvis du med en hurtig 32A automatsikring mener en B-karakteristik (C-karakteristik vil i dette tilfælde altid være langsommere end mastesikringen) og holder den op mod en 35A mastesikring så er jeg ikke sikker på at du er så heldigt ude. Efter et hurtigt kig i tabellen vil automaten springe længe før mastesikringen ved en overbelastning på 80A. Men kommer du op på 100A er det lige omvendt... Og når du siger at din svejser skal op på en 20A sikring for at holde tror jeg vi er tættere på de 100A end de 80A i startstrøm.

... men hvis elektrikeren har sagt god for det, så held og lykke med byggeriet - han har trods alt set byggeriet og tænkt alle de gode tanker.
Jeg syntes nu heller ikke ktm's installation er så kontroversiel. Der er også andre praktiske hensyn. En seperat 13A til køleskabet overdrevet? Strømmæssig, måske. Men det er da bedere at have køl/frys for sig, frem for at dele med lys og stikkontkakter, med mulighed for et eller andet går galt og relæet klapper. God ide med den lynsikring, det kan potentielt spare dig for brændte computere, lumre kummefrysere mv. Jeg er selv ved at totalrenovere huset, og jeg har lige som ktm en drøm om at brænde alle forlængerledninger. Der kommer også "lynsikring" op med DEHN GUARD eller lign. her.

Til sidst vil jeg sige til sten krog, at det er en typisk "nærrig mester der gemmer alle ledningsstumer" bemærkning du kommer med. Du kan ikke overføre din køkkenbordsøkonomi på den måde! Da det er anlægsudgifterne, og ikke prisen på et 10 kvadrat frem for 6 kvadrat der er afgørende. Nogle mennesker kan bare ikke se det....tsk så kan man snakke om spild hvis man senere skal have et andet kabel ned fordi man ville spare 25 øre for meget.
Skrevet af Jacob Antenne på 26 aug 2009 15:43
Det jeg skrev er ud fra devisen om at "faste" installationer skal have sin egen gruppe.
et komfur bruger en 3x16A kraft.
en Microovn er på 1300-2300W dvs. et dedikeret stik
en Opvasker er på op til 2500W dvs. et dedikeret stik.
en koge keddel er på 1800-2500W dvs. et dedikeret stik.
en kaffemaskine er fra 600W dvs. ikke nødvendigvis et dedikeret stik.
og ud fra et komfort synspunkt syntes jeg det er rart at man kan have en håndmixer og en riskoger i stikket samtidigt uden at grille sikringen. derfor 2 x 13A per køkkenbord.

ja jo, men så ville man måske vælge at splitte en kraftgruppe op så man har 2 3x16 amp grupper, en til komfur, en til resten af de faste. og 2 x 13 amp til lir. så kan man også meget enkelt slukke for alle faste installationer.
Annonce
StenKrog, kan vi ikke blive enige om, at vi har forskellige krav til vore elinstallationer, uden at skulle mistænkeliggøre og håne hinanden af den grund?

Jeg er ikke indstillet på, at skulle skifte sikring, hver anden gang jeg starter min 230 mm vinkelsliber, samtidg med at jeg har arbejdslys og andre kontinuerlige forbrugere tilsluttet ejendommens eneste stikkontakt.
Jeg gider heller ikke se lyset dykke, hver gang jeg tænder svejseren, mine lifte, varmeblæsepistolen på 3000 vatt og være til grin når vi er flere igang samtidig på værkstedet. (Børn og venner får lov til at benytte værlstedet).

Gad vide om du, under indtryk af din åbenlyse forargelse, vil råde mig til at brække indmaden i mit hus ned og få pillet alle mine "overflødige" kabler, strømudtag og sikringsgrupper m.m. ned og lægge hele baduljen sammen på en enkelt 3-faset 10-amp kraftgruppe og en enkelt 10 amp 1-faset lysgruppe?

Jeg forstår så ikke at du tør renovere et gammelt hus, hvor den gamle installation sidder tilbage. Den første dag, hvor jeg overtog min ejendom fik jeg den AUTORISEREDE el-installatør til at pille den gamle installation fra, og opsætte flere byggestrømtavler. Mit mod rakte ikke til at rode rundt med gamle stålinstallationsrør, papiromviklede ledninger osv.

Jeg synes nu ikke, at det er så latterligt, at elværkerne forlanger kraftige indføringskabler. Jeg tolker det i stedet for som fremsynethed fra deres side. Hvem ved, hvad der i fremtiden skal ske i den ejendom. Skal der pludselig bruget vildt meget strøm af en eller anden os ukendt grund, er det da rigtig smart, at der er lagt et kraftigt kabel ind. Jeg lagde da også et mega kraftigt jordkabel fra stuehuset over til værkstedet, selv om installatøren mente et lidt mindre nok kunne klare det.

Jeg er el-bruger med egen installation i 42 år og er helt fuldstændig fiks og færdig med at døje med underdimentionerede el-installationer i mere end 10 forskellige boliger og erhvervsejd. Nu virker det, hvor jeg har designet hele installationen. 
Så ændrer det ikke en døjt på mine forhold at du har rodet med el i 6 år.
Jeg ved, hvad jeg har brug for.

I øvrigt er det netop besluttet at vi i næste måned skal være vært ved et mindre bilforenings-arrangement for 30 mennesker, hvor vi med hjælpere selv laver al mad på vore 2 komfurer og 3 ovne og andre el-forbrugere!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Lige et lille indspark. Jeg kan sagtens følge KTM. Hellere for mange grupper end for få. Og som der bliver skrevet er el installation er jo efter brugerens ønske og derfor skal den da laves herefter. Ligesom køb af bil. Hvis en by-bo der bor på anden sal og aldrig kører uden for en asfalt vej, vil købe en stor fed firhjuls trækker, fordi han føler sig mere sikker i sådan en, så skal han da have lov til det. Måske der er skudt over mål, men sælgeren vil da sikkert ikke nægte at sælge ham sådan en. Min pointe er. Man skal vælge efter det der gør en sikker og ikke efter hva andre siger   Og det er ikke for at træde nogen over tæerne

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej igen. lutter gode svar og mange debatter kan jeg se...:-) Det ser dog også ud til at der er lige så mange meninger om den sag som der er sandkorn på en strand...men det jeg indtil videre har kunnet tolke er, at der ikke findes en entydig fremgangsmåde, når det drejer sig om at designe strømplan til et køkken ud fra devisen "alt bruges ikke på en gang"...

ØV...umiddelbart må jeg altså dermed med bøjet nakke kigge min far i øjnene og give ham ret...ØV
Skrevet af Spekulanten på 27 aug 2009 13:31
Hej igen. lutter gode svar og mange debatter kan jeg se...:-) Det ser dog også ud til at der er lige så mange meninger om den sag som der er sandkorn på en strand...men det jeg indtil videre har kunnet tolke er, at der ikke findes en entydig fremgangsmåde, når det drejer sig om at designe strømplan til et køkken ud fra devisen "alt bruges ikke på en gang"...

ØV...umiddelbart må jeg altså dermed med bøjet nakke kigge min far i øjnene og give ham ret...ØV

Selve hus installationen er jo lavet ud fra den devise. du får jo kun de der 35A ind i hytten og de er jo brugt ind til flere gange.

ang denguard så husk lige at der skal en SOLID jord forbindelse til før det virker ordentligt.
jeg ved ikke om dybde jording er tilladt for private. men det virker.
jeg benytter dan delektron

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis