Hvilke højttalere...

Sad her til morgen, hvor Hans Otto Bisgaard på P4 pludselig spillede et nummer med R.E.M. fra min glade tid på kollegium. Jeg må indrømme, at den lige fik 2 trin på volume-knappen. Så kom jeg til at tænke på, at mine højttalere er næsten lige så gamle som nummeret - mener de blev købt i '92.

Et par Dali 103 fra HiFi-Klubben

Det var dengang man gik op i, om der var oversampling på CD-spillen, dæmpningsfaktor på forstærkeren og om man havde 2,5 eller 4 kvadrat ledning til højttaleren (med forgyldte bananstik, naturligvis). Nu kører vi med hvid lysnet-ledning fra Harald Nyborg, det skulle jo nødigt ligne noget

Hele det her Hi-Fi trip er stille og roligt gået fløjten i takt med at vi i stigende grad opbevarer musik som MP3 og hører det på alle mulige slags apparater - PC, mobil, cykelcomputer, sikkert også snart kaffemaskine med trådløst internet

Mit eget musikforbrugs-mønster har så afgjort også ændret sig i takt med at villa, vovse, kone, børn, fisk og hverdag er kommet snigende ind. Den store, forkromede CD-samling står i hjørnet og samler støv, skal der endelig høres et bestemt nummer, smider vi det lige over PC-link'et fra MP3-samlingen, hamrende praktisk, men med meget lidt af den gode, gamle fornemmelse af at tage en vinylskive ud af hylsteret, støve den af og forsigtigt placere pick-up'en i indløbsrillen. Og alt foregår i rækkehus-venligt lydniveau, ikke noget med lige at presse et par ekstra dB ud af anlægget for nu at se, om tallerkenrækken falder ned

Faktisk bliver vores (i bund og grund ret fornemme) anlæg kun brugt til at høre P4 og lyden fra TV'et - som dog i retfærdighedens navn er placeret midt mellem højttalerne, der i øvrigt er monteret i ørehøjde for optimal lytteoplevelse - 'Det er mig eller hunden' med naturtro VOV

Men tilbage til overskriften - de gamle Dali'er har fulgt mig gennem tykt og tyndt, op-tur, nedtur, ægteskab, skilsmisse, nyt ægteskab, og når vi engang køber en nedlagt minestryger og flytter på vandet, følger de sikkert også med dér.

Så fortæl-fortæl, hvis I har et par gamle hø-kasser fra Jamo eller Cervin Vega stående, I absolut heller ikke vil af med, og lad os få lidt nostalgi

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De bedste højtalere jeg har haft, røg ud da jeg var tåbelig nok til at gifte mig. Det var en bekendt jeg havde dengang der havde støbt dem i noget specielt beton, de vejede ca. 125 Kg. stykket. Men hvilken lyd der kunne kommer ud af sådan et par 250 W. højtalere. Dengang hed anlægget Pioner med to selvstændige forstærkere og en remskive trukket pladespiller der sad selvstændig på en beton hylde på væggen. Lukkede jeg vinduerne op og gav anlægget lidt at leve af, kunne jeg få naboens blyindfattede vindue til at stå og gynge. Han blev næsten ikke sur
Hvordan kan du holde ud at høre moderne musik på et HI-FI anlæg ?
jeg har mine problemer. man kan tydeligt høre at det udstyr man selv har stående afslører flere detaljer end det ipod anlæg som produceren havde til rådighed.
Jeg spiller ikke så højt. jeg har ganske vist surround sound men højtalerne er hjemmebygget på ungdomsskolen i tidernes morgen og så rækker 150Wrms per kanal ikke så langt. det svarer vel så til det de kalder 750W per kanal idag, pålt på et picosekundt over 1 ohm.

Der er som om at lydkvalitet bliver ned prioriteret og markedsføring der bygger på modificerede sandheder er op prioriteret.


Jacob
Hejsa..
For mig har det noget at gøre med og jeg hører musik eller lytter til musik.. Jeg hører meget på min mp3.. det er helt fint.. Men skal jeg LYTTE gør jeg det hjemme.. (ikke i mp3) på orginal cd/plade.. med en guf forstærker og et par B&W 704... sådan er det !! og de bliver hvor de er.. konen ville dog gerne have dem i en anden farve......... (de blev selvfølgelig malet, ved en prof.) det kostede 1200... men det er ski det vær :-)
Men vi er stadig mange der sætte kvalitet højt, prøv at søge i nyhedsgrupperne....

Mvh Jan J
ang god lyd hvis man er under tøflen. så er et har HD-650 ikke at kimse af. dem og en god hovedtelefon udgang eller en dedikeret hovedtelefons forstærker så kan man forsvinde fuldstændigt ind i musikken.

Jacob
Helt enig Jacob... men jeg elsker også at "dele" god musik med mine naboer.. men med nogle gode kasser behøver man jo heller ikke spille vildt højt før "det spiller"..;-)
Annonce
Jeg syntes at med gode kasser kan det næsten ikke blive højt nok.

Jacob
Kom lige til at læse denne ældre tråd og blev helt nostalgisk.
Jeg har selv et par gamle Dali 7a højtalere som blev købt omkring 1988.
De har godt nok spillet til en del festlige sammenkomster, og dengang i tidernes morgen når man kom hjem fra en bytur ved en 4 - 5 tiden om morgenen skulle anlægget lige fyres af inden man gik til køjs.
Naboerne, et gammelt ægtepar, levede fint med det. Som de sagde, "det er jo rart at høre at ungdommen lever".
Nu her 21 år senere har jeg og fruen et relativt furnuftigt surround anlæg inde i stuen og de gamle Dali´er med tilhørende Denon anlæg er forvist til en krog i udestuen.
I hverdagen bliver der ikke hørt meget musik. Jeg hører en del radio når jeg kører bil. Kører ca. 40000 km om året.
Når jeg, en sjælden gang, er alene hjemme så sniger jeg mig dog til at lige fyre anlægget af. Bare lige for at se om det kan endnu.
Det er stadigvæk vildt lækkert at føle bassen i kroppen til et eller andet tidlig 90´er popnummer.
Man må sige at de har gjort det godt, når man tænker på de tæsk de har fået igennem tiderne.
Vi havde en kat engang, der mente højtalerne var fortreffelige som kradsebrædt. Det kostede lige 2 nye basenheder og noget nyt frontstof. En anden gang blev den ene højtale indblandet i en hed omfavnelse på gulvet sammen med en limbodanser med overbalance. Derudover er der en del ølringe på toppen af den. Det er åbenbart der øllene skulle stå når der i tidernes branderter skulle skiftes plade.
Men de spiller endnu, så det er godt kram de lavede, men de kostede jo også lidt dengang.
Dali 7 var jo noget af det ypperste, man kunne købe for menneskepenge, og sikke en lyd, der er i dem.

Min kammerat havde (har vist stadig) et par, jeg har altid været misundelig på lyden, især bassen, men dengang havde jeg hverken plads eller råd til dem, så det blev til 103'erne. Og bortset fra den allerdybeste oktav, som Dali 7 (og 107) har qua deres kabinetsvolumen og gulvposition, lyder de i praksis lige så godt. Hvordan de har fået en 2½" diskant og en 8" bas til at mødes så harmonisk i mellemtoneområdet, er mig stadig en gåde...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Melin.
Katte kan finde på sjove ting, jeg havde på et tidspunkt nogle meget store højtalere hvor basreflexen var en lang åbning i bunden af kabinettet. Der var min kat (dengang kun killing) kravlet ind og brugte den som hule, hvilket jeg så opdagede en dag hvor en bekendt lige skulle hører når der blev fyret helt af. Den stakkels killing kom ud med exede ben og havde lidt svært ved at styre lige, så den har fået sig et ordentligt chok

Den kat der kradsede i mine højtalere havde også lidt andet på samvittigheden. Det var dog heller ikke så længe vi beholdte den. Det begyndte at blive lidt dyrt.
En nat vi lå i sengen og sov vågnede vi ved at det hele var lidt vådt. Det var katten der havde hvæsset kløer og derfor lavet ca. 800 små huller i vandsengen. (Det var dengang de var moderne). Lidt senere i kattens relavtivt korte liv tog jeg støvsugeren frem, den stod bag bryggersdøren. Jeg satte støm til og trykkede på start. Wroummm sagde det og en ½ m. lang stikflamme stod ud fra maskinen. Ved nermere undersøgelse viste det sig at det var katten der havde strintet på støvsugeren og det var så trængt ind til elektronikken.
Da den så, lidt senere i livet, forsøgte at splitte vores førstefødtes barnevogn ad, røg den på de små kattes evige jagtmarker.
Katte er søde og vi har også en i dag, men lige denne her var lidt træls og dyr at have på logi.
Vi røg lige lidt "off topic", håber det er ok.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også