Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med... Vis hele indlægget
87 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
den simple løsning kunne være at bore et 4 mm hul i dåsen pas på ikke at beskadige installationen det skal bores hensigtsmæssigt på den måde kan kondens og hvis der kommer en dråbe løbe ud gennem hullet selvf bores i bunden
Tak for indlægget. Det med at bore huller i "skålen" har min elektriker anbefalet mig tidligere,  men for det første er der i forvejen huller i bunden, og for det andet er det forbandet svært at bore i rustfrit stål uden, at man skal have skildt alt ad.
Ekstra ventilering ville være godt, men det vil ikke forhindre dannelse af kondens i lampehuset. Når solen varmer glaskuplen op, ser det fint ud, men henad aften sætter kondensen sig indvendigt og siver ned i bunden af lampehuset. Jeg har ofte set, at lampen fungerer, selvom der ligger vand i bunden.
Jeg er overbevist om, at luftfugtigheden - som jeg ikke kan undgå - sammen med støv o.l. danner en meget svag bro, som når de adderes i mange af lamperne er i stand til at udløse det højfølsomme relæ. Måske skal jeg udskifte til det gamle, mindre følsomme relæ, men det ville da være noget af et tilbageskridt, ikke?
Mvh
Preben

PBB

det er torden osv som gør en forskel på hpfi og hfi overgangs strømmen på 30ma en den samme, der er ikke monteret en forn stor pære?
er det stål lamper monteret i jord så kan du selvf. demontere jordledningen i hver lampe dermed får du ikke U++++ effekten gh lampen vil stadig slå relæet når overgangen bliver stor nok hvis denne er monteret i jord
Du har fået mig kørt ud, hvor jeg ikke længere kan følge med. Denne U++++ effekt aner jeg intet om.
Men jeg ved, at relæet - som blokerer mine havelamper - slår fra, hvis der er afledning mellem strømførende og jord- altså hvis noget af den fremsendte strøm ikke passerer tilbage til relæet, men ikke hvis der er afledning mellem de strømførende, men så går sikringen måske. Mit problem er altså afledning til en eller anden form for "jord" - og dem kan der jo være mange af.
Som jeg tidligere har skrevet, hjælper det at skrue kuplerne af, når der er soldkin og det lufter lidt. Det kunne tyde på, at den vigtigste afledning findes i en eller flere lampehuse.
Mvh
Preben

PBB

Annonce

hvis du tager lampe 1 krypespænding som i kalder den U er spændingb i Volt
Hvis du vil af med den krypespænding så tag jorden  fra i hver lampe dette kan du gøre hvis lampe afstanden er tilpads stor så man ikke kan tage fat i to lamper på en gang så slipper du for den samlet spændings overgang istedet bliver det individuelt jorede lamper så er problemet nok ovre.

Jeg forstår ikke helt, hvad du menert med "at tage jorden fra" Jeg mener, at jordledningen er afbrudt ved næsten alle lamper.
Man kan iøvrigt se nogle lamper på følgende link til haven: http://www.pbbadstue.dk
Og så håber jeg, at du vil nyde billederne iøvrigt.
Mvh
Preben

PBB

Eftersom jeg er udlært elektriker kender jeg alt til det problem, vi har været ude mange steder hvor folk også havde serieforbundet dem, så de var glade for at vi kom ud og løste det for dem

Wolla

Ja,men mine lamper er parallet forbundne!
Preben

PBB

Før der var noget der hed lavenergi-pære og klimadebatten var noget for venstrefløjen. Gav det sjældent problemer med havelamper. (60 eller 75 watt brændte simpelhed al fugten af).

Men 25 lamper med 60 watt - så kommer man vist højt på listen over gode el-kunder.

Der er 2 steder hvor der kan komme fugt ind. Enten i sokkelen eller i ledningssamlingen. Hvis det er i sokkelen - ja så enten slutter gummiet ikke helt tæt eller der dannes kondens (ofte er det ikke nødvendig at bore nye huller - men bore de eksisterende op til en højere diameter).

Hvis der er fugt i ledningssamlingen og det kommer der let hvis lampen er monteret med en klemmerække. Elektrikker bruger krumpemuffe - så er man helt fri for fugtproblemer der.

Husk: Rigeligt med ølpauser.

Der er yderligere 67 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis