strømforbrug i køkken

Hej

Hvordan udregner elektrikeren hvor mange grupper, et køkken skal have. Hvidevarer og øvrigt udstyr i et køkken er efterhånden på flere og flere watt og jeg har haft en længere principiel diskussion med min far angående dette - og nu håber jeg på at have ret :-). Et eksempel for et normalt køkken kunne være (watt angivelser ud fra hvidevarer fra nettet):

quooker 1600 - 3000w 
ovn 3650w 
induktion 6200w 
opvask2300w 
kaffemaskine 1520w
køleskab90w
microbølgeovn 1000w
lys anslået 250w 
diverse stik til øvrigt udstyr anslået 1000w

totalt minimum 17,6kw

I eksisterende huse har man vel normalt adgang til 1x400V/16A og 2 grupper a 230V/13A (alternativt 10A) i et køkken, men dette vil jo ikke kunne dække behovet, og der er således brug for en ekstra gruppe, men det kan de færreste eksisterende huse vel levere til et køkken? Derfor er min tese, at der må være en form for "fordelingsnøgle" eller andet, som den professionelle elektriker går ud fra, da det jo er yderst sjældent, at alt er i fuld brug på en gang.

Hvis vi samtidig regner ud hvor mange ampere der er brug for, vil det jo også lægge beslag på det meste af gruppetavlen, så øhhhh...hvordan vurderes det?

Er det min beregning, den er gal med, eller hvad gør elektrikeren idag?

tak for svarene!

Spekulanten
Hej Hvordan udregner elektrikeren hvor mange... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og hvad er der så lige galt med det?
Hvem ved, hvad der bliver brug for i fremtiden.
Hvis Jacobs frenvarmeforsyning falder ud, den dag fimbulvinteren raser, er det da rart at kunne sætte en flok varmeblæsere på.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vil du seriøst mene at man skal have 8 grupper i et almindeligt paracelhus køkken ? + 1 kraft.
synes det virker helt skudt. kan da vist kun være foreslået at en installatør i krisetider.

Skal man dimmenisionere udfra (og ik mindst betale for) at fjernvarmen forsvinder og man skal gå over til at varme hele huset op med grupper i køkkenet samtidigt med samtlige apparater er i brug ...
Installationen skal da altid passe til brugeren - så jeg kan absolut ikke se problemet ved installationen. I samme åndedrag skal det så siges at jeg aldrig selv ville lave så omfattende en installation, men det kommer sig nok af at mit behov er et andet end KTMs.

Mht. "indrømmelsessagen" så er der da ingen grund til bekymring - det er skam fuldt ud lovligt selv at lave riller og huller til dåser :-)
Det var dog et dejligt svar, som er gennemsyret af fornuft, Steinaa!
Det glæder mig i særlig grad, da jeg kan forstå, at du har en stor stjerne i branchen
Enhver må have sine fornøjelser for sine penge! Og det har jeg med en yderst effektiv og velfungerende el-installation, der er mig til glæde hver dag!


Med venlig hilsen
ktm

 

Det jeg skrev er ud fra devisen om at "faste" installationer skal have sin egen gruppe.
et komfur bruger en 3x16A kraft.
en Microovn er på 1300-2300W dvs. et dedikeret stik
en Opvasker er på op til 2500W dvs. et dedikeret stik.
en koge keddel er på 1800-2500W dvs. et dedikeret stik.
en kaffemaskine er fra 600W dvs. ikke nødvendigvis et dedikeret stik.
og ud fra et komfort synspunkt syntes jeg det er rart at man kan have en håndmixer og en riskoger i stikket samtidigt uden at grille sikringen. derfor 2 x 13A per køkkenbord.

Jacob
Annonce
Jacob, vi kan vist ikke komme op at diskutere, hvordan man designer el-installationer!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej

Jeg er igang med at bygge nyt hus, efter egen projektering og tegning. I den forbindelse har jeg brugt en del tid på at sætte mig ind i såvel regler - som den praktiske "hvad plejer man at gøre" vinkel håndværkerne bruger.

For så vidt køkkenet angår så er det et lovkrav at køkkenets stikkontakter har en separat gruppe (1x13A) og der er kraft til rådighed i passende mængde til komfur og eventuelle øvrige faste installationer.

Elektrikkeren's forslag bestod, foruden den obligatoriske 13A til kogekedel og kaffemaskine, en 13A kraftgruppe med 2 faser til kogeplade, og en fase brugt til ovn. Samt en 13A kraftgruppe til opvask (en fase), vaskemaskine (en fase) og tørretumbler (en fase). For hermed at opnå ligelig belastning på faserne.

køl/fryser bruger efter A+ standard ikke nævneværdig strøm, så de er ikke væsentlige for dimensioneringen.

Resten af installationen vil jeg ikke trætte jer med, men blot tilføje at installationer idag dimensioneres mindre end tidligere pga. at apparaterne generelt bruger mindre strøm end tidligere (omend vi idag omgiver os med flere apparater). Så den tidstypiske forsyning ligger på 25A mod tidligere 35A. Jeg har dog mod merpris ordret en 35A forsyning pga. en hobby med gamle køretøjer, så der skal bruges til ekstra til damprenser, svejser osv.

Og ifht. til latterliggørelsen af et tidligere indlæg om antallet af grupper, og relevansen herfor... tjo, grupper og kabler koster ikke meget, og det er påkrævet at der er afbryder på alle apparater (eks vaskemaskine) og her må gruppeafbryder gerne anvendes. Og så kan det jo være belejligt at opvaskemaskinen stadigt kan køre. Ifht dimensionering af tavlen, så kommer summen af de enkelte grupper nemt over forsynings strømmen. Dette har stærkstrøms ingeniørerne meter tykke bøger om, med samtidighedsfaktorer og mange andre spændende ting. For os dødelige er den sikre løsning enten en trekantnøgle (meget fy fy) eller man kan montere et forsikrings relæ (32A) umiddelbart efter HPFI afbryderen. Skulle samtidigheden af træk på samtlige grupper overstige 32a (med 35A forsyningsstrøm og mastesikring) så klapper forsikringen før mastesikringen.

Håber det bidrager til det oprindelige spørgsmål

 /M

Hva' dælen er et 32A forsikringsrelæ?

De frie stikkontakter i køkkenet skal fordeles på to lysgrupper - ikke én.

Min opfattelse af den "tidstypiske" forsyning er stik modsat din; jeg synes efterhånden det er MEGET længe siden jeg har set en ny installation forsynet med 25A - standarden idag er 35A efter min bedste overbevisning.
Forsikring, er som ordet antyder "sikring" - "foran", eller en seriekobling af et 32A automatsikring efterfulgt af en fordeling af faserne til de enkelte gruppe sikringer.

Angående køkkenet og fordelinhen på 2 faser har du ret. Med argumentation om ligelig fordeling af belastningen ud på de 3 faser.

Jeg vil dog ikke give dig ret i spørgsmålet om forsyningsstrømmen. Vi bygger i en nyudstykning, og der er fremført 3x6mm kabel, og mastesikret med 25A. Jeg har betalt et tillæg for at få 35A og nedgravet 3x10mm (ikke påkrævet da 3x6 kan bære 35A), men bare for at være sikker hvis jeg senere skal et trin højere op. (min alu TIG svejser trækker 20A i startstrøm).

Elektrikkerens forklaring på de 25 A var argumenteret med at elsparepærer, A+ apparater, ingen elradiatorer (pga bedre isolering), samlet har reduceret husholdningens forsyningsbehov.

 /M

Nu ligger vores postnumre et stykke fra hinanden, så det ville ikke komme bag på mig om de forskellige forsyningsselskaber har forskellige indgangsvinkler til tingene. Min erfaring er ihvertfald at DONG primært anvender 35A sikringer.

Mht. "sikringsrelæet" så havde jeg en ide om at det var noget i den stil. Er det noget din elektriker har anbefalet dig?

Uden at have kigget på tabelværdierne kan jeg ikke forestille mig andet end at der absolut ingen selektivitet er imellem en 32A automat og en 35A smeltesikring hvorved operationen ikke tjener noget formål.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis